مدیرکل آموزش و پرورش در گفتگوی اختصاصی با “عصرما:ثبات مدیریت،تحول در آموزش های پایه و تقویت باورهای مذهبی و ملی رویکرد جدید آموزش و پرورش خوزستان است

اولین مشکل ما فقدان مدیریت علمی و هدفمند است که سالها از نبود آن رنج برده ایم.در واقع ضعف بزرگ و اساسی ما در این عرصه مهم و زیربنایی قلمداد می شود.از سویی نبود “ثبات مدیریت” نیز در زمینه گسست توسعه آموزشی استان تاثیر مستقیمی گذاشته است.میانگین عمر مدیریت اجرایی در خوزستان شاید چیزی کمتر […]

اولین مشکل ما فقدان مدیریت علمی و هدفمند است که سالها از نبود آن رنج برده ایم.در واقع ضعف بزرگ و اساسی ما در این عرصه مهم و زیربنایی قلمداد می شود.از سویی نبود “ثبات مدیریت” نیز در زمینه گسست توسعه آموزشی استان تاثیر مستقیمی گذاشته است.میانگین عمر مدیریت اجرایی در خوزستان شاید چیزی کمتر از 2 سال باشد.

****************************************

اشاره:محمد تقی زاده ،حدود 7 ماه پیش در رقابت با دیگر گزینه ها توانست نظر علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش کابینه دکتر حسن روحانی را جلب و بعنوان اولین مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در سال نخست دولت تدبیر و اعتدال منصوب شود.وی در کارنامه اجرایی خود سوابقی همچون ریاست اداره آموزش و پرورش شهرستان شوشتر،ریاست اداره ناحیه 1اهواز(در دوره مدیرکلی دکتر عباس حیصمی) و معاونت آموزش متوسطه را دارد.تقی زاده گردآورنده و مولف اثر مکتوب “تاریخ معاصر خوزستان” نیز می باشد .او دانش آموخته کارشناسی ارشد در رشته تاریخ است.هفته پیش در گفتگویی اختصاصی با ما ضمن تشریح برنامه های آموزش و پرورش برای بهبود شاخص های علمی و آموزشی استان ،چالش ها و دور نمای اقدامات مرحله کنونی را برشمرد اینک مشروح مصاحبه محمدتقی زاده مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان را باهم مرور می کنیم.

00000000000

تقی زاده:”ثبات مدیریت” ،تحول در آموزش های پایه و تقویت باورهای مذهبی و ملی رویکرد جدید آموزش و پرورش خوزستان است.

*جناب آقای تقی زاده از اینکه فرصت و وقت خود را برای گفتگوی اختصاصی با سایت خبری “عصرما” در اختیار ما قرار داده اید،متشکر و سپاسگزاریم،بدون تردید حوزه آموزش و پرورش از جمله بخش های مهم توسعه استان خوزستان بحساب می آید که متاسفانه آمار و ارقام و شاخص ها حکایت از وجود چالش ها و آسیب های مهمی در این حوزه خبر می دهد.جنابعالی بعنوان اولین مدیر منصوب دولت تدبیر و امید در این بخش از مدیریت کلان استان ،مهمترین چالش فرا روی آموزش و پرورش خوزستان را چه می دانید؟

آموزش و پرورش در عرصه پیگیری اهداف کلان آموزشی و تربیتی باید به نیروی دورنی خود متکی باشد تا بتواند گام های بلندی بردارد.متاسفانه در طول تاریخ معاصر ایران ،آموزش و پرورش جز اولویت های نخست دولت ها نبوده است.البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی بدلیل ماهیت ،اهداف و محتوای فرهنگی آن تا حدودی نگاهها نسبت به این نهاد عظیم آموزشی اصلاح شد ولی تا رسیدن به آرمان ها و اهداف مطلوب فرسنگ ها فاصله وجود دارد.
اگر نگاهی گذار به پیشینه و ظرفیت های استان خوزستان بیافکنیم ،خواهیم دید این خطه از هر جهت در سطح کشور و در مراحل مختلف تاریخی پیشتاز و دارای استعدادهای سرشار و فراوانی بوده است.بطور نمونه تمدن این نقطه همراه و همزاد تمدن های بزرگ بشری همچون تمدن های مصر و بین النهرین بوده است.از جنبه علمی هم اولین دانشگاه ایران یعنی “دانشگاه جندی شاپور” در خوزستان تاسیس و راه اندازی شد ،از جهت فقهی و دینی تقریبا مدرسه و مکتب فقهی این خطه در ردیف مدارس فقهی بزرگ جهان اسلام همچون مدرسه حجاز و عراق بحساب می آید.خوزستان طلیعه و بندرگاه صدور تشیع به تمامی نقاط ایران است که بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفت.
متاسفانه وضعیت کنونی استان ،زیبنده پیشینه تاریخی و شرایط اقلیمی و شآن و منزلت جامعه ما نیست.علیرغم اینکه خوزستان هم برخوردار منابع مالی و انسانی خوبی بوده و در سطح ملی نیز تاثیر گذار است، اما هنوز نتوانسته ایم خود را به شاخص های برتر در پروسه توسعه آموزشی و تربیتی برسانیم.
اولین مشکل ما فقدان مدیریت علمی و هدفمند است که سالها از نبود آن رنج برده ایم.در واقع ضعف بزرگ و اساسی ما در این عرصه مهم و زیربنایی قلمداد می شود.از سویی نبود “ثبات مدیریت” نیز در زمینه گسست توسعه آموزشی استان تاثیر مستقیمی گذاشته است.میانگین عمر مدیریت اجرایی در خوزستان شاید چیزی کمتر از 2 سال باشد.علاوه بر موارد فوق وجود مدیریت غیربومی چالش دیگری است که فرایند توسعه این بخش مهم را کندتر کرده بود.گرچه این نگاه طی سال های اخیر تا حدودی اصلاح شده اما هنوز در برخی جاها آثار آن باقی است.گاهی یک مدیر غیربومی حتی آگاهی درستی از فیزیک و جغرافیای استان نداشته و این امر بر تصمیم سازی و برنامه ریزی مدیر تاثیر مستقیم داشته است.

000000000000000000000

*جناب آقای تقی زاده معمولا عنصر «برنامه ریزی» و هدف گذاری اقدامات از جمله لوازم اساسی مدیریت بویژه در حوزه آموزش و پرورش است ،شما تا چه اندازه خلا برنامه ریزی در فرایند مدیریت استان را احساس نموده و در جهت اصلاح آن چه تدابیری اندیشده اید؟

اگر کارنامه دولت ها را طی 35 سال گذشته  در حوزه آموزش و پرورش بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که برنامه متغیر و تابعی از بی ثباتی مدیریت ها و متاثر از سلایق افراد بوده است.از طرفی هیچکدام از برنامه های تدوین شده پژوهش محور و متکی به مطالعات عمیق و متناسب با زیست بوم مناطق ما و برخوردار از پشتوانه کار غنی فکری نبوده اند.بجای تبعیت مدیران از برنامه ها و اسناد بالادستی ،برنامه ها تابعی از مدیران اند و با رفت و شد افراد دچار تغییر می گردد.در نظام آموزشی و فرایند مدیریت علمی تغییر برنامه کار آسانی نیست لیک در کشور ما براحتی رخ می دهد.بدون تردید اگر برنامه قوی و دارای پشتوانه پژوهشی باشد ،مدیریت هم ثبات و ماندگاری بیشتری پیدا می کند.اگر آموزش و پرورش دچار تکامل ،تغییر و تحول نشود جامعه نیز همچنان ایستا و در رکود باقی خواهند ماند ،البته تغییر و تکاملی مورد نظر است که برخوردار از پشتوانه مطالعات علمی باشد.طی سال های گذشته حساسیت ها بیشتر نسبت به امور عمرانی حوزه آموزش و پرورش بوده تا مسایل آموزشی و تربیتی.اکنون باید نگاهها و حساسیت ها را به سمت خروج از رکود علمی و ارتقای شاخص های آموزشی سوق بدهیم.

*جناب آقای تقی زاده شما برای جبران نقیصه فقدان برنامه چه تدابیری را اندیشده اید ،آیا از نیروهای شایسته و برخوردار از تجربه و پشتوانه علمی جهت تدوین یک برنامه جامع برای بهبود شاخص های آموزشی و تربیتی دعوت بعمل آورده اید؟

البته کار برنامه ریزی جزء وظایف مدیرکل نیست و این امر از تکالیف شورای برنامه ریزی استان است.زیرا شخص مدیرکل یک مدیر اجرایی است.اما در این مدت کوتاه تیمی کارآمد و برخوردار از تجربه کاری و پشتوانه علمی برای حضور در شورای برنامه ریزی دعوت کرده و از آنها خواستیم تا براساس شاخص های بین المللی ،ملی و منطقه ای و ظرفیت های موجود در استان خوزستان، برنامه تقریبا جامعی را تدوین و در اختیار ما قرار دهند.بی شک تعهد به برنامه و اجرای آن در یک فرایند هدفمند،وظیفه همه بخش هاست.اگر ما بتوانیم مدیر مدرسه را فردی برنامه ریز بار بیاوریم و نگاه برنامه محور را تقویت کنیم، آنگاه موفقیت قرین کار ما خواهد بود.القا و ابلاغ برنامه در قالب فرایند بالا به پایین به مجموعه مدیران آموزش و پرورش کار بسیار اشتباه است.
در این راستا و با هدف آموزش برنامه نویسی، 23 شاخص علمی جهانی در نظر گرفته شد و برای هر شاخص برنامه ویژه ای تدوین گردید.از همه همکاران خواسته ایم تا در دوره جدید این شاخص ها را دنبال کنند، ما نیز در بازدیدهای پیش بینی شده از مراکز آموزشی پیگیر تحقق شاخص ها در برنامه ریزی مدیران ادارات و مدارس خواهیم بود البته شکل و اسلوب اجرای این استانداردها برای مهمتر است .همکاران عزیز و شهروندان ما بدانند این برنامه برای اولین بار تدوین شده و در شورای آموزش و پرورش استان که به ریاست استاندار محترم خوزستان تشکیل گردید مورد تصویب قرار گرفت.تعمیق باورهای دینی و ملی دانش آموزان هدف اصلی ما در تحقق مرام این برنامه خواهد بود.

0000000

اولین شاخص ما برای بهبود وضعیت آموزشی استان توجه به امر پیش دبستانی هاست برنامه ریزی در این بخش برای ما مهم تر از کنکور است

*توجه به آموزش های پایه از جمله دوره پیش دبستانی و ابتدایی باتوجه به دو زبانه بودن بسیاری از مناطق خوزستان یک ضرورت بسیار جدی است.متاسفانه در سال های گذشته این مساله کمتر مورد توجه مدیریت استان قرار گرفت بطوریکه حتی یک ریال از اعتبارات مصوب مربوط به مناطق دو زبانه نیز جذب نشدبرنامه شما در این راستا چیست؟جنابعالی بعنوان یک کارشناس آموزشی تدریس زبان مادری در مدارس استان خوزستان را تا چه اندازه ای در کاهش مشکلات آموزش دوره پیش دبستانی و ابتدایی و افزایش توان یادگیری دانش آموزان موثر می دانید؟

از نظر ما شاخص های برنامه باید براساس شرایط بومی و ظرفیت های استان تدوین مورد پیگیری قرار گیرد.اولین شاخص ما برای بهبود وضعیت آموزشی استان توجه به امر پیش دبستانی هاست. برنامه ریزی در این بخش برای ما مهم تر از کنکور است و حتی در آینده می تواند زمینه ساز موفقیت بیش از پیش دانش آموززان ما در آزمون های سراسری ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی باشد.زیرا استان ما دارای تنوع فرهنگی و زبانی است و باید از این مساله بعنوان یک فرصت و ظرفیت مثبت بهره جست.از نظر ما باید ضمن آسیب شناسی علل رکود علمی ،ریشه ها را نیز ترمیم کرد و در این جهت دوره ابتدایی در اولویت کاری ما قرار دارد.مشکل اساسی ما بیشتر در مرحله پیش دبستانی است که در این حوزه شاخص ها بشدت شکسته شده و آسیب دیده است و یقینا پیامد این وضعیت در مراحل بالاتر همچون متوسطه تبدیل به افت تحصیلی و کاهش قبولی ها و تضعیف توان رقابت دانش آموزان ما در عرصه های ملی خواهد بود.کشوری که در مرحله پیش دبستانی پیشقدم باشد تا دانشگاه مشکلی نخواهد داشت.از سویی هدف گذاری برنامه ما باید بگونه ای باشد که بسمت کاهش سن آموزش باشیم.در دنیای امروز باتوجه به دستاوردهای علمی و افزایش ارتباطات و نقش آنها در انتقال مفاهیم علمی ،تبادل اطلاعات و نیز افزایش ضریب نفوذ امکانات نرم افزاری سن ورود به مراکز آموزشی نیز تغییر یافته لذا بنظر می رسد وقت آن فرا رسیده تا سن یادگیری و زمان ورود به مدرسه را تغییر دهیم.در روایات ما نیز وارد شده که جنین در شکم مادر نیز توان یادگیری دارد و متاثر از محیط پیرامون مادر می گردد.

استان ما دارای تنوع فرهنگی و زبانی است و باید از این مساله بعنوان یک فرصت و ظرفیت مثبت بهره جست

البته لازمه دستیابی به این شاخص مهم حرکت به سمت کاهش بی سوادی در جامعه است.هم اکنون براساس فرایند خوداظهاری حدود 650 هزار بی سواد در استان داریم ( شاخص با سوادی در حال حاضر پایه  سوم ابتدایی است) که یک سوم این آمار مربوط به والدین دانش آموزان است.بدین ترتیب معادل یک سوم دانش آموزان ما در امر یادگیری و آموزش های پیش دبستانی و ابتدایی مشکل دارند چون والدین آنها با سیستم آموزش و پرورش همراه نمی شوند وقتی خانواده با معضل بی سوادی مواجه باشد فرایند تعلیم و تربیت نیز روند خود را بخوبی طی نمی کند.همه باید بدانند این فرزندان فقط متعلق به خانواده و کوچه نیستند بلکه باید نقش جهانی پیدا کنند و برای این مهم همه ساز و کارها در نظام آموزشی و خانواده مهیا باشد.

00000000000000000000000000

*جناب آقای مدیرکل ،شاخص مطالعه کتاب های غیر درسی از عوامل مهم ارتقای وضعیت تحصیلی و افزایش توان یادگیری دانش آموزان بحساب می آید ،دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

بطور قطع کتاب و کتابخوانی بستر و ضرورت نخست توسعه آموزشی و تربیتی است.آنگونه که می دانید در کشور و استان ما سرانه چاپ کتاب و مطالعه هر دو بسیار کمتر از میانگین جهانی بوده و فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته دارد.لذا همه ما باید در عرصه ترغیب و تشویق دانش آموزان به امر مطالعه و کتابخوانی تلاش و کوشش مضاعف داشته باشیم .تقویت و افزایش کتابخانه های آموزشگاهی یکی از مولفه های رسیدن به این هدف مهم می باشد.امروز برای کنشگران حوزه تعلیم و تربیت ثابت شده است ،دانش آموزی که ذهنش فقط محدود به کتب درسی نیست و کتاب های دیگری را مورد مطالعه قرار می دهد بسیار موفق تر از دانش آموزی است که صرفا مطالعه اش را در چارچوب کتب درسی محدود ساخته است.

*مهمترین شعار و آرمان های فرهنگی جامعه ما ،پرورش و تعمین باروهای دینی و ملی دانش آموزان بنوعی مقدم بر آموزش است ،این عنصر دارای چه جایگاهی در برنامه مدون شما دارد ؟

تعمیق باورهای دینی و ملی دانش آموزان جزء دغدغه های اصلی ماست.در حال حاضر دانش آموزان ما در برخی دروس مرتبط با محیط اقلیمی یا پیشینه تاریخی منطقه خود یا باورهای دینی همچون جغرافیا ،تاریخ ،ادبیات و تعلیمات دینی  نمره کسب می کند اما یا از آنها اطلاع کافی نداشته یا باور او نسبت به آنها ضعیف و متزلزل است و این چالش ضعف بسیار مهمی در حوزه تعلیم و تربیت محسوب می شود.
در فرایند آموزش نباید بدنبال این باشیم که ذهن دانش آموز را با اطلاعات و داده های سنگین و حفظیات پر کنیم و در نتیجه او به بیگانگی با هویت دینی و ملی اش سوق دهد آنگاه این دانش آموز در آینده نمی تواند نقش سازنده ای در جامعه را ایفا کند و تمام هزینه ها را نادیده می گیرد .حتی شاید به مملکت خود نیز تعلق خاطر نداشته باشد کما اینکه در سال های گذشته کشور با گسترش ” پدیده فرار مغزها” مواجه شد.

*آموزش دختران و ارتقای سطح تحصیلی آنها بعنوان مادران فردا بویژه در استان خوزستان باتوجه به برخی شرایط و محرومیت ها یک ضرورت بسیار مهمی در فرایند توسعه آموزشی استان است ،این مساله چه جایگاهی در هدف گذاری شما دارد؟

دانش آموزان دختر ایرانی بدلیل برخی نگاههای تنگ و محرومیت ها دارای مشکلات جسمی و فیزیکی هستند بطوریکه براساس تحقیقات انجام شده طی سال های اخیر سطح توانایی دختران 18 ساله ایرانی بسیار ضعیف تر از زنان بزرگسال در کشورهای توسعه یافته است بدون تردید این مقوله نیازمند برنامه ریزی در زمینه بهبود شاخص هایی همچون تغذیه ، بهداشت و گسترش فعالیت های ورزشی و بدنی است.در استان خوزستان نیز بدلیل وجود بافت عشایری در اکثر مناطق استان بی توجهی به امر آموزش و توانمندسازی دختران قابل لمس می باشد.متاسفانه از توان جامعه دختران بدرستی استفاده نمی شود.در برنامه تدوین شده اخیر جایگاه ویژه ای برای آموزش دختران پیش بینی شده است.
از دیدگاه ما یک خانم با سواد می تواند خانواده را سالم و پایه های آنرا محکم بسازد و کانون خانواده را به دانشگاه تبدیل ،و موجب ارتقای سطح علمی و فکری جامعه گردد.ارزیابی ها و آمار موجود نشان می دهد در استان خوزستان بهترین و موفق ترین مدارس ما متعلق به دختران است.مادران باسواد ضمن پر کردن خلاهای آموزشی و تربیتی به موازات مدرسه بستر مناسب یادگیری را برای دانش آموز فراهم می کند و برعکس آن نیز باعث زحمت همکاران ما در مدارس می شود.

*جنابعالی اخیرا در مصاحبه ای اعلام کردید که جایگاه خوزستان از لحاظ شاخص های آموزشی بویژه دوره متوسطه 31 می باشد ،بدون تردید این جایگاه متناسب با ظرفیت ها و منزلت مردم این خطه نیست.ما شاهد هستیم که علاوه بر وجود افت تحصیلی بالا،هر ساله با موج انتقال بسیاری از دبیران دوره متوسطه به خارج استان هستیم .ارزیابی  و تمهیدات شما در این زمینه چیست؟

در تاریخ آمده است فرمانده لشکر صفوی پس از شکست در چالدران مورد مواخذه شاه عباس قرار گرفت که به چه دلیلی متحمل شکست شده است؟ آن فرمانده پاسخ داد به هزار و یک دلیل! پادشاه گفت یکی از آن هزار و یک دلیل را بگو.فرمانده پاسخ داد خراج ما تمام شده بود.پادشاه در جواب گفت :کافی است همین یک دلیل ما را بس.
استان خوزستان در حال حاضر برای همه دوره های آموزشی حدود 7200 معلم کم دارد و این بخودی خود می تواند دلیل قابل توجهی برای افت تحصیلی در استان باشد.بسیاری از معلمان ما در دو تایم تدریس و گاهی یک معلم 70 ساعت در هفته کلاس دارد.از سویی به ما مجوز استفاده از معلم حق التدریس هم داده نمی شود لذا برای این ما مشکل سخت افزاری نداریم.امروز این کمبودها در دوره متوسطه ملموس تر است از سویی این مرحله از آموزش در واقع ایستگاه مهم نتیجه گیری هم برای دانش آموز ،خانواده و سیستم آموزشی است.
از سویی باید تلاش کنیم تا فرایند آموزش در این دوره تسهیل شود و سخت گیری های بی جا حذف شود.درس باید عملیاتی و همراه با مهارت باشد ،در همین چارچوب ما اعلام کردیم آزمون های پایانی دوره کار دانش که با بیشترین افت تحصیلی همراه است نباید استانی باشد تا آزمون ها مبتنی بر آموزش ها و شرایط تحصیلی و توانایی دانش آموزان شود.همچنین حضور دانش آموزان در کارگاهها و آزمایشگاهها برای تقویت آموزش های میدانی و عملی افزایش و در این راستا واحدهای آزمایشگاهی در مدارس توسعه یابد.
اگر دقت شود حتی در چیدمان و چگونگی استقرار دانش آموز در کلاس های آموزشی دوره متوسطه مشکل داریم ،علیرغم تحولات صورت گرفته در دنیا ،هنوز چیدمان کلاس های ما پادگانی است و براساس آن پشت دانش آموزان به همدیگر بوده و معلم مانند یک فرمانده باید در نقطه ی مشخصی روبروی دانش آموزان قرار گیرد در حالی که با این شیوه نمی توان روش های مشارکتی و هم افزایی را در میان دانش آموزان گسترش داد
در مجموع تحول در شاخص های دوره متوسطه نیازمند کار بنیادی است.اگر همه در مسیر تحقق اهداف این برنامه گام برداریم یقینا شاخص ها نسبت به گذشته بهبودی خواهد یافت.متاسفانه طی 6 ماه گذشته، کسی از ما برنامه نخواسته است و عده زیادی در مراجعات خود براساس زاویه نگاه خود اعم از سیاسی،تشکیلاتی ،رفاقت و قومی خواهان تغییر نیروی انسانی و بکارگیری گزینه های مورد نظرشان در مدیریت ها هستند. پاسخ رد ما موجب تکدر خاطر و ناراحتی بسیاری از این دوستان شده است.بنده بارها اعلام کردم،انتخاب و بکارگیری روسای ادارات خط قرمز ماست.نداشتن وابستگی سیاسی ، توانمندی و کارآمدی ،سلامت اخلاقی و کاری سه مولفه اساسی در انتخاب و بکارگیری مدیران ادارات است تا بتوانیم به اهداف تعیین شده در برنامه برسیم.در هر حال هدف ما خدمت به مردم و تحقق اهداف پیش بینی شده در برنامه است.با استمداد از الطاف الهی از کار و تلاش در راستای خدمت به مردم خسته نخواهیم شد.چون اعتماد مردم و همکاران کار را برای ما لذت بخش تر می کند.

در سال جاری حدود 6200 مورد انتقالی داخل و خارج استان داشته ایم که 1200 آن انتقالی خارج و 5000 هزار آن درون استانی بوده است .

*جناب آقای تقی زاده مساله نقل و انتقالات بویژه در دوره متوسطه آنهم به خارج استان شاید جزء عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان باشد.برای این مساله و جلوگیری از خروج سرمایه های اجتماعی استان در این عرصه چه برنامه ای را پیش بینی کرده اید و در صورت امکان گزارشی از میزان نقل و انتقالات امسال ارائه بفرمایید؟

ببینید مهمترین عامل مهاجرت همکاران ما به خارج استان وجود سخت گیری ها بی جاست،البته شرایط آب و هوایی استان و نبود امکانات رفاهی در این زمینه بی تاثیر نیست اما بیشتر در همان دلیل نخست نهفته است.متاسفانه همیشه بهترین نیروهای ما استان را ترک می کنند.این “پدیده مهاجرت” به خارج استان موجب کوج تجربه های انباشته شده استان به مناطق دیگر کشور می شود.بطور نمونه در سالجاری حدود 6200 مورد انتقالی داخل و خارج استان داشته ایم که 1200 آن انتقالی خارج و 5000 هزار آن درون استانی بوده است .
یکی از راهکارهای ما برای برون رفت از این و ضعیت و کاهش مهاجرت معلمان نخبه ،واگذاری امتیاز تالیف و نگارش کتاب های کمک درسی به دبیران مجرب بومی استان خوزستان است.چرا  باوجود صدها معلم فرهیخته و اهل قلم و مجرب باید کتاب های کمک آموزشی از تهران برای دانش آموزان ما وارد بشود در حالی که تناسب کمتری با روش ها و نیازهای آموزشی مناطق ما دارند.ما اعلام کردیم هر کدام از دبیران و معلمان گرامی که توان نگارش و تدوین کتب کمک آموزشی دارد قدم جلو گذاشته و کتاب های مورد نظر آموزش و پرورش را بنویسند.الحمدالله از این فراخوان استقبال خوبی شد ،بدون تردید این اقدام می تواند گامی کوچک در راه کمک به معلمان باشد.البته در زمینه های دیگر همچون امور درمان ،بیمه ،رفاه و مسکن برنامه هایی را پیش بینی کرده ایم که به تدریج پیرامون آنها به همکاران اطلاع رسانی خواهد شد .مشکلات و کمبودها در آموزش و پرورش بسیار زیاد است وبرای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند همراهی و مساعدت همه دستگاهها و مجموعه است .در اینجا باید از جناب آقای دکتر مقتدایی استاندار محترم خوزستان که حساسیت ویژه ای نسبت به برنامه های آموزش و پرورش دارند تقدیر و تشکر کنم ایشان در این زمینه خوب وقت می گذارند و پشتیبانی هم می کنند.همه با تلاش و همراهی کنند تا بتوانیم از این بحران نجات دهیم .واقعا مردم این استان شایسته خدمت اند،اقوام ما جز باهوش ترین اقوام دنیا هستند و باید ضمن شناسایی نیروهای مجرب و کارآمد زمینه را برای پشت سر نهادن این بحران ، شاخص های آموزشی و علمی استان را بهبود بخشیم.

62 پایگاه تابستانی بزرگ و 300 پایگاه آموزشگاهی در عرصه “غنی سازی اوقات فراغت ” راه اندازی شد

*بعنوان پرسش پایانی ،در خصوص غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و تقویت و احیای ورزش مدارس در قالب برنامه جدید چه کارهایی را دنبال خواهید کرد؟

داشتن بدن سالم و برخورداری از نشاط و شادابی و دلبستگی به هویت دینی و ملی از شرایط نخست یادگیری فعال و پیشرفت آموزشی دانش آموزان است.بر این باور هستیم با تعطیلی مدارس،فرایند تربیت تعطیل بردار نیست .علیرغم محدودیت های مالی و اختصاص کمترین سهم از اعتبارات “اوقات فراغت” به آموزش و پرورش در مقایسه با برخی نهادها و سازمان ها ،در تابستان سالجاری حدود 62 پایگاه تابستانی بزرگ و 300 پایگاه آموزشگاهی در عرصه “غنی سازی اوقات فراغت ” دانش آموزان و برگزاری کلاس های متنوع فرهنگی ،عقیدتی ،هنری ،ورزشی وکمک درسی را فعال و راه اندازی کرده ایم.

در خصوص ورزش آموزشگاهی نیز برنامه ریزی خوبی کرده ایم تا با استفاده از ظرفیت های استان و همچنین مدارس بتوانیم گام های بلندی در راستای حفظ نشاط و شادابی دانش آموزان برداریم. بطور نمونه جهت احیای استخر شنای آموزش و پرورش ناحیه 2 جلساتی را با اداره کل تربیت بدنی و جوانان استان برگزار کرده ایم که انشا ءالله بتوانیم در آینده نزدیک این مجموعه را راه اندازی و مورد بهره برداری قرار دهیم.تاسیس مدارس فوتبال نیز جز اولویت های تربیت بدنی آموزشگاهها خواهد بود.

00000000000000000000