حیصمی : نگاه سیاسی و استفاده ابزاری مدیران ، آموزش و پرورش را از ایفای نقش بنیادی در توسعه بازداشته است

نگاه سیاسی و استفاده ابزاری مدیران ، آموزش و پرورش را از ایفای نقش بنیادی در توسعه بازداشته است.دکتر حیصمی،مدیر کل اسبق آموزش و پرورش خوزستان دردیدار با جمعی از فرهنگیان اهواز،ضمن ارائه تحلیلی از نظام آموزشی کشور و بر شمردن  و فرصت های پیش رو گفتند؛ آموزش و پرورش کشور را دستگاهی فربه،خسته،وتنبل وکم […]

نگاه سیاسی و استفاده ابزاری مدیران ، آموزش و پرورش را از ایفای نقش بنیادی در توسعه بازداشته است.دکتر حیصمی،مدیر کل اسبق آموزش و پرورش خوزستان دردیدار با جمعی از فرهنگیان اهواز،ضمن ارائه تحلیلی از نظام آموزشی کشور و بر شمردن  و فرصت های پیش رو گفتند؛ آموزش و پرورش کشور را دستگاهی فربه،خسته،وتنبل وکم تحرک و حتی فاقد قدرت تفکر و اندیشیدن می دانم.این دستگاه فربه دچار ایستائی شده و قدرت نبوغ و نو آوری را از دست داده است. روش ها، شیوه ها، تدوین کتب درسی و..کاملا سنتی و فاقد ابتکار و خلاقیت و نو آوری متناسب با پیشرفت و توسعه تکنولوژی ورشد اندیشه نسل نو وتحرک بالای جوامع دنیا است.

00000000000000000000000000000-240x250

وی افزود : امروز واقعا هزینه در آموزش و پرورش متناسب با سود و نتیجه مورد انتظار نیست. آموزش و پرورشی باکتب درسی حجیم ونامناسب و بی هدف و کسل کننده، در کنار نیروی انسانی خسته ودانش آموزان بی انگیزه و با ضعف هویت، که آینده خود را خیلی وابسته به دانش و تحصیل نمی بیند و بیشتر علاقمند به الگو گرفتن از نمونه های متواتر و حرکت به سمت جهش های یک شبه ناشی از رخنه فساد در اقتصاد بیمار و بی انضباط کشور است تا جهت گیری های خود را متوجه راهکارهای غلط برای کسب ثروت های بادآورده و خدمات رفاهی بی هزینه و بی نیاز به دانش وعلم نموده تا از رهگذر آن مسیر 10-20 ساله را یک شبه طی کند، بدون تردید با نگاه آموزش و پرورش به هیچ و جه نمی تواند سازمانی چابک و چالاک باشد.

مشاور وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به پیامدهای بی توجهی نظام آموزشی به مهارت های زندگی اظهار داشت : نظام آموزشی فاقد نگاه جامع بویژه به مهارت های زندگی و دارای ضعف در نظام سیاست گذاری و در کنار آن اختصاص سهم اندک به بخش خصوصی و مدیریت فاقد راهبرد و برنامه عملیاتی در ستاد و نبود فرایند موثر نظارتی نظام آموزشی و تربیتی کشور همه و همه سبب شده است که آموزش و پرورش همچنان نتواند نقش بنیادی خود را در فرایند توسعه ایفا نماید.

دکتر عباس حیصمی اضافه کرد : باید اذعان کرد که مسئولین و متولیان تاکنون از اعتراف این حقیقت واهمه داشته و گاهی نیز از درک آن عاجزند این در حالی است که دیگر ورود به دانشگاهها با کمترین تلاش و اندوخته علمی ممکن شده است و این امر دیگر بعنوان شاخص ارزشمندی جهت ارزیابی سطح کیفی آموزش کشوربه حساب نمی آید زیرا امروز ظرفیت بالائی ازکرسی های دانشگاهها خالی مانده و به کرات دانش آموزان، با صرفنظر ازسطح توان علمی، و بدون نیاز به گذر از صافی کنکور برای ورود به برخی دانشگاهها دعوت و پذیرفته می شوند

قائم مقام سابق شورای آموزش و پرورش خوزستان گفت : متاسفانه برخی افراد و مدیران در استان ما افکار عمومی را به بازی گرفته با افتخار ضمن ارائه آماری فاقد مبنای علمی و بی ارتباط با کیفیت آموزشی تعداد راه یافتگان به دانشگاهها، در مقایسه با سال قبل را نشانه موفقیت و کیفی شدن آموزش و پرورش تلقی می نمایند این در حالی است که این شاخص فاقد اعتبار علمی می باشد

این استاد دانشگاه، در ادامه وضعیت آموزش و پرورش استان را نیازمند توجه بیشتر دانست و اظهار داشت : باید این واقعیت تلخ را پذیرفت ، سقوط 16 پله ای آموزش و پرورش خوزستان طی دوره مدیریت دولت های نهم و دهم و قرار گرفتن در خانه ته جدول ناشی از استفاده سیاسی و نگاه ابزار سیستم آموزشی کشور است بطوریکه حتی در دوران دفاع مقدس نیز چنین وضعیتی سابقه نداشته است  تنها با قبول و درک این حقیقت است که انگیزه تلاش برای تقویت جایگاه ارزشی آموزش و پرورش استان در میان فعالان این عرصه ایجاد خواهد شد و نباید خود و دیگران را با این تحلیل و تفسیرهای غیر مفید (تعداد راه یافتگان به دانشگاهها) فریب داد.بلکه به جای آن باید با اراده جمعی و بی تعصب راه کارها و برنامه های ملموس خروج از این بن بست و نجات از این سقوط، طراحی و ارائه شود زیرا خروج از این وضعیت صرفا به اتکای فقط مدیر دستگاه مربوطه امکان پذیر نیست . بی شک مدیریت عالی استان می تواند با ملزم کردن همه دستگاهها ، بویژه شرکتها و موسسات ملی و بالادستی که از منابع ،درآمدها و ثروتهای استان بهره می جویند در جهت خروج از این انسداد کمک اثر گذار نماید. باید برای حفظ عزت و کرامت معلم و ماندگاری مشتاقانه آنها در استان و افزایش امید جوانان به نقش تحصیل در اشتغال و آینده آنها واحداث مدارس و کیفی سازی فضاها و تجهیزات آموزشی و …اقدامی جدی و مفید صورت گیرد.پس آموزش و پرورش استان نیازمند بسیج عمومی و عزمی جهادی برای به جلو افتادن دارد و تنها با حرف و ادعا کاری پیش نخواهد رفت و تحولی اتفاق نخواهد افتاد