فیاضی :انسان خودساخته از موفقیت دیگران خوشحال می شود/عدم ثبات در مواضع فکری و سیاسی ناشی از نفاق و دورنگی است

ماه رمضان ،ماه تزکیه و خودسازی است.انسان با تزکیه و پالایش درون و از رهگذر سبکبالی و دفع گناهان می تواند به خداوند متعال نزدیک تر شود.ماه رمضان سکویی برای سبکبالی از گناهان و عروج بسوی خداست.به گزارش خبرنگار عصر ما،حجةالاسلام و المسلمین فیاضی در شب هفتم ماه مبارک رمضان و ادامه سلسله مباحث اخلاقی […]

ماه رمضان ،ماه تزکیه و خودسازی است.انسان با تزکیه و پالایش درون و از رهگذر سبکبالی و دفع گناهان می تواند به خداوند متعال نزدیک تر شود.ماه رمضان سکویی برای سبکبالی از گناهان و عروج بسوی خداست.به گزارش خبرنگار عصر ما،حجةالاسلام و المسلمین فیاضی در شب هفتم ماه مبارک رمضان و ادامه سلسله مباحث اخلاقی – عقیدتی خود در حسینیه شهدای شمخانی به تشریح و بیان موضوع تزکیه از نگاه سخنان گهربار رسول گرامی اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) پرداخت و گفت:رسول گرامی اسلام در خطبه شعبانیه خطاب به مسلمانان فرمود،أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورَكُمْ ثَقِيلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّهَ أَقْسَمَ بِعِزَّتِهِ أَنْ لَا يُعَذِّبَ الْمُصَلِّينَ وَ السَّاجِدِينَ وَ أَنْ لَا يُرَوِّعَهُمْ بِالنَّارِ يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ. اي مردم! جانهايتان در گرو اعمال شماست. پس با طلب آمرزش از خدا، آنها را از گرو، خارج كنيد. پشت شما از بار گناهان سنگين است، پس با طولانی کردن سجده ها، آن را سبك گردانيد و بدانيد كه حق تعالي به عزت خود سوگند ياد كرده است كه نمازگزاران و سجده كنندگان در اين ماه را عذاب نكند و در روز قيامت آنها را از آتش دوزخ در امان دارد.

635383873857276825

استاد حوزه علمیه اضافه کرد:روزه داری بار گناهان را کاهش می دهد و وصول بندگان به درگاه الهی را تسهیل می کند،نماز هم دارای چنین ویژگی در زمینه سازندگی روحی و معنوی انسان دارد.در واقع نماز و روزه آتش گناهان را فرو می نشانند.باید توجه داشت که هر گناهی که از انسان سر می زند در قیامت بشکل آتش تجسم می یابد.گناه راه عروج و پرواز انسان بسوی خداوند متعال را می بندد.

حجةالاسلام فیاضی در توضیح مراحل تزکیه نفس افزود:در اینجا به تزكيه نفس انسان که از اهداف رسالت بوده اشاره می کنیم. تزکیه به سه مرحله تقسيم مي شود؛ تخليه، تحليه و تجليه.- تخليه به معنای پاك سازي باطن و روان از رذايل اخلاق؛ از وظايف بسيارمشكل و سنگين سالكان راه حق، پاك سازي و تصفيه روان از رذايل و تطهير نفس از پليدي ها و ناپاكي ها است. سالك بايد باطنش را از آلودگي صفاتي همچون حسد، كينه، تكبر، عداوت، سوءظن و امثال آن پاك كند، زيرا هر يك از اين صفات همچون موش هاي خائني هستند كه در درون نفس به سرقت و تخريب دست مي زنند و محصولات اعمال و افعال انسان را نابود مي سازند. درهمين رابطه رواياتي از پيامبر گرامي اسلام(ص) و از اهل بيت طاهرينش به ما رسيده كه به پاره اي  ازآنها اشاره مي كنيم.از رشك و حسد بر حذر باشيد كه حسد حسنات انسان را مي خورد همانگونه كه آتش هيزم را مي خورد و خاكستر مي كند. (بحار الانوار/ج73/ص 255)

پس باید تا می توانیم از گناه دوری بجوییم چون گناه باعث عدم پذیرش دعا و در نتیجه از نزول رزق و روزی نیز جلوگیری می کند.در قرآن آمده است«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَـكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ » ..و اگر مردم شهرها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند، قطعا بركاتى از آسمان و زمين برايشان مى‏گشوديم.

فیاضی در ادامه اظهار داشت: تحليه از ماده حُلي و حّلي به معناي زيور است؛ پس تحليه يعني به زيورآراستن. اين كلمه در علم اخلاق به معناي آراستگي به مكارم اخلاق است. انسان اگر سه نوع صفت يعني صفات شيطنت، بهيميت و سبعيت را از خود بپيرايد و بزدايد، مرحله “تخليه” را انجام داده است و چون خود را به اوصاف فرشتگان و خصال انسانيت آراسته گرداند، مرحله تحليه را پيموده است. تخليه در برابر تحليه است. در مقام دفع و پيراستن و تحليه در مقام جذب و آراستن است؛و نيز تخليه،در مقام تبري، يعني با رذايل اخلاق ستيز كردن و آنها را از كانون و جود خود زدودن، اما تحليه در مقام توّلي است؛ يعني با فضايل اخلاق انس و الفت پيدا كردن و در نهايت بدان ها متلبّس شدن. تحليه نيز بدون عنايت حضرت حق، جهاد، رياضت نفس، توكل و توسل، امكانپذير نيست. گفتني است كه تحليه مي تواند همچون تخليه،دفعي و يا تدريجي صورت گيرد.– تجليه يعني خود را با اعمال ديني متجلي ساختن و به تعبير ديگر، در قالب اعمال مذهبي متجلي شدن. هدف از تجليه آن است كه انسان اعمال مذهبي را بدان صورت كه شارع مقدس خواسته است به جا آورد؛ يعني نماز، روزه و ساير عبادات را به شيوه اي درست انجام دهد.

وی افزود:گاهی اوقات گناه سبب کم شدن توان حافظه انسان می شود .گناه موجب بیماری قلب انسان می گردد و بدانیم بیماری قلب بسیار دردناک تر از درد و رنج جسمی است.پس عزیزان بیایید برای رسیدن به درگاه الهی درون را از گناهان و معصیت ها پالایش و قلب را حرم الهی کنیم.خداوند در این ماه روزنه توبه را به روی همه گشوده است تا بازگردند .توبه درگاه رحمت الهی است در ماه رمضان این فرصت را باید مغتنم شمرد.بیایید با گریه و زاری و تضرع از خدا بخواهیم تا از معصیت ها و خطاهیمان درگذرد.در اینجا خوب اشاره ای به مقطعی از دعای امام سجاد (ع) داشته باشیم که فر مود:«يَا إِلَهِي لَوْ بَكَيْتُ إِلَيْكَ حَتّى تَسْقُطَ أَشْفَارُ عَيْنَيّ، وَ انْتَحَبْتُ حَتّى يَنْقَطِعَ صَوْتِي، وَ قُمْتُ لَكَ حَتّى تَتَنَشّرَ قَدَمَايَ، وَ رَكَعْتُ لَكَ حَتّى يَنْخَلِعَ صُلْبِي، وَ سَجَدْتُ لَكَ حَتّى تَتَفَقّأَ حَدَقَتَايَ، وَ أَكَلْتُ تُرَابَ الْأَرْضِ طُولَ عُمُرِي، وَ شَرِبْتُ مَاءَ الرّمَادِ آخِرَ دَهْرِي، وَ ذَكَرْتُكَ فِي خِلَالِ ذَلِكَ حَتّى يَكِلّ لِسَانِي، ثُمّ لَمْ أَرْفَعْ طَرْفِي إِلَى آفَاقِ السّمَاءِ اسْتِحْيَاءً مِنْكَ مَا اسْتَوْجَبْتُ بِذَلِكَ مَحْوَ سَيّئَةٍ وَاحِدَةٍ مِنْ سَيّئَاتِي.اى معبود من، اگر چندان در برابر تو بگريم كه پلكهاى هر دو چشمم بيفتد ، و اگر چندان صدا به گريه بلند كنم كه صوتم قطع شود ، و اگر چندان برايت بپا ايستم كه هر دو پايم آماس كند (ورم کند) ، و آنقدر برايت ركوع كنم كه استخوانهاى پشتم از هم بپاشد . و آنقدر ترا سجده كنم كه چشمهايم از كاسه به درد آيد، و در دوره عمر خود خاك زمين بخورم و تا پايان زندگى آب خاكستر آلود بنوشم ، و در اثناى اين احوال آنقدر ذكر ترا بگويم كه زبانم از كار فروماند، سپس از روى شرمندگى از تو چشمم را به آفاق آسمان نگشايم، با اين همه سزاوار محو يكى از گناهانم نخواهم بود.

استاد عالی حوزه علمیه اظهار کرد:یکی دیگر از عبادت های مورد تاکید در ماه مبارک رمضان قرائت قرآن کریم است زیرا که این ماه بهار قرآن است و قرآن شفا دهنده است و باعث اصلاح بیماری های روحی و درونی ما می شود.امروز جامعه مبتلا به بیماری های دردناکی همچون حسد ،تکبر ،کفر ،نفاق و دو رنگی است.اگر بدنبال حذف و نفی یکدیگر در عرصه اجتماعی و سیاسی هستیم همه ناشی از عدم خود سازی است.چرا نباید از موفقیت دیگران خرسند شویم چون حسادت درون ما فرا گرفته است.عدم ثبات در مواضع فکری و سیاسی ناشی از نفاق و دورنگی است.