حجت الاسلام فیاضی : شایستگی ملاک به‌کارگیری افراد در حکومت اسلامی است

عبدالزهرا فیاضی شامگاه جمعه در حاشیه مراسم عزاداری در حسینیه نور الزهرا(ع) اهواز، با اشاره به بحث نظام اولویت‌ها در نگاه امام حسین(ع) و مدرسه کربلا و عنصر عقل در شناخت این اولویت‌ها اظهار کرد: عقل لازمه درک مبانی و مفاهیم دینی و ترتیب اولویت‌ها و تعیین جهت‌گیری‌های زندگی فرد و جامعه است. وی ادامه […]

عبدالزهرا فیاضی شامگاه جمعه در حاشیه مراسم عزاداری در حسینیه نور الزهرا(ع) اهواز، با اشاره به بحث نظام اولویت‌ها در نگاه امام حسین(ع) و مدرسه کربلا و عنصر عقل در شناخت این اولویت‌ها اظهار کرد: عقل لازمه درک مبانی و مفاهیم دینی و ترتیب اولویت‌ها و تعیین جهت‌گیری‌های زندگی فرد و جامعه است.

img-20161007-wa0257

وی ادامه داد: علمای اصولی در مقابل اخباری‌ها به عنصر عقل اولویت داده و آن‌را ابزار فهم مبانی و تعالیم دینی قرار دادند بنابراین باید بدانیم رویکرد عقلانی به مقوله‌ها و مفاهیم گوناگون سفارش اصلی اهل‌بیت علیهم‌السلام است و امام حسین علیه السلام آموزگار عقلانیت است. این مدرس حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: در مدرسه کربلا می‌آموزیم که انتخاب و گزینش‌ها و تعیین رویکرد‌ها بر مبنای عقل است و سخنرانی‌ها و گفته‌های امام حسین(ع) خطاب به لشکریان یزید در صحنه کربلا و در روز عاشورا بیانگر این امر است. فیاضی با بیان اینکه هدف بعثت پیامبران الهی شکوفاسازی عقل و فطرت بشر بود افزود: در تفکر دینی و منابع روایی اسلامی، عقل از بر‌ترین مقام و منزلت در جهان آفرینش برخوردار بوده و سرچشمه وجود و اساس آفرینش به شمار می‌رود. وی وجود تمام ارزش‌های انسان را به عقل عنوان کرد و افزود: امروز دشمنان دین مبین اسلام با ترفندهای مختلف به دنبال گرفتن عقل از نسل جوان هستند؛ چرا که انسان وقتی فاقد عقل باشد چشم بسته دست به هر کاری می‌زند.

فیاضی بیان کرد: پیاده‌سازی سه مولفه عقل، تفکر و علم در زندگی زمینه تحقق حیات طیبه را برای انسان فراهم می‌سازد چرا که انسانیت فقط در کار کردن و به‌دست آوردن اموال زیاد خلاصه نمی‌شود. وی تاکید کرد: امروز ترقی در زندگی و بزرگی در کسب حقوق نجومی و املاک نجومی نیست. فیاضی با اشاره به اینکه اسلام دین پیشرفت است و نقشه راه دستیابی به حیات طیبه بدون پیروی از آن ناممکن است، متذکر شد: پیروی از تعالیم قرآن کریم از عوامل نهادینه کردن فرهنگ صحیح زندگی اسلامی و بالا بردن سطح عقلانیت انسان است. این مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه رشد و بالندگی در زندگی بدون عقل امکان‌پذیر نیست یادآور شد: عقل از منظر اسلام مهم‌ترین راه تحقق حیات طیبه و پیشرفت انسان در زندگی است.

وی تصریح کرد: ارزنده‌ترین نعمتى که خداوند به انسان مرحمت فرموده است، نعمت عقل است؛ زیرا اساس شخصیت و منشأ اصلى افتخارات انسان محسوب شده و ریشه‌ای‌ترین بنیان فکری و راهی برای پیشرفت انسان است. فیاضی با ذکر اینکه ایمان نیز نقش مهمی در پیشرفت دارد، گفت: ایمان به غیب، ایمان به پیامبران، ایمان به ولایت، ایمان به حقایق اساسی و کلان هستی نقش مهمی در پیشرفت انسان دارد؛ ایمان و عقل در کنار یکدیگر حکمت را پدید می‌آورند، در عقل لزوماً مفهوم ایمان را نمی‌یابیم اما در مفهوم حکمت، مفهوم ایمان مشخص است. وی عقلانیت و سیاست را از ابزار و لوازم مهم دین در راستای اجرای احکام و قواعد اجتماعی دانست و افزود: علاوه بر وحی عقل از مبانی مهم استنباط است و از سویی سیاست لازمه اجرای احکام و عملیاتی شدن باید‌ها و نبایدهای دین است. فیاضی اضافه کرد: اگر کسی مسؤولیتی را قبول کند در حالی که فرد بهتری برای منصب وجود دارد، خیانت کرده است.