عبدالنبی قیم: آراء احمد کسروی در کتاب “تاریخ 500 ساله خوزستان” درباره دوره مشعشعیان مبتنی بر دروغ و بی انصافی است
«عبدالنبی قیم» گفت: آراء احمد کسروی در کتاب “تاریخ پانصد ساله خوزستان” درباره دوره مشعشعیه به ویژه سيدمحمد مشعشع بنيانگذار حكومت مشعشعيان مبتنی بر دروغ و بی انصافی است و او در تأليف كتاب خويش از جاده صواب منحرف شده بود.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ، عبدالنبی قیم، نویسنده و فرهنگ […]
«عبدالنبی قیم» گفت: آراء احمد کسروی در کتاب “تاریخ پانصد ساله خوزستان” درباره دوره مشعشعیه به ویژه سيدمحمد مشعشع بنيانگذار حكومت مشعشعيان مبتنی بر دروغ و بی انصافی است و او در تأليف كتاب خويش از جاده صواب منحرف شده بود.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ، عبدالنبی قیم، نویسنده و فرهنگ نویس افزود: كسروي با پيشفرضهاي خويش و با اظهارنظرهاي غيرعلمي سعي كرده ديدگاه و نگرش خاص خود را بر وقايع تاريخي تحميل كند و از آنجايي كه وجه مشخصه كسروي شيعه ستيزي و عربستيزي بود، لذا لبه تيز حملات خويش را متوجه سيدمحمد بن فلاح كرده، راست و دروغ را درهم آميخته و او را مدعي مهدويت و قائل به الوهيت حضرت امام علي (ع) دانسته و در نهايت سيدمحمدبن فلاح مشعشعي را عامل همه بدبختيهاي پنج قرن اخير ايران قلمداد كرده است.
او افزود: محمد بن فلاح مجتهد و شاگرد علامه حلی که حکومت مشعشعیان را در سال 845 تاسیس کرد و به مدت 70 سال یعنی تا سال 914 هجری قمری ادامه داشت. در سال 998 نیز سلطان محسن مشعشعی معروف به “المحسن” که مقبره آن در حمیدیه واقع است، به حکومت رسید. او به عدالت شهره بود. 40 سال بر بخش هایی وسیعی تا جنوب بغداد حکومت می کرد.قیم ادامه داد: به گفته سیدعلی مشعشعی در کتاب “الرحله المکیه” سید محسن بر موصل و عراقیین یعنی کوفه و بصره و عتبات عالیات تا کرمانشاه و بنادر جنوب ایران، دزفول، رامهرمز، بهبهان، شط بنی تمیم، دشتستان و احساء و قطیف حکمرانی می کرد. البته کسروی درباره کرمانشاه تشکیک کرده ولی وجود فرقه اهل حق که بازماندگان آن دوره هستند این تشکیک را رد می کند.
این پژوهشگر تاریخ با اشاره به ویژگی های سلطان محسن مشعشعی تاکید کرد: او قلعه های زیادی را بنا کرد و برای اولین بار در حویزه برای ساخت خانه ها و قلعه ها از آجر به جای بردی و نی استفاده کرد. در قلعه “مدینه” در هویزه 4 هزار سپاهی را برای حراست از آن گمارده بود که این نشانگر تراکم جمعیتی فراوان در آن دوران بود. او همچنین قلعه شوش، قلعه ابوعمر در دزفول و شهر محسنیه در نزدیکی حمیدیه را با 12 هزار سپاهی تاسیس کرد.عبدالنبی قیم با اشاره به دلایل فروپاشی حکومت های محلی در خوزستان گفت: اختلافات داخلی موجب فروپاشی حکومت های بنی کعب و مشعشعیان شد، در حالیکه حکومت آلبوکاسب منسجم تر بود و از اختلاف داخلی رنج نمی برد.او در پایان به همزیستی مسالمت آمیز ادیان و گروه های مختلف در دوره مشعشعیه اشاره کرد و افزود: در زمان المحسن یکی از وزرای دولت مشعشعی و مسئول تشریفات دربار شخصی به نام “طوقان الصابئی” بود که از طائفه صابئی های مندائی بود.کتاب های تاریخ 500 ساله خوزستان، فراز و فرود شیخ خزعل، فرهنگ معاصر عربی – فارسی و فرهنگ معاصر میانه عربی – فارسی از آثار قیم است.
دراویش اهل حق به یارسان مشهورند و طایفه ای مستقل هستند و هیچ ارتباطی با مشعشعیان ندارند.من با ایشان آشنا هستم آنها دارای کتاب های مذهبی و تاریخی و شعر هستند و در تاریخ آنان هیچ اشاره ای به مشعشعیان نشده است.آیین آنها از آیین های ایران باستان نشات گرفته شده و تنبور در میان آنان احترام خاصی دارد.آیا مشعشعیان اصلا تنبور را میشناختند؟در ضمن در عقاید اهل حق تناسخ و الوهیت علی وجود دارد اگر مشعشعیان چنین اعتقادی داشتند پس گمراه بودند.به فرمایش مقام معظم رهبری باید مواظب عرفان های کاذب باشیم.
کسروی اعتقادی به روحانیت و تشیع و اسلام نداشت و این مطلب را به روشنی ابراز میکرد اما کسروی در تاریخ مشروطه بر نقش اساسی روحانیت شیعه و مراجع تقلید تاکید فراوان دارد.این خود نشان دهند اینست که کسروی در بیان تاریخ بی طرف بود یعنی هم عقایدش را بیان میکرد و هم در بیان تاریخ بی طرف بوده است.من از بسیاری هموطنان عرب شنیدم که مشعشعیان غالی و غلو کنند در دین بودند.حرکات و رفتار صوفیانه داشتند و حتی به الوهیت امام علی (ع) اعتقاد داشتند و حتی بعضی از آنها به صورت خود کرمهایی میزدند تا سفید و درخشنده به نظر بیایند.آیا این گمراهی و انحراف در دین و تشیع نیست؟گفته میشود از اهداف برگزاری این نمایشگاه مبارزه با وهابیت است حال اگر وهابیت با سند و مدرک غالی بودن مشعشعیان را اثبات کنند و با همین استدلال بهانه ای برای مشرک و مرتد خواندن شیعیان میکند.حکومت های شیعی مانند آل بویه و سربداران و صفویه و… از حمایت علمای شیعه برخوردار بودند اما سندی در اختیار نیست که علمای شیعه نجف و… مشعشعیان را تایید کرده باشند.به گفته رهبر معظم انقلاب باید مواظب عرفانهای کاذب بود.