سفر غیر مترقبه فرمانده ستاد کل ارتش آمریکا به ترکیه

فرمانده ستاد کل ارتش آمریکا امروز (یکشنبه) در سفری اعلام نشده وارد آنکارا پایتخت ترکیه شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، ژنرال ‘جوزف دانفورد’ در حالی امروز وارد آنکارا شد، که مهمترین ماموریت وی گفت و گو با همتای ترک خود درباره تحولات سوریه اعلام شده است. این سفر اعلام نشده در حالی انجام […]

فرمانده ستاد کل ارتش آمریکا امروز (یکشنبه) در سفری اعلام نشده وارد آنکارا پایتخت ترکیه شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، ژنرال ‘جوزف دانفورد’ در حالی امروز وارد آنکارا شد، که مهمترین ماموریت وی گفت و گو با همتای ترک خود درباره تحولات سوریه اعلام شده است. این سفر اعلام نشده در حالی انجام می شود که نیروهای کرد سوریه و موتلفان عربشان (موسوم به نیروی دمکراتیک سوریه) بتازگی عملیاتی در شهر رقه سوریه پایگاه گروه تروریستی داعش را آغاز کرده است.

82297132-71150447

در این سفر ژنرال جوزف دانفورد قرار است با ‘هولوسی آکار’ رئیس ستاد ارتش ترکیه درباره مسائل سوریه و عملیات ائتلاف علیه داعش در شهر رقه که از امروز آغاز شده است، گفت و گو کند. ائتلاف نیروهای کرد-عرب سوریه که مورد حمایت آمریکا است، با اعلام این که عملیات بازپس‌گیری رقه روز یکشنبه ۶ نوامبر آغاز شده است، از توافق با واشنگتن برای کنار گذاشتن ترکیه از این جنگ خبر داد. ‘تلا سلو’، سخنگوی نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت که این نیروها به صورت قطعی با ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به توافق رسیدند که در عملیات بازپس‌گیری رَقه هیچ نقشی به ترکیه یا شورشیان مورد حمایت ترکیه داده نشود.

دقایقی پیش از این خبر، ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه گفته بود که عملیات رقه پیش از آن که عملیات بازپس‌گیری موصل به پایان برسد، آغاز خواهد شد. وزیر دفاع فرانسه نیز بر حضور نیروهای محلی در این عملیات تأکید کرده بود و گفته بود که فقط آمریکا و فرانسه با حملات هوایی علیه داعش، از این نیروهای محلی حمایت خواهند کرد. کردهای سوریه که مورد حمایت آمریکا هستند ولی ترکیه آنها را نزدیک به پ ک ک می داند، در ماه اوت گذشته کنترل شهر ‘منبج’ در غرب رود فرات را از نیروهای داعش گرفتند، اما پس از آن با ارتش ترکیه که عملیات ‘سپر فرات’ را تدارک دید، وارد تنش و درگیری شدند. بازپس‌گیری رَقه از نیروهای داعش، به عنوان پایان خلافت دولت اسلامی که در ژوئن ٢٠١٤ اعلام موجودیت کرد، به شمار می‌رود.