محورهای اصلی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت وحدت در دنیای اسلام

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته (جمعه) در دیدار مسوولان نظام و میهمانان بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی برخی نکات و محورهای اصلی درباره ضرورت وحدت امت مسلمان را مطرح کردند.  رهبر معظم انقلاب در این دیدار که همزمان با آخرین روز هفته وحدت برگزار شد، ضمن […]

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته (جمعه) در دیدار مسوولان نظام و میهمانان بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی برخی نکات و محورهای اصلی درباره ضرورت وحدت امت مسلمان را مطرح کردند.  رهبر معظم انقلاب در این دیدار که همزمان با آخرین روز هفته وحدت برگزار شد، ضمن تبریک میلاد مسعود حضرت نبیّ مکرّم اسلام و میلاد امام صادق (ع) بر ضرورت وحدت امت اسلامی تاکید کردند که این تاکیدات معظم له در 11 نکته کلیدی زیر ارایه می شود.

1. برای دنیای اسلام، هم علم مهم است، هم خردورزی مهم است، هم اخلاق مهم است – لکن آنچه امروز در درجه ی اوّلِ اولویّت برای دنیای اسلام قرار دارد، وحدت است.

2. اگر ملّتهای کشورهای اسلامی در همه ی این منطقه ی وسیع – که یک کسر بسیار بزرگی از جمعیّت دنیا را تشکیل می دهند – نه در جزئیّات، [بلکه ] در جهت گیری های کلّی با یکدیگر همراه باشند، دنیای اسلام به اوج ترقّی و تعالی خواهد رسید.

3. همین قدر که ما ولو در اظهاراتمان کنار یکدیگر قرار بگیریم، عظمت می بخشد به دنیای اسلام؛ عظمت می بخشد به شخصیّت امّت اسلامی.

4. حادثه ی عجیبی بود حادثه ی امسالِ اربعین کربلا. این راه را دشمنان اسلام و دشمنان اهل بیت به خیال خود مسدود کرده بودند. ببینید چه حرکت عظیمی اتّفاق افتاد! وقتی حتّی جسمها در کنار هم قرار می گیرد، این جور انعکاس پیدا می کند.

5. امروز، هم در بین اهل سنّت، هم در بین شیعه، دستهایی در کار است برای اینکه اینها را از هم جدا کند؛ همه ی این دستها هم اگر جست وجو کردید، می رسد به مراکز جاسوسی و اطّلاعاتی دشمنان اسلام؛ نه دشمنان ایران، نه دشمنان شیعه فقط؛ دشمنان اسلام.

6. آن تشیّعی که ارتباط به ام آی شش انگلیس داشته باشد، آن تسنّنی که مزدور سی آی ای آمریکا باشد، نه آن شیعه است، نه آن سنّی است؛ هر دو ضدّ اسلامند.

7. کمکی که جمهوری اسلامی به برادران خود در دنیای اسلام تا امروز کرده است، اغلب کمکی بوده است که به برادران اهل سنّت کرده است. ما در کنار فلسطینی ها ایستادیم، در کنار مردم مؤمن کشورهای منطقه ایستادیم، چون می دانستیم مسئله ی وحدت، امروز در رأس مسائل اسلامی است.

8. من شنیدم بعضی از دولتهای منطقه، سیاست خارجی خودشان را بر مبنای معارضه ی با ایران قرار داده اند! ما بعکس؛ ما سیاست خارجی خودمان را مبتنی کردیم بر دوستی و برادری و ارتباط با همه ی کشورهای مسلمان و کشورهای منطقه از همسایه و غیر همسایه؛ این سیاست ما است؛ ما همین جور هم عمل کردیم، همین جور هم در آینده عمل خواهیم کرد.

9. امروز باید همه ی مسلمانان در اقصی نقاط عالم، به امّت اسلامی بیندیشند، به وحدت اسلامی بیندیشند؛ اگر ما به امّت اسلامی فکر کردیم، منافع کشورهایمان هم تأمین خواهد شد.

10. مصلحت دشمن این است که ما را از هم جدا کند، به یک کشور حمله کند، از کشور دیگری یارگیری کند؛ مصلحت دشمن در این است، ما نباید بگذاریم.

11. اولویّت، امروز در دنیای اسلام اتّحاد است.