خوزستان معین ، استان های بیکار اما خود قربانی اول بیکاری در کشور است 

صالح آلبوغبیش : استان خوزستان با سبقه تاریخی و باستانی خود نگینی که در طول تاریخ برای تحلیلگران نظامی ، سیاسی ، جغرافیایی ، ژئوپولیتکی و اقتصادی به عنوان شاهرگ بوده و خواهد ماند ، استان خوزستان در جنوب غرب ایران یکی از استان های غنی و استراتژیک به شمار می آید و از آن […]

صالح آلبوغبیش : استان خوزستان با سبقه تاریخی و باستانی خود نگینی که در طول تاریخ برای تحلیلگران نظامی ، سیاسی ، جغرافیایی ، ژئوپولیتکی و اقتصادی به عنوان شاهرگ بوده و خواهد ماند ، استان خوزستان در جنوب غرب ایران یکی از استان های غنی و استراتژیک به شمار می آید و از آن با عنوان قلب تپنده ی کشور یاد می شود ؛لیکن و بعد از گذشت ۴۱ سال از انقلاب مقدس ایران اسلامی خوزستان نفت ، خوزستان آب ، خوزستان گاز ، خوزستان کشاورزی ، خوزستان میراث فرهنگی ، خوزستان آثار باستانی و تمدن های کهن ، خوزستان پتانسیل انسانی و . . . گرفتار انواع معضلات و یکی از محروم ترین استان ها ی کشور به شمار می رود که بیشتر این معضلات ریشه در مدیریت این استان است که در طول این مدت گرفتار مدیران ضعیف ، لابی گر و دارا نبودن تخصص و تعهد بوده و همچنان در این ریل قرار دارد ؛ سپردن مدیریت های کلان استان به افراد ضعیف النفس و بی برنامه و فاقد یک نگرش کلان باعث شده که استان با وجود برخورداری از پتانسیل ها و منابع طبیعی و استانی به سوی ناکجاآباد حرکت کند .

امروز استان بیکاری، گرانی و تورم که تبعات آن فروپاشی بنیان خانواده، طلاق، افزایش درگیری‌ها، نزاع‌ها و قاچاق مواد مخدر است  استان خوزستان را در صدر لیست استان هایی که آمار طلاق ، اعتیاد ، سرقت های مسلحانه و تجاوز به عنف ، ناهنجارشنکی ها و قانون گریزی ، وضعیت بی سر و سامان آموزشی ، بهداشتی و درمانی و قس علیهذا قرار بگیرد .به عنوان مثال امروزه شهروندان استان خوزستان جهت درمان ساده ترین عمل چشم ، قلب و غیره مجبورند به استان های دیگر بروند .استان خوزستان بیشترین استانی که مدیران پروازی دارد ؛ این یعنی دهن کجی به نظام آموزشی و آموزش عالی استان است و نشان ضعف این حیطه مهم و فراموش شده است . استانی که در خود بیشترین چاه های نفت ، شرکت های پتروشیمی ، بنادر ، چندین شر کت از شرکتهای شصتا ، نیشکرها ، محصولات متنوع کشاورزی ، آثار ارزشمند تاریخی ، آثار منقول و غیر منقول فرهنگی چرا باید در لیست استان های محروم باشد ؟ همه ی این معضلات ریشه در مدیریت کلان استان و در راس آن ها استانداری است که سالیان سال در خواب زمستانی به سر می برد و تکانی به خود نمی دهد ؛ تحقیقات استراتژیک استانداری مشغول چیست که چنین استان را به حال خود رها کرده و کمیته های استانداری کجای نقشه ی راه استان قرار دارند . هر چند برای مردم در سیل سال اسفند و فروردین ۹۸ مبرهن شد که ساختارهای استان تا چه اندازه متزلل و فاقد هر گونه استحکام است . علت را چه کسی باید جوابگو باشد ؟ استاندار همیشه در حال ذکر که به اندازه ی کافی وقت برای پیاده کردن برنامه های خود داشته و ساکنی را حرکت نداده امروز و با اصرار نمایندگان باز هم باید سکان استان را در دست بگیرد ؛ نمایندگانی که بعد از تهران بیشترین تعداد را دارند اما دریغ از وجود یکی از آن ها در هیات رئیسه ! و یکی از ریشه های عقب ماندگی استان هستند به دنبال کدام اهداف خود بوده که چنین به اراده ی مردم پشت می کنند .

 بیکاری عامل اصلی ایجاد فقر و محرومیت  است و حتی بیکاری رابطه مستقیمی با امنیت ملی دارد زیرا در جامعه‌ای که میزان بیکاری افزایش می‌یابد احتمال آسیب وارد شدت به امنیت ملی بیشتر می‌شود؛ بنابراین بزهکاری‌های اجتماعی می‌تواند تابعی از وضعیت فقر و محرومیت در جامعه باشد. همه می دانیم استان خوزستان یکی از استان هایی است که می توان آن استان معین در رفع بیکاری استان های دیگر به شمار می آید اما خود قربانی این معضل خانمان سوز است و از نظر آماری بیشترین جوانان بیکار را در خود جای می دهد .

مجلس نشینان و در راس آن ها آقای قالیباف جلوی افزایش نرخ تورم را بگیرند و دست از گفتارها و تصریح های پوپولیستی بردارند اخیرا رئیس مجلس می گیریم می گیریم راه انداخته و در هر نطق خود سعی می کند همه چیز را به دولت مرتبط کند غافل از این که این مجلس که تصویب می کند و نقشه ی راه را ترسیم می کند وضعیت کشور از مرز هشدار گذشته و در حال نزدیک شدن به مرز بحران است.نمایندگان بدانند در برخی از مناطق استان گزارش‌های رسمی از بیکاری ۳۵ درصدی حاکی است اما به نظر می‌رسد آمارهای رسمی خیلی دقیق نیست و آمارهای غیر رسمی نشان می‌دهد که در برخی از شهرهای استان میزان بیکاری به بیش از ۵۰ درصد نیز رسیده است.

امروز بیکاری، گرانی و تورم چنان استان خوزستان را تحت شعاع خود قرار داده که باعث فروپاشی بنیان خانواده، طلاق، افزایش درگیری‌ها و نزاع‌ها و قاچاق مواد مخدر ، عدم تعهد ، رانت و . . . شده است. نمایندگان استان با انتخاب یک استاندار قدر و در حد استان خوزستان و  با برگزاری جلسات مشترک راهی برای برون رفت استان بیابند و دست از استبداد فکری بردارند امیدواریم با استفاده از خرد جمعی و تخصص افراد متعهد ، اقتصاددان ، سیاستمدار و برخوردار از روحیه ی خدمت صادقانه بتوان استان زر خیز استان خوزستان را به جایگاه واقعی خود برسانیم .