آموزش نیازمند فضایی آرام ، بدون دلهره و اجبار می باشد

نعیم حمیدی: نگاه پادگانی به حوزه تعلیم و تربیت و تدوین دستورالعمل های آمرانه بویژه در فضای عمومی آکنده از استرس توام با مخاطرات جانی بیش از آنکه منجر به خروجی مثبت و موثر باشد ، موجب دلزدگی دانش آموزان و دانشجویان از محیط آموزشی ، رفتارهای واکنشی در خانواده ها و چالشی شدن فرایند […]

نعیم حمیدی: نگاه پادگانی به حوزه تعلیم و تربیت و تدوین دستورالعمل های آمرانه بویژه در فضای عمومی آکنده از استرس توام با مخاطرات جانی بیش از آنکه منجر به خروجی مثبت و موثر باشد ، موجب دلزدگی دانش آموزان و دانشجویان از محیط آموزشی ، رفتارهای واکنشی در خانواده ها و چالشی شدن فرایند انتقال مفاهیم و دروس در کلاس و مدرسه می شود

با شکل گیری اپیدمی کرونا و شدت سرایت آن و از سویی نبود “بسته درمانی مشخص و قطعی” علاوه بر مرگ و میر ده ها هزار شهروند ایرانی و ایجاد مشکلات حاد اقتصادی و مالی در حوزه اجتماعی آسیب های جبران ناپذیری را بر جامعه تحمیل کرد بطوریکه بخش عظیمی از خانواده ها بدلیل فقدان یکی از انساب و خویشان دور و نزدیک عزادار و متالم شدند و براساس ویژگی های ذاتی انسان ها بازتاب تمامی این ناملایمات در قالب امواج منفی ، استرس ها و تکانه های شدید بر روح و روان شهروندان وارد می شود ، با پایش اخبار بخوبی می توان این واقعیت را در افزایش نزاع های خیابانی ، خودکشی ها و خشونت های زبانی مشاهده کرد

با شکل گیری فضای پر استرس توام با ضریب بالای مخاطرات جانی از رهگذر تعدد سویه های جدید کووید-۱۹ و پذیرش واقعیت آمار رسمی و غیررسمی مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا ، خانواده ها بشدت نگران سلامت فرزندان و اعضای خود حتی در مهمانی ها و دورهمی های فامیلی هستند ، علیرغم تاکید دولت بر بازگشایی رستوران ها ، استخرها ، باشگاه ها و اماکن عمومی اما همچنان اقتصاد این واحدها بدلیل عدم استقبال شهروندان دچار رکود و سکته ناقص می باشد و این ملاک ملموسی برای درک زیرپوست جامعه می باشد

مدیران نهادها و شوراهای بالادستی باتوجه به این حجم از حقایق تلخ درباره آثار و پیامدهای کرونا و ابهامات موجود درباره روش های درمانی و تاثیر غیر قابل اطمینان واکسن های تزریق شده ، باید این حق را به خانواده ها بدهند که نگران سلامت فرزندان خود باشند ، زمانی مسئولان می توانند با قاطعیت درباره بازگشایی دانشگاه ها و مدارس تصمیم گیری کنند ، که بتوانند با قاطعیت درباره روش های درمان کرونا و توقف ارابه مرگ آن سخن بگویند

سپردن امور مردم به قضا و قدر و عادی انگاری مرگ روزانه ده‌ها نفر و شناسایی هزاران بیمار دیگر حداقل باستناد آمار اعلامی وزارت بهداشت و درمان ، با تعالیم دین مبین اسلام و مفاد قانون اساسی و همچنین مبانی زندگی جمعی در تباین کامل می باشد

لذا تصمیم مدیران وزارتخانه های آموزش عالی ، بهداشت و درمان و آموزش و پروش آنهم در تعطیلات آغاز سال برای بازگشایی بدون مقدمه دانشگاه ها و مدارس و عدم تامین آرامش خانواده ها و عدم تضمین قابل اعتماد به افکار عمومی مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فراهم ساختن زیرساخت های مورد نیاز بیش از آنکه کمکی به روند تعلیم و تربیت باشد زمینه ساز افت تحصیلی بیشتر و ضمیمه شدن ترک تحصیل ذهنی به ترک تحصیل های فیزیکی فوق تصور دو سال اخیر خواهد بود

در حال حاضر تعداد قابل توجهی از دانش آموزان دوره ابتدایی از اول تا ششم به جهت سن پایین تر از ۱۲ سال واکسن تزریق نکرده‌اند، بسیاری از مدارس خصوصا غیرانتفاعی شهرهای بزرگ فاقد محوطه های بزرگ برای تنفس و تفریح دانش آموزان در دقایق بین زنگ ها می باشند ، زدن ماسک در مدت زمان طولانی موجب آسیب جدی به بافت بدن ، خون و در نتیجه ذهن دانش آموز و کاهش توان یادگیری می گردد ، عدم نظارت بر اجرای پروتکل ها در مدارس با جمعیت بالا موجب تماس ها و گسترش بی مبالاتی به پروتکل ها و در نتیجه تقویت زنجیره انتقال ویروس می شود

بازگشایی دانشگاه ها و مدارس در سایه افزایش حجم استرس ها و نگرانی های خانواده ها هدم کامل نظام آموزشی نیمه جان را رقم خواهد زد . پس توصیه ما به دولت و مجلس آنست که سلامت روحی شهروندان را با تصمیمات غلط و غیرکارشناسی بیش از این به مخاطره نیاندازید