پای موعظه های آیت الله العظمی موسوی جزایری

یکی از راه های تربیت، «موعظه» است. موعظه به معنای یادآوری خیر است، به گونه ای که دل نرم شود. موعظه، بیدارسازی است؛ خارج شدن از غفلت است. آدم وقتی بیدار شد، متوجه عیب‌ها می‌شود. باید سراغ شفا برود و سپس هدایت می‌شود. وقتی هم هدایت شد، رحمت خدا را دریافت می‌کند. اینها به تسلسل […]

یکی از راه های تربیت، «موعظه» است. موعظه به معنای یادآوری خیر است، به گونه ای که دل نرم شود. موعظه، بیدارسازی است؛ خارج شدن از غفلت است. آدم وقتی بیدار شد، متوجه عیب‌ها می‌شود. باید سراغ شفا برود و سپس هدایت می‌شود. وقتی هم هدایت شد، رحمت خدا را دریافت می‌کند. اینها به تسلسل در قرآن آمده است؛ «قَدْ جاءَتْکُمْ مَوْعِظَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ»  «وَ شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ»  «وَ هُدی وَ رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنینَ».

? ماه رمضان نزد خداوند بهترین ماه‌هاست

نماینده ولی فقیه در خوزستان به همشهری می‌گوید: روزه‌داری کلاس تقوا است. البته در صورتی که روزه حقیقی و بامحتوا باشد که در این صورت روزه‌های انسان حائل و مانعی در برابر حرارت آتش جهنم شده و روز قیامت از گرسنگان و تشنگان نخواهد بود.آیت الله العظمی «سید محمدعلی موسوی جزایری» با اشاره به فرصت‌های معنوی ماه مبارک رمضان و سه فریضه مهم در این ماه اظهار می‌کند: هرگاه در این ماه چشم، گوش، زبان و جوارح خود را از گناه باز داشتی، راه سعادت به روی تو گشوده خواهد شد و این‌گونه می‌توان با «روزه گرفتن»، «قرائت قرآن» و «دعا کردن» به اوج معنویت رسید و خود را در زمره بهترین بندگان خدا قرار داد.

وی به بیان روایتی از پیام اکرم(ص) مبنی بر «شهر رمضان افضل الشهور عند الله» می‌پردازد و می‌گوید: ماه رمضان نزد خداوند بهترین ماه‌هاست. پس مردم تا می‌توانند از فیوضات معنوی آن بهره ببرند.
امام جمعه اهواز با اشاره به آیه ۱۸۳ سوره بقره «یا ایّهاالذّین آمنوا کتب علیکم الصّیام کما کتب علی الذّین من قبلکم لعلّکم تتّقون»، بیان می‌کند: خداوند متعال در این آیه بیان می‌کند که «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، روزه بر شما واجب شده است همان‌طور که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شاید با تقوا شوید.»

? روزه صرفاً تحمل تشنگی و گرسنگی نیست

نماینده ولی فقیه در خوزستان در ادامه با بیان اینکه روزه گرفتن، صرفاً تحمل تشنگی و گرسنگی نیست، به روایتی از امام صادق(ع) می‌پردازد و می‌گوید: امام صادق(ع) در کلامی گهربار بیان می‌کنند که «إِذَا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ شَعْرُکَ وَ جِلْدُکَ وَ عَدَّدَ أَشْیَاءً غَیْرَ هَذَا» یعنی «هرگاه روزه گرفتی، گوش و چشم و موی و پوست تو و چیزهای دیگر روزه بگیرد.» و این مهم نشان دهنده اهمیت کنترل چشم و گوش و زبان انسان به هنگام روزه‌داری است.

? بهار قرآن

وی دومین فریضه مهم در ماه مبارک رمضان را قرائت قرآن عنوان می‌کند و می‌افزاید:  امام باقر(ع) در حدیثی بیان می‌کنند که «لِکلِّ شَی‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان» یعنی «برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه رمضان است.» پس همان‌طور که در بهار فاصله خورشید به زمین نزدیک تر می‌شود و با حرارت خود، زمین مرده را دوباره زنده می‌گرداند، در ماه مبارک رمضان هم قرآن مانند خورشید، با نورانیت خود دل‌های مرده را زنده و آماده می‌کند.

? اهمیت ترویج فرهنگ قرآنی میان جوانان

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ قرآنی میان جوانان اظهار می‌کند: امام صادق( ع) در مورد سرمایه‌گذاری معنوی برای نسل جدید و حفاظت نوجوانان از گروه های منحرف و کج‌اندیش فرموده‌اند که «بادروا احداثکم بالحدیث قبل ان یسبقکم الیهم المرجئه» یعنی «نوجوانان خود را با احادیث ما آشنا کنید قبل از این‌که مرجئه (یکی از گروه‌های منحرف) بر شما پیشی گیرند.» به همین دلیل برای جلوگیری از انحرافات اخلاقی و رستگاری جوانان، باید آنان را بیش از پیش با آداب اسلامی آشنا کرد و در فضاهای معنوی رشد و تربیت داد.
آیت الله العظمی موسوی جزایری به سومین فریضه مهم ماه مبارک رمضان مبنی بر دعا کردن اشاره می‌کند و می‌گوید: در آیه شریفه «وَ إِذا سَأَلَک عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَه الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی وَ لْیُؤْمِنُوا بی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُون» آمده است که «و چون بندگان من از تو درباره من بپرسند (بگو که) من حتماً (به همه) نزدیکم. دعای دعا کننده را هنگامی که مرا بخواند اجابت می‌کنم. پس دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، شاید که راه یابند. »

 ? آداب تلاوت قرآن

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان درباره آداب تلاوت قرآن نیز می‌گوید: هر کاری آدابی دارد و قرائت قرآن که خود یکی از برترین اعمال در همه ایام سال است، آدابی دارد و مؤمنان باید این آداب را رعایت کنند.آیت‌الله العظمی موسوی جزایری تاکید می‌کند: طهارت روح و جسم، استعاذه به خداوند متعال و مطالعه از متن قرآن مطهر، بخشی از آداب تلاوت قرآن است.وی یکی از برترین اعمال در این ماه مبارک را تلاوت قرآن  می‌داند و می‌گوید: امام صادق(ع) از پیامبر اعظم(ص) نقل می‌کنند که ماه رمضان ماه خدای عزوجل است و خداوند در این ماه پاداش کارهای نیک همچون تلاوت قرآن را دوچندان می‌کند.آیت‌الله العظمی موسوی جزایری اظهار می‌کند: برای درک مفاهیم قرآن ابتدا باید طاهر بود، چراکه طهارت یکی از اصول اولیه فهم و درک آیات قرآن کریم است.

? قرآن را در دست بگیر و نگاه کن

امام جمعه اهواز در ادامه با بیان اینکه استعاذه به خداوند متعال می‌تواند پیش درآمدی بر درک مفاهیم قرآن باشد، تاکید می‌کند: در آیات و روایات متعددی از ائمه اطهار(ع) وارد شده که به هنگام آغاز هر کاری اول «اعوذبالله» و سپس «بسم الله» بگویید که در غیر این صورت ممکن است هواهای نفسانی و شیطانی مانع انجام آن عبادت و کار به طور شایسته شوند.وی در پاسخ به این سؤال که قرآن را چگونه باید خواند، می‌گوید: این سؤال را از امام صادق(ع) پرسیدند و حضرت در پاسخ فرمودند که «قرآن را در دست بگیر، نگاه کن و از رو بخوان؛ چراکه چند چیز است که نگاه کردن به آن عبادت است و یکی از آنها نگاه کردن به صفحه و متن قرآن‌کریم است. »

? قرآن؛ دوای بیماری‌های روحی

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان با بیان اینکه قرآن دوای درد بیماری‌های روحی جامعه امروز است، می‌گوید: درمان بسیاری از بیماری‌های روحی که حادترین آن‌ها به دلیل دوری از خداوند متعال رخ می‌دهد، تمسک به قرآن و عترت است و این ماه بهترین زمان برای تبلیغ معارف قرآنی از سوی مبلّغان دینی است.آیت الله العظمی «سید محمد علی موسوی جزایری» در گفت‌وگو با همشهری به بیان روایتی از رسول خدا(ص) می‌پردازد و می‌گوید: پیامبر اعظم(ص) در کلامی گهربار بیان می‌کنند که «نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَه الْقُرْآنِ» یعنی «خانه‌هایتان را با تلاوت ‌قرآن نورانی کنید» که در این صورت ارزاق معنوی برای منزل شما سرازیر شده و خیر و برکت آن فزونی یابد و اهل خانه مدت‌ها از آن لذت خواهند برد.

? بقلم : رسول عوده زاده