مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان :با توجه به مشکلات مالی و اعتباری قادر به تامین نیازهای مالی مدارس نیستیم

محمد تقی زاده با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به دو فاکتور نیروی انسانی و منابع مالی وابسته است اظهار داشت که در استان خوزستان برای تامین هر دو این موارد با مشکل مواجه هستیم. وی که در شورای آموزش و پرورش استان خوزستان سخن می گفت ،افزود :  براساس آخرین بررسی هایی که […]

محمد تقی زاده با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به دو فاکتور نیروی انسانی و منابع مالی وابسته است اظهار داشت که در استان خوزستان برای تامین هر دو این موارد با مشکل مواجه هستیم. وی که در شورای آموزش و پرورش استان خوزستان سخن می گفت ،افزود :  براساس آخرین بررسی هایی که صورت گرفته است ما امسال با کمبود 7 هزار و 83 معلم روبه رو هستیم و می توان گفت اولین عامل که زمینه ساز افت تحصیلی در دانش آموزان می شود کمبود نیروی انسانی است .

635463842077201264

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان بیان داشت: این کمبود ها معمولا توسط شاغلین جبران می شود و وقتی ساعات تدریس این افراد از 24 ساعت به 50 ساعت افزایش پیدا کند هیچ پیشرفتی در کلاس درس مربوطه ایجاد نمی شود.وی در عین حال با اشاره به معضلات مدارس موجود در مناطق عشایر نشین اظهار داشت :  97 در صد از مدارس ما در مناطق عشایری به شکل چند پایه ای اداره می شود و معلمی که در طی سال باید فقط 4 عنوان درسی را تدریس کند، به صورت همزمان 50 عنوان درسی را تدریس می کند . در مدارس ابتدایی مناطق عشایر نشین نیز با این مشکل مواجه هستیم و 4 هزار کلاس دوره ی ابتدایی به شکل چند پایه ای اداره می شود و این سبب وارد آمدن ضربه های جدی به کیفیت آموزش می شود .

محمد تقی زاد با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی در آموزش و پرورش و معلمان با تجربه ی متقاضی انتقال به خارج از استان گفت : امسال با 7 هزار نفر متقاضی انتقال مواجه بودیم که دقت کافی برای جلوگیری از خروج آنها از استان صورت گرفته و با انتقال آنها مخالفت شده است . مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان در عین حال با تاکید بر لزوم اجباری کردن پیش دبستانی افزود : با اجباری کردن پیش دبستانی یک گام به سمت افزایش کیفیت در آموزش برداشته می شود و در این خصوص تفاهم نامه ای بین بهزیستی و آموزش و پرورش برای گسترش مهد کودک ها و پیش دبستانی ها بخصوص برای افراد دو زبانه و کسانی که مبتلا به عقب ماندگی های تحصیلی هستند، منعقد شده است .

تقی زاده در عین حال با اشاره به ایجاد کمیته های سامان دهی نیروی انسانی ، تامین و تجهیز مدارس وفرهنگ سازی و تبلیغات در پروژه ی مهر،افزود : با توجه به مشکلات مالی و اعتباری ما قادر به تامین نیازهای مالی مدارس نیستیم و تامین اعتبارات لازم را از طریق کمک های مردمی و ارگانهای دولتی و غیر دولتی دیگر انجام داده ایم .وی ضمن تشکر از یدالله حضرتی در بخشیدن بدهی 5/1 میلیاردی آموزش و پرورش به شرکت برق افزود : ما باید از تمامی روزنه ها برای جذب اعتبار استفاده کنیم . و شهرداری نیز باید مکلف شود تا 5 درصد عوارض خود را که در طی یکسال 6 میلیارد تومان می شود به حساب آموزش و پرورش واریز کند .تقی زاده همچنین توجه به مرکز خیرین را از پتانسیل های مهم دیگر برای تامین اعتبارات لازم برای کمک به آموزش و پرورش استان دانست . مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان با بیان اینکه پس از بازگشایی مدارس اجرای برنامه های موجود در سند توسعه ی علمی و آموزشی در دستور کار قرار خواهد گرفت ، خاطر نشان کرد: 26 شاخص علمی بر اساس معیارهای ملی و بین المللی در جهت افزایش سطح کیفیت در آموزش و پرورش در این سند مطرح شده است که با شروع سال تحصیلی بر نحوه ی اجرای این شاخص ها به صورت کامل نظارت می شود .