ظریف نام مستند سینمایی مذاکرات را تغییر داد

چهار بسیجی با چفیه هایی در رنگ های مختلف بر گردن، بیش از هیات ایرانی مذاکره کننده توجه رسانه های خارجی را به خود جلب کرده اند. هدایت این گروه چهارنفره به عهده « سهیل کریمی» است که خود را نه « رییس» که « فرمانده گروه» می داند. کریمی و گروهش از دو سال […]

چهار بسیجی با چفیه هایی در رنگ های مختلف بر گردن، بیش از هیات ایرانی مذاکره کننده توجه رسانه های خارجی را به خود جلب کرده اند. هدایت این گروه چهارنفره به عهده « سهیل کریمی» است که خود را نه « رییس» که « فرمانده گروه» می داند.

81094847-5580991

کریمی و گروهش از دو سال پیش همراه هیات های مذاکره کننده هسته ای ایران شرق و غرب جهان را به هم وصل کرده اند. حاصل کار این گروه از ابتدا قرار بود در یک مستند سینمایی ۹۰ دقیقه ای ارائه شود ولی سیما فیلم با قبول هزینه سنگین ساخت این مستند، مستند سازان را ترغیب کرده یک سریال ۵ قسمتی هم از آن برای این رسانه درست کنند.

کریمی گفت: می خواستم در دوران جلیلی نام این مستند را ۱+ ۵ کوچکتر از ۱ بگذارم ولی با وضعیتی که مذاکرات در تیم جدید پیدا کرده، مجبورم نامش را عوض کنم و « مذاکره» بگذارم.بحث به اینجا که رسید او گفت می خواهد « حرف هایی بزند که شاید به مذاق بعضی ها» خوش نیاید.این مستند ساز گفت: شاید لزومی نداشت که در دوره جلیلی مذاکره ای انجام شود چون او برای رسیدن به نتیجه به مذاکره نمی آمد. فقط می امد که دور هم جمع شوند. خود تیم هسته ای هم می دانست که به نتیجه نمی رسند چون فقط برای دعوا و اصطکاک بیشتر می آمدند حال آن که اگر می خواستند عزت ایران را نشان دهند نباید اصلا مذاکره می کردند.

کریمی اضافه کرد: تیم فعلی هم می خواهد به هر قیمت به نتیجه برسد. ظریف یک بار جمله خوبی گفت و باید قدردانش بود که اینقدر رک گو است. او گفت « مذاکره برد و باخت نباید باشد. باید برد – برد باشد». این مثل ازدواج کردن است که هر دو باید به تفاهم برسند. اینجا هم قرار است تفاهم بدست بیاید.این مستند ساز ترجیح می دهد که ایران اصلا وارد مذاکره نمی شد مگر از موضع قدرت.او احساس می کند الان مذاکرات یک طرفه شده و از برخی حرف های آمریکایی ها در مورد ایران رنجیده است.

** با هزینه شخصی جلو آمدم

کریمی هزینه ساخت ا ین مستند را تا این مرحله ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون عنوان کرد و گفت: مدیریت سابق سیما فیلم با من تماس گرفت و از من خواست کار را به آنها بدهم. من هم شرط گذاشتم که باید کارم سینمایی باشد. آنها خواستند ۵ قسمت سریالی هم به آنها بدهم. در کار سینمایی به همه جزییات پرداخته می شود ولی در کار تلویزیونی زهر آن گرفته می شود.البته او می گوید از هزینه تولید این مستند تاکنون سیما فیلم فقط ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان را داده است.وی در این باره که تا کجا به کارش ادامه می دهد گفت: سیما فیلم از من خواست کار را جمع کنم ولی گفتم تا خرداد که تکلیف مذاکره مشخص می شود ادامه می دهم. حالا توافق کرده اند و با همین شرایط پیش می رویم.

** پشت صحنه های گران قیمت

کریمی و گروهش که نام آن را « کانون مستند سازان جهادی» گذاشته کلید این کار را از بهار ۹۱ زده اند و همراه تیم هسته ای به مسکو، آلماتی ، ژنو و وین آمده ا ند. او می گوید پایگاه بسیجی که اینجا زده در تهران و قم هم پیدا نمی شود.

به گفته او مذاکرات حاشیه های خاصی دارد و افرادی از سراسر دنیا برای پوشش آن می آیند که هرکدام در کار خود « غول رسانه ای» شده اند. حرفهایی از آنها می توان شنید که در هیچ رسانه ای منتشر نمی شود چون آنها این ایده های خام را می پزند و سپس به رسانه هایشان می دهند.او می گوید مطالبی را در این دو سال ضبط و ثبت کرده که برای خیلی ها قیمتی است چون صحنه هایی زنده و حاشیه ای است ، صحنه هایی که حتی شامل پشت صحنه های خبر صدا و سیما هم می شود و تماشایش جالب خواهد بود.