آیین تکریم “لفته منصوری” مدیرکل سابق نهاد امور کتابخانه های خوزستان و معارفه “سیدلطف الله سپهر”،در اهواز برگزار شد

آیین تکریم مهندس منصوری مدیرکل سابق نهاد کتابخانه های عمومی خوزستانو معارفه حجت الاسلام لطف الله سپهر بعنوان مدیرکل جدید این نهاد با حضور جمعی از اهل قلم ،اساتید حوزه و دانشگاه ،هنرمندان و مدیران استان صبح امروز چهارشنبه 17 دی ماه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد. پس از تلاوت آیاتی از […]

آیین تکریم مهندس منصوری مدیرکل سابق نهاد کتابخانه های عمومی خوزستانو معارفه حجت الاسلام لطف الله سپهر بعنوان مدیرکل جدید این نهاد با حضور جمعی از اهل قلم ،اساتید حوزه و دانشگاه ،هنرمندان و مدیران استان صبح امروز چهارشنبه 17 دی ماه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد.

0

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید حضرت آیت الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در سخانی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی و نقش آن در سازندگی فرهنگی و اخلاقی جامعه و تقویت باورهای افراد از خدمات شایسته آقای منصوری در طول مدیریت نهاد امور کتابخانه های عمومی استان و کارهای بزرگ انجام شده در این مرحله تقدیر و تشکر کرد و آنرا الگویی برای همه مدیران جامعه دانست.

آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري، در این مراسم گفت: هر چه از وسعت و علميت كتاب بگويم كم است و باز هم بالاتر است. هر چه درباره كتاب حرف بزنيم باز هم به آن نخواهيم رسيد چون هميشه كتاب از ما جلوتر است. كتاب مسير طبيعي خود را مي پيمايد و ما با اين كه تند مي رويم باز هم به آن نمي رسيم.وي با بيان اين كه خداوند از قرآن با عنوان كتاب نام برده است افزود:​ همين كه خداوند بر قرآن نام كتاب نهاده است دليلي بر اهميت كتاب است. امروزه در نقشه هاي مهندسي مقرر شده كه در هر منزل مسكوني چه ويلايي و چه آپارتماني قفسه يا جايگاهي براي كتاب در نظر گرفته شود كه باز هم اهميت كتاب را مي رساند و اين پيام را مي رساند كه كتاب نبايد از خانه ها جدا شود.او ادامه داد: مي گويند هر كتاب ارزش يك بار خواندن را دارد اما كتاب هايي هستند كه حتي ارزش يك بار خواندن هم ندارند. در فقه عنواني هست به نام كتاب ظلال كه معامله هاي حرام را بيان مي كند. كتاب هاي ظلال كتاب هايي هستند كه نشر، چاپ و خريد و فروش آنها جايز نيست. پس كتاب هايي هم هستند كه به يك بار خواندن هم نمي ارزند بلكه خواندن آنها ممنوع است مگر براي كساني كه براي رد كردن يا روشن سازي آنها را مي خوانند.

وي با اشاره به اين كه در خوزستان به كتاب و كتابخانه زياد احتياج داريم اظهار كرد:​ فرهنگ مردم خوزستان ايجاب مي كند كه در اين استان كتابخانه هاي زيادي داشته باشيم. وجود قوميت​هاي مختلف در خوزستان يكي از عواملي است كه ما را ملزم مي كند كه كتاب ها و كتابخانه هاي زيادي داشته باشيم و بايد علم را در خانه ها برد و در اختيار اهل مطالعه قرار داد. نبايد منتظر بمانيم تا ديگران بيايند و از ما كتاب بطلبند.نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري بيان كرد:​ ضرورتي ندارد كه ما بگوييم چند متر كتابخانه در استان داريم. اين آمار ها خوب است اما ضرورت در اين است كه مقايسه كنيم. اي كاش مي شد در اين 31 ماه كه آقاي منصوري و آقاي کوهی رستمي بودند آماري بگيريم كه اين همه كتابخانه كه در جاي جاي استان تاسيس شده چند درصد سطح فرهنگ را بالا برده اند كه معمولا اين كارها انجام نمي شود يا شايد وسيله اي براي انجام آن نباشد.

مطهری : كتاب و كتابخانه شناسنامه علم و دانش در تمدن ملت ها است

سپس حجت الاسلام و المسلمين عبدالحسین مطهری، مشاور استاندار در امور مرتبط با روحانیت مساجد و اماکن متبرکه، اظهار كرد:​ كتاب و كتابخانه شناسنامه علم و دانش در تمدن ملت ها است. بشر بعد از اين كه با علايم و نشانه سر و كار پیدا کرد با خط ميخي آشنا شد. سومري​ها اولين تمدني بودند كه كتابخانه را تاسيس كردند.وي یادآوری کرد: در ايران پس از اين كه خط ميخي از سومري ها گرفته شد به سرعت گفتار بزرگان و پادشاهان روي سنگ ها نوشته شد و آرام آرام اين خط رشد كرد و در عهد ساساني به اوج خود رسيد كه نوشته ها را روي پوست درخت خدنگ مي نوشتند. مي توان گفت كه علم و دانش و كتاب و كتابخانه در تاريخ ايران همطراز مصر بوده است اما از ساير تمدن هاي بشري پيشرفته تر بوده است.

در این مراسم آقای لفته منصوری مدیرکل سابق نهاد امور کتابخانه های عمومی خوزستان در سخنان کوتاهی با ارایه گزارشی از عملکرد دوره مدیریت خود گفت: بنده با سفارش هیچ نماینده و حتی استانداروقت این مسئولیت را نپذیرفتم بلکه نهاد امور کتابخانه ها و با معرفی مدیرکل اسبق و با اخذ مصاحبه تخصصی بسیار دشوار این مسئولیت را به بنده پیشنهاد و اینجانب  نیز باتوجه به ضرورت خدمت در این عرصه و علاقمندی به مقوله کتاب و توسعه فرهنگی  و همچنین وضعیت ویژه خوزستان این تکلیف را پذیرفتم.سعی کردیم با نگاهی نو وارد این حوزه بشویم زیرا استان نیازمند جریان سازی فرهنگی است.متاسفانه در خوزستان و در حوزه فرهنگ برای تصمیم سازی کار نمی شود.مدیران آزمندانه نیاز به کنترل پدیده ها دارند .ما در این راه یک چشم به هدف و یک چشم به رقابت با استان های قدرتمند داشتیم.

منصوری : اگر “تفکر توسعه ای” با این مدل 3 سال دیگر در استان ادامه می یافت خوزستان در همه شاخص های کتابخانه ای کشور در صدر قرار می گرفت

وی با تبیین برخی فعالیت های این نهاد در حوزه نرم افزاری افزود: در این دوره یک نظام مبنایی در نظارت و الگوی مشارکت در تصمیم گیری ایجاد کردیم بطوریکه اساتید محترم بخش اطلاعات و فناآوری دانشگاه شهید چمران و سایر مراکز علمی نقش محوری در ندوین طرح های این نهاد داشته اند.منصوری در ادامه اظهار داشت :عملکرد زمان مند ،مکان محور و قابل نقد از ویژگی های نرم افزاری نهاد در خوزستان بود.ما توانستیم هر 15 روز یک کتابخانه را افتتاح کنیم این در حالی است که در دوره پیش از این هر 4 ماه یک کتابخانه مورد بهره برداری قرار می گرفت.برخلاف سایر استان ها در خوزستان افزایش عضو داشتیم .در هر صورت همتی بلند با حضور علمای اعلام ،اساتید دانشگاه و علاقمندان به کتاب و شهروندان ایجاد و باعث توسعه مبنایی کتابخانه ها شد.به حرمت کتاب به دورترین روستاها حضور پیدا کردیم.مدیرکل سابق امور کتابخانه های استان گفت : مخزن کتابخانه را به یک کانون فرهنگی تبدیل کردیم .بط.ریکه امروز کتابخانه به محور هر فعالیت اجتماعی تبدیل شده ،مردم ما حتی برای گرامیداشت مرحوم مرتضی پاشایی نیز به گرد کتابخانه آمدند و در واقع کتابخانه محور بزرگداشت این خواننده کشورمان شد.حاج لفته منصوری تاکید کرد: اگر “تفکر توسعه ای” با این مدل 3 سال دیگر در استان ادامه می یافت خوزستان در همه شاخص های کتابخانه ای کشور در صدر قرار می گرفت. برای رونق بخش کتاب و کتابخوانی در خوزستان نیاز است که یک مدل تحرکی ایجاد شود و در غیر این صورت این حوزه در استان رو به زوال می رود.

نماینده بهبهان : آقای منصوری از هیچ چیزی کم نگذاشته است .مدیران ما باید چیزهای زیادی را از ایشان یاد بگیرند

محمدتقی شریعتی نماینده مردم بهبهان نیز با اشاره به اهمیت مقوله کتابخوانی گفت : علاوه بر توسعه کتابخانه باید به سمت افزایش نرخ زمان مطالعه شهروندان نیز حرکت کنیم زیرا وضعیت ایران در این زمینه نسبت به بسیاری از کشورها همچون چین مطلوب نیست.نماینده بهبهان با تقدیر از تلاش های ارزنده آقای منصوری گفت : آقای منصوری از هیچ چیزی کم نگذاشته است .مدیران ما باید چیزهای زیادی را از ایشان یاد بگیرند.به معرفت آقای منصوری می نازم .وی در پایان گفت : گزارش آقای منصوری بار مسئولیت برادرمان حجت الاسلام سپهر را سنگین می کند و امیدواریم ایشان نیز در پایان ماموریت خود از تغییر و تحول در شاخص های مطالعه به مردم و مسئولین بدهند.

همچنین در این برنامه رستمی کوهی سرپرست سابق نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان نیز گفت:از جمله استراتژی های این نهاد،توجه به وضعیت فرهنگی، اجتماعی، و عقب بودن شاخص های کتاب وکتابخوانی و همچنین پیشبرد سند چشم انداز نهاد کتابخانه های عمومی بوده است.’منصور کوهی رستمی’ افزود:همچنین رشد و گسترش کتابخانه ها در مناطق روستایی و دور افتاده و حاشیه شهرهای خوزستان بوده، بطوری که اکنون در 40 روستای خوزستان کتابخانه وجود دارد.

در این آیین حجت الاسلام ‘سید لطف ا… سپهر’ مدیرکل سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد خوزستان به عنوان مدیرکل جدید نهاد کتابخانه های خوزستان معرفی شد.