آیین گشایش کتابخانه شهید مرتضی شفیعی ،نماد وحدت و همبستگی بزرگان استان بود

به گزارش گروه دریافت خبر عصرما، آیین گشایش کتابخانه شهید سید مرتضی شفیعی بعنوان ۲۰۶کتابخانه عمومی خوزستان همزمان با روزهای خجسته ۳۵ بهار انقلاب اسلامی با حضور آیهالله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه ،دکتر مقتدایی استاندار و آیه الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان برگزار شد. در این آیین ،آیت‌الله سید محمدعلی موسوی […]

به گزارش گروه دریافت خبر عصرما، آیین گشایش کتابخانه شهید سید مرتضی شفیعی بعنوان ۲۰۶کتابخانه عمومی خوزستان همزمان با روزهای خجسته ۳۵ بهار انقلاب اسلامی با حضور آیهالله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه ،دکتر مقتدایی استاندار و آیه الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان برگزار شد.

IMG_9985

در این آیین ،آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز، گفت:علمای شیعه در واقع سربازانی هستند که در سر مرزها با دشمن در حال جنگند.وی بیان کرد: همیشه تجاوزاتی از آن سوی مرزها به این سوی مرزها می‌آید و علما برای دفاع از  مملکت اسلامی جلوی آن‌ها می‌ایستند.او ادامه داد: شیطان و اصحابش همیشه در آن سوی مرزها قرار دارند و قصد هجوم به مردم را دارند اما علما جان به کف ایستاده‌اند و نمی‌گذارند شیاطین هجوم بیاورند و دین مردم را بدزدند.آیت‌الله موسوی جزایری خاطرنشان کرد: حضرت آیت‌الله شفیعی فرزند خود، سیدمرتضی، را به جبهه فرستاد. این شهید از جمله افرادی بود که اخلاص و تقوای زیادی داشت و وقتی دید تکلیف جنگ است با قم خداحافظی کرد و به جبهه رفت و در کربلای چهار به شهادت رسید.او بیان کرد: سیدمرتضی دین خودش را  به اسلام و ایران ادا کرد و امروز این کتابخانه به نام مبارک این شهید نامگذاری شد در حقیقت باقیات صالحاتی است که انشاءاله سر تا سر استان خوزستان را جوابگو باشد.نماینده ولی فقیه در استان خوزستان اضافه کرد: این کتابخانه باید برای محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی محلی باشد تا جواب همه شبهات ایجاد شده را بدهد و برای این که به شبهات پاسخ داده شود نیاز به کتاب، مصدر و مرجع است که این کتابخانه می‌تواند جوابگوی همه نیازها باشد.موسوی جزایری توضیح داد: یکی از ویژگی‌های این کتابخانه این است که یک عالم کارشناس در رأس آن قرار دارد چراکه آیت‌الله شفیعی مسؤولیت این جا را قبول کرده‌اند و این یک امتیاز برجسته است زیرا خودش یک کارشناس و استاد و کتاب‌شناس است و نیاز محققان حوزوی و دانشگاهی را از خودشان بهتر می‌داند.امام جمعه اهواز ادامه داد: امیدوارم با کمک استاندار و همه این کتابخانه به اوج برسد و بنده هم یک هزار جلد کتاب که عمدتاً از کتابخانه شخصی خودم هست را اهدا می‌کنم. در پایان نیز از همه کسانی که در تأسیس این کتابخانه تلاش کردند تشکر می‌کنم.

در ادامه این آیین، عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان، گفت: از حضور دکتر حجازی تشکر می‌کنم و همچنین از جناب آقای منصوری به خاطر بهره‌برداری از کتابخانه شهید سیدمرتضی شفیعی کمال تشکر را دارم.او با یادی از شهیدان انقلاب و هشت سال دفاع مقدس برای حفظ این آب و خاک بیان کرد: اگر کمی احساس مسؤولیت در هر کسی که در گوشه‌ای از این مملکت است نباید خواب آرام  داشته باشد چراکه سرمایه‌ای به دست ما رسیده که صیانت از آن کاری سخت است. این مملکت نیز ارثی است که از شهدا به ما رسیده و ما باید از آن حفاظت کنیم. یکی از راه‌های حفاظت نیز راه علمی است.او ادامه داد: چنین کتابخانه‌ای که بتواند عده‌ای را همچون محقق در خود جای دهد جزو مکان‌های مقدس است.استاندار خوزستان تاکید کرد: یکی از کارهای بسیار مهم ما در این ‌گونه  فضاها این است که علاقه‌مندان جدیدی را کشف کنیم و آن‌ها را جذب کنیم زیرا محققان، پژوهشگران و کارشناسان کتاب خودشان به این امر مهم پی برده‌اند و ما باید کسانی که از فضاهای فرهنگی دور هستند را به کتابخانه و تحقیق علاقه‌مند کنیم.مقتدایی خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات بسیار زیبایی که رخ داده است وجود خیرین است که در بهبهان نیز اقدام به این کار کردند. بنابراین اگر به خیرین توجه شود قطعاً می‌تواند تأثیر بسزایی در تاسیس کتابخانه‌های جدید داشته باشد.

همچنین لفته منصوری، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، اظهار کرد: امروز ما گرد هم آمدیم تا این کتابخانه مقدس را که یکی از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی است را افتتاح کنیم.وی ادامه داد: این جمع باشکوه سه شأن دارد؛ شأن اول آن شهادت است که شهید سیدمرتضی شفیعی علت این رویداد بزرگ است و شأن دوم آن مقام علم و فقاهت و شأن سوم آن نیز که بسیار با اهمیت است این است که در دوره اسلامی کتاب‌داران ما دانشمند هستند و دانشمند کتابدار داشته‌ایم. مثل ابوعلی سینا و امروز نیز آیت‌الله شفیعی با تولیت و پذیرش بر این کتابخانه در حقیقت فرهنگ اسلامی و ایرانی ما را مفتخر کردند تا در کنار همه عناوین اعتقادی، دینی و سیاسی‌شان حاج آقای کتابدار باشند.

منصوری توضیح داد: کتابخانه عمومی- تخصصی شهید سیدمرتضی شفیعی مرکز علوم و معارف اهل بیت (ع) با تولیت و مدیریت حضرت آیت‌الله سیدعلی شفیعی امروز رسماً افتتاح شد.وی گفت: مساحت این کتابخانه ۲۱۰۰ مترمربع و زیربنای آن ۸۰۰ مترمربع است. همچنین عرصه و عیان متعلق به دولت جمهوری اسلامی است و توسط استانداری خوزستان واگذار شده است.او اضافه کرد: این کتابخانه شامل بخش‌هایی همچون مخرن کتاب، سالن‌های مطالعه و مرکز تحقیقات است و امروز فاز اول آن که کتابخانه است افتتاح شده است.منصوری گفت: برای بازسازی، تعمیر و تجهیز این کتابخانه ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات تملک دارایی استان خوزستان هزینه شده است.مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان ادامه داد: این کتابخانه سی و چهارمین کتابخانه شهرستان اهواز و دویست و ششمین کتابخانه در استان خوزستان محسوب می‌شود و ظرف کمتر از ۲ سال یک ـ چهارم کتابخانه‌های خوزستان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.وی گفت: ما به عنوان تنها نهاد فرهنگی می‌توانیم در روستاها کتابخانه داشته باشیم. اگر در هر روستا محلی را در اختیار ما قرار دهند کتابدار از همان روستا انتخاب می‌کنیم و به دنبال استانداردهای خاصی  نیز نمی‌گردیم.وی، با بیان این که کتابخانه شهیدمرتضی شفیعی ۱۴ هزار جلد کتاب، ۱۵۰ صندلی و ۱۵ رایانه دارد، افزود: با افتتاح این کتابخانه مردم اهواز به ازای هر ۳۶ هزار و ۴۰۰ نفر  یک کتابخانه دارند و به ازای هر ۱۰۰ نفر اهوازی به یک متر و ۵۵ سانتیمتر فضای کتابخانه‌ای و ۳۶ جلد کتاب دسترسی دارند و بیش از ۳% جمعیت اهواز عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند.منصورى در پایان گفت: از آیت‌الله شفیعی، آیت‌الله موسوی جزایری، استاندار سابق و فعلی خوزستان و همه مدیران دستگاه‌های اجرایی و غیره تشکر می‌کنم.

پس از آن، آیت‌الله سیدعلی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: مکان این کتابخانه همان محل جهاد کشاورزی است. جهاد کشاورزی به گلستان منتقل شد و این جا را تخلیه کردند و قسمتی از آن به فرمانداری و قسمتی از آن نیز به بنیاد شهید واگذار شد و طبق گفته‌های آقای منصوری این ملک، ملک دولت است و چون امکان واگذاری ملک دولت به شخص حقیقی میسر نیست و حتی ما نیز این موضوع را نخواسته بودیم این شد که ابتدا به نهاد کتابخانه‌های عمومی واگذار شد و مقرر کردند که به نام شهید ما و با تولیت خود ما این کتابخانه افتتاح شود و ما بر آن اشراف و نظارت داشته باشیم.وی ادامه داد: دوستان با نهایت فعالیت و پشتکار شروع به کار و آخرین بودجه‌ای را که در استانداری از اختیارات شخص آقای حجازی بود را به این جا واگذار کردند. برای همین، من چند بار گفتم که آخرین باقیات صالحات دکتر حجازی در استان این پروژه است که ما در آستانه شروع به کار آن هستیم.آیت‌الله شفیعى گفت: برای همین من از همه کسانی که نقش داشته‌اند تشکر می‌کنم . مقدار عمده کتاب‌های این کتابخانه آن را نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از تهران برای ما فرستادند. ۵۰۰ جلد از کتاب‌های خودم را نیز به این کتابخانه انتقال دادم و این برنامه ادامه دارد تا ما به هدف‌مان که نشر و اشاعه فرهنگ تشیع است نزدیک شویم و در این شرایطی که امروز داریم بتوانیم از حریم تشیع دفاع کرده باشیم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبرى بیان کرد: ابتدا از دکتر حجازی که تلاش بسیار کردند تشکر می‌کنیم و بعد قدردان آقای منصوری و همکاران‌شان در اداره کتابخانه‌های استان هستیم. همچنین از شهرداری ناحیه یک و ۲ و بسیج مسجد صاحب‌الزمان (عج) و بسیج مسجد خودمان، مسؤولان اتوبوسرانی، نهادها و ارگان‌های مربوطه، اداره راهنمایی و رانندگی، نهاد کتابخانه‌های کشور و در آخر از آیت‌الله موسوی جزایری و جناب دکتر مقتدایی که برای تأسیس این کتابخانه همکاری بسیاری داشتند تشکر می‌کنم.وی همچنین ابراز امیدواری کرد: این کتابخانه تا زمانی که ولی‌عصر (عج) را دریابد پایدار بماند و گوشه‌ای از تقدیمی‌های ما خدمت امام زمان (عج) باشد و منشایی برای تصاعد و تعالی فرهنگ این شهر و استان تا رسیدن به ارزش‌های بالاتر و والاتری باشد.

IMG_0059 IMG_0204 IMG_0242 IMG_0442 IMG_0507 IMG_0582 IMG_0624 IMG_9985