سفرهای محرمانه “ثامر السبهان” به نجف برای فتنه انگیزی میان ائتلاف ملی شیعیان عراق!

رادیو ‘اوستن’ نروژ در گزارشی به نقل از منابع اطلاعاتی غربی در عراق فاش کرد که سفیر عربستان سعودی در بغداد برای از هم پاشیدن ‘ائتلاف ملی’ مهمترین تشکل دربرگیرنده جریان های سیاسی شیعه در عراق، سفرهای محرمانه ای به نجف داشته است. به گزارش خبرنگار ایرنا، رادیو اوستن در این گزارش که روز سه […]

رادیو ‘اوستن’ نروژ در گزارشی به نقل از منابع اطلاعاتی غربی در عراق فاش کرد که سفیر عربستان سعودی در بغداد برای از هم پاشیدن ‘ائتلاف ملی’ مهمترین تشکل دربرگیرنده جریان های سیاسی شیعه در عراق، سفرهای محرمانه ای به نجف داشته است. به گزارش خبرنگار ایرنا، رادیو اوستن در این گزارش که روز سه شنبه در سایت اماراتی ‘اسکای پرس’ منتشر شد، آورده است: ‘ثامر السبهان’ از زمان تصدی پست سفارت عربستان در بغداد در دوم ژانویه گذشته تا به امروز شش بار به نجف رفته که چهار بار آن سری و بدون اطلاع وزارت خارجه عراق بوده است.

81996678-70580986

منابع اطلاعاتی غربی به این رسانه اروپایی گفته اند که دستگاه اطلاعاتی عربستان در هفته های اخیر به شدت در عراق فعال شده و برنامه ای پیچیده برای متلاشی کردن ‘ائتلاف ملی شیعیان’ عراق دارد. براساس این گزارش، السبهان سفیر عربستان در این برنامه نقش کلیدی دارد و هدف آن براندازی ائتلاف ملی شیعیان و تشدید اختلافات بین رهبران سیاسی شیعه عراق است. این منبع، هدف رفت و آمدهای متعدد و مخفیانه را به نجف اشرف، ارتباط گرفتن با برخی از شخصیت های صاحب نفوذ شیعه بوده که در این راستا موفق به تماس با یکی از این شخصیت ها نیز شده است. رادیو اوستن در عین حال فاش کرده، شخصی که السبهان با آن تماس داشته جزو رهبران جریان سیاسی شیعی نیست. این منبع رسانه ای در غرب ادامه داده است: از جمله اهداف طرح عربستان در عراق علاوه بر فتنه انگیزی در دورن ائتلاف ملی، جذب سران عشایر در جنوب و مرکز عراق از طریق واسطه های عراقی است که برخی از آنان منتسب به جریان ‘ایاد علاوی’ هستند. جذب نویسندگان و روزنامه نگاران با توجه به تاثیری که رسانه های شیعه در تهییج احساسات شیعیان برضد سیاست های عربستان سعودی دارند،

از دیگر اهداف این طرح سعودی عنوان شده است. در خصوص این گزارش ها هنوز منابع رسمی در عراق واکنشی نشان نداده اند. همین منبع رسانه ای اروپایی (رادیو اوستن) در دوم ژوئن نیز 2012 در گزارش مشابهی اعلام کرده بود که عربستان با همکاری ایاد علاوی و کردها (مسعود بارزانی) برای متلاشی کردن ائتلاف ملی برنامه دارد. در آن برهه که نوری المالکی نخست وزیر وقت عراق بود، رادیو اوستن به نقل از همین منابع اطلاعاتی غربی که نامشان را فاش نکرده بود، افزود: ریاض 500 میلیون دلار برای سرنگونی دولت المالکی و متلاشی کردن ائتلاف ملی اختصاص داده است. از طرفی سایت ‘اسکای پرس’ که گفته می شود یک سایت اماراتی است، در گزارشی همسو با گزارش فوق، امروز نوشت: عربستان اتاق عملیات الکترونیکی برای فتنه انداختن بین شیعیان عراق و ایران ایجاد کرده است. نویسنده این گزارش آورده است: اتاق عملیات مذکور با نام مستعار’حریق (آتش)’، قرار است با انتشار مطالب ناسزاگویانه علیه مقتدی صدر، آن را به ایران منتسب کند.

این گزارش می افزاید، این اتاق عملیات همچنین با ایجاد سایت های خودساخته که بر آن تصاویر مقتدی صدر و پرچم های صدری ها گذاشته می شود، به رهبران ایران و دبیرکل حزب الله لبنان فحش و ناسزا می دهد تا صدری ها را متهم کنند و باعث اختلافات بین شیعیان شوند. ‘عالیه نصیف’ از اعضای ائتلاف شیعیان در پارلمان ملی عراق در واکنش به مواضع سیاسی یکجانبه اخیر مقتدی صدر هشدار داده است که طرحی خارجی برای اختلاف افکنی بین شیعیان عراق وجود دارد. وی از مقتدی صدر خواسته است که نسبت به این طرح های اختلاف افکنانه خارجی که هدفش ایجاد فتنه و درگیری بین شیعیان عراق است، هوشیار باشد و در راستای طرح آنها حرکت نکند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که عربستان سعودی مدت هاست برای ایجاد درگیری شیعی – شیعی برنامه ریزی می کند و هدف آن ناآرام کردن استان های شیعه نشین جنوب و مرکز عراق است. طرح متلاشی کردن تشکیلات داوطلب مردمی معروف به ‘الحشد الشعبی’ یکی دیگر از برنامه هایی است که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان به دنبال آن است. السبهان در 23 ژانویه گذشته در اولین ظهور رسانه ای خود در شبکه تلویزیونی ‘السومریه’ عراق، الحشد الشعبی را متهم به ‘ملیشیای شیعی’ کرد و مدعی شد که فاقد مقبولیت عمومی در عراق است.

این اظهار نظر با واکنش تند افکار عمومی عراق مواجه شد و تظاهرات کنندگان عراقی متعاقب این اهانت السبهان قصد ورود به سفارتخانه عربستان در بغداد را داشتند که با ممانعت نیروهای عراقی مواجه شدند. سفیر عربستان همچنین اعلام کرده که برای دیدار با آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق تلاش می کند و حتی مدعی شد که مادرش منتسب به مذهب تشیع است. السبهان در دوم فوریه 2016 با مدیر دفتر آیت الله سید حسین صدر از علمای برجسته شیعیان در کاظمین تماس گرفت که رسانه ها در همان موقع اعلام کردند که السبهان می خواهد این عالم دین را واسطه دیدار با آیت الله سیستانی قرار دهد. آیت الله سید علی سیستانی در واکنش به شهادت مظلومانه شیخ نمر باقر النمر در دوم ژانویه گذشته، بیانیه ای رسمی صادر و شهادت این عالم دین را به دست رژیم سعودی محکوم کرد. کارشناسان معتقدند که ریاض در راستای سیاست های تنش آفرینی در منطقه و پیشبرد طرح ایجاد اقلیم سنی در عراق، در صدد ضربه زدن به شیعیان است. ناظران عراقی معتقدند، السبهان از زمان شروع به فعالیت خود در عراق بعد از 25 سال قطع روابط بین بغداد – ریاض، همواره جنجال آفرین بوده و باعث تنش سیاسی و مردمی در این کشور شده است.