اروپایی ها و کدخدایشان!

پس از خروج آمریکا از برجام ،ماندن یا نماندن اروپا به گلوگاه حیاتی برجام تبدیل شد.اروپا میان منافع اقتصادی و حجم مبادلات تجاری با آمریکا و آنچه باعث شد با ایران سر میز مذاکره بشیند سر دوراهی مانده است.رویکرد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای همراهی کردن اروپا با خود در این مدت بیشتر بر ثقل […]

پس از خروج آمریکا از برجام ،ماندن یا نماندن اروپا به گلوگاه حیاتی برجام تبدیل شد.اروپا میان منافع اقتصادی و حجم مبادلات تجاری با آمریکا و آنچه باعث شد با ایران سر میز مذاکره بشیند سر دوراهی مانده است.رویکرد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای همراهی کردن اروپا با خود در این مدت بیشتر بر ثقل میدان اقتصادی میچرخد. و در طرف دیگر و بنابر سخنان عراقچی معاون وزیر امورخارجه ماندن اروپا برای ایران برای “ماندگاری شرکت های اروپایی در ایران و فروش نفت خام ، واریز پول ها به حساب ایران و ارتباط بین بانکی ایران و اروپا” می باشد.و پس از سخنان دکتر روحانی به نظر میرسد رویکرد ایران برای دستیابی به این منافع و ماندن اروپا بر پایه ی فشار سیاسی می باشد.

 سفر دکتر روحانی به “اتریش و سوئیس” و اعلام رویکرد “یا همه یا هیچکس” و از آنجایی که اتریش کشوری می باشد که نه صنعت ویژه ای دارد و نه در ماندن یا نماندن اتحادیه اروپا در برجام تاثیر خاص سیاسی دارا می باشد.و همچنین سوئیس و بنابر آنچه که همراهان هیئت تجاری رییس جمهور نقل کردند زیاد به مبادله تجاری و اقتصادی روی خوش نشان نداده است.”پدرام سلطانی” در کانال شخصی خود و در یادداشتی با عنوان “قطب نمای توسعه” نقل میکند:

” هفته ی گذشته در قالب هیأت تجاری همراه رئیس جمهور به سوئیس و اتریش سفر کردیم. در بحبوحه ی فشارهای آمریکا به دیگر کشورها برای قطع روابط اقتصادیشان با ایران، سفر به اروپا رنگی دیگر داشت. سوئیس نخستین مقصد ما بود. سوئیسیها از ابتدا اعلام کرده بودند که فقط شرکتهایی که در حوزه ی غذا و دارو فعال هستند در همایش تجاری حضور خواهند داشت. سالن همایش سالنی نسبتاٌ کوچک در یکی از هتلهای شهر برن بود، طوریکه امکان حضور همه ی اعضای هیأت تجاری فراهم نشد و گروهی از ما بیرون ماندند. در غیاب رئیس اتاق اقتصاد سوئیس، به عنوان همتای رئیس اتاق ایران، رئیس یکی از اتاقهای مشترک سوئیس و ایران در جایگاه وی قرارگرفت. سخنرانی رئیس جمهور سوئیس بویی از تجارت و همکاری های اقتصادی نمی داد. سخن ایشان همکاری های علمی و پژوهشی در حوزه ی سلامت و تلاش برای ادامه ی تجارت بشردوستانه ی غذا و دارو بود. پس از سخنرانی دو رئیس جمهور و خروج ایشان، تقریباٌ دو سوم سوئیسیهای حاضر در سالن نیز خارج شدند و تنها حدود ۳۰-۲۰ نفر از ایشان باقی ماندند. سایر سخنرانان سوئیسی بیشتر به بحثهای کارشناسى پرداختند تا موضوعات مرتبط با تجارت بین دو کشور”

لذا نتیجه گیری میشود.سخنان رییس جمهور در اروپا و درست در اتریش خط و نشان کشیدن برای آمریکا و همراهی مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی درست است خطاب به آمریکا می باشد اما گوشه چشمی هم به همسایه های اروپایی اتریش بود.برای یادآوری آنچه آنها را سر میز مذاکره نشاند.یعنی “قدرت غیرقابل انکار ایران در منطقه” که با خط و نشان کشیدن برای “کدخدای اروپایی ها” به آنها دیکته شد.

محمد حمودی