تقدیر از خبرنگاران با کدام معیار !

تعیین یک روز برای صنفهای مختلف در حقیقت زمینه ایجاد یک فضای کاری مثبت همراه با نوآوری را فراهم می کند.‌ خبرنگاران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و روز ۱۷ مرداد به آنها تعلق دارد. تقدیر از خبرنگاران و روزنامه نگاران پر تلاش که در طول یک سال بخش عمده ای از وقت خود […]

تعیین یک روز برای صنفهای مختلف در حقیقت زمینه ایجاد یک فضای کاری مثبت همراه با نوآوری را فراهم می کند.‌ خبرنگاران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و روز ۱۷ مرداد به آنها تعلق دارد. تقدیر از خبرنگاران و روزنامه نگاران پر تلاش که در طول یک سال بخش عمده ای از وقت خود را صرف تبیین حقایق و انتقال دغدغه ها و الام مردم نموده اند، اتفاق ارزشمندی است زیرا این احساس ایجاد می شود که عده ای از کارشناسان خبره در امر خبر و رسانه و برخوردار از عنصر عدالت در جایی نشسته و نسبت به ارزیابی دقیق آثار آنان که با تمام وجود تلاش می کنند، بی طرفانه ارزیابی و بدون اعمال هر گونه سلیقه یا حُب و بغض تنها به شایستگان واقعی صلاحیت و جواز استقرار بر روی سن و بهره مند شدن از عنوان برترین را می دهند.

اعضای کمیته ارزشیابی که فعالیت یک سال مطبوعاتیها را رصد و در نهایت به آنها نمره می دهند و بعنوان برترین در رشته معینی معرفی می کنند باید توجه داشته باشند که اعطای این << برترین ها >> تنها مفید به حال قلم بدستان کاربلد می شود و انگیزه آنان را دو چندان می نماید اما آندسته از آنهایی که بواسطه توصیه، نفوذ یا روتین به چنین صفتهایی دست می یابند و فاتحانه بر روی سن می روند، لوح دریافت می کنند، ژست می گیرند و… همه اینها هیچ تاثیر کاربردی بر تخصص و حرفه آنها بر جای نخواهد گذارد. دوستان ارزشیاب باید متوجه باشند که تقدیر و تشکر از اصحاب قلمهای ضعیف نه تنها هیچ ارزش حرفه ای برای تقدیر شوندگان بر جای نخواهد گذاشت بلکه باعث گسست و بی اعتمادی میان خیل عظیم اصحاب واقعی قلم از یک سو و ارزشیابان و خانه مطبوعات از طرف دیگر می شود. شاید یکی از دلایل بوجود آمدن برخی مجموعه ها ( خارج از خانه مطبوعات ) و تقدیر از برخی روزنامه نگاران و خبرنگاران ناشی از این بی اعتمادی و توزیع نابرابر و فرا معیاری تقدیرها و تشکرها یا انحصار همیشگی آنها در جهت مشخص باشد.

وقتی اعضای یک تجمع صنفی احساس بکنند که قدر کارشان دانسته می شود قطعا به خود و توانائیشان نگرش مثبت تری خواهند داشت و باور خواهند کرد که در برابر مشارکتشان با رفتار یکسان دست اندرکاران مواجه خواهند شد. بر اساس رویه جهانی و حتی کشور ، تشکیلات خانه مطبوعات در صف اول مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری و بی قانونی قرار می گیرد و نمی شود چنین ناهنجاریهایی را ( ولو به لحاظ اندازه بسیار کمتر باشند ) در خانه مطبوعات دید یا اخبار آن را شنید. فضای دلسرد کننده و تکراری گرامیداشت خبرنگار در ۱۷ مرداد در مرحله اول باید اتفاقی افزاینده برای اعضا همچنین باید به نحو مناسب با نیازهای جامعه مطبوعات همخوان باشد که به نظر راقم چنین چیزی در حال حاضر دیده نمی شود اما با مساعدت و همفکری همگان می توان به تحقق بسیاری از خواسته ها امیدوار شد.

 علی عبدالخانی –  روزنامه نگار
 چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷