خطای استراتژیک اصولگرایان؛انصراف قالیباف بسود کیست؟

خطای استراتژیک اصولگرایان؛انصراف قالیباف بسود کیست؟ همانطور که پیش بینی می شد محمد باقر قالیباف از ادامه رقابت هااعلام انصراف کرد.در این زمینه ذکر نکاتی چند خالی از لطف نیست؛ ۱- کناره گیری قالیباف بیش از آنکه بسود رئیسی باشد، شانس پیروزی روحانی را بیشتر خواهد نمود.بر کسی پوشیده نیست که برخلاف ابراهیم رئیسی، آرای […]

خطای استراتژیک اصولگرایان؛انصراف قالیباف بسود کیست؟ همانطور که پیش بینی می شد محمد باقر قالیباف از ادامه رقابت هااعلام انصراف کرد.در این زمینه ذکر نکاتی چند خالی از لطف نیست؛

۱- کناره گیری قالیباف بیش از آنکه بسود رئیسی باشد، شانس پیروزی روحانی را بیشتر خواهد نمود.بر کسی پوشیده نیست که برخلاف ابراهیم رئیسی، آرای قالیباف ایدئولوژیک و سیاسی نیست که با یک اشاره او بسمت کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان چرخش پیدا کنند. آرای قالیباف متشکل از دو طیف است؛ یک طیف، بخشی از جامعه شهری است که نگاه تکنوکرات پسند دارند و تحت تاثیر حضور ۱۲ساله قالیباف در شهرداری به او رای می دادند و یک طیف هم تحت تاثیر شعارهای انتخاباتی همچون بحث یارانه ها، ایجاد ۵ میلیون شغل و امثالهم قرار بود به او رای بدهند.بخش عمده ی این دو طیف از آرا قطعا بسمت رئیسی میل نخواهند کرد.

(در مرحله اول انتخابات سال۸۴ قالیباف در شهرهای کوچک و متوسط رتبه رتبه پنجم را کسب کرد ولی در شهرهای بزرگ رتبه سوم را.)در سال۹۲ نیز قالیباف در استانهایی مانند تهران، البرز، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان و… بعد از روحانی دوم شد و این آنالیز آرا نشان می دهد رای قالیباف در ادوار گذشته عمدتا در مناطقی است که کلیت آرا از آنِ اصلاح طلبان است. ضمن آنکه همان دوره قبل هم رای سیاسی اصولگرایان در سبد جلیلی و…بوده است.

۲- انصراف قالیباف، انتخابات را کاملا دوقطبی کرده است. این رویداد و جبهه بندی جدید و تبلیغ اصولگرایان بر آن، باعث نگرانی طبقه متوسط می شود و لذا موجب تلنگری به بخش مهمی از آرای خاموشی خواهد شد که تا کنون تصمیم به شرکت در انتخابات نگرفته بود و حالا نگران از نتیجه انتخابات، برای پیروزی روحانی به میدان خواهد آمد. و لذا می توان پیش بینی نمود در این دوره میزان مشارکت در شهرهای بزرگ و متوسط افزایش خواهد یافت.

۳- رای رئیسی عمدتا ایدئولوژیک و سیاسی است. اگر او بنفع قالیباف کنار می رفت قطعا رای سیاسی و تکلیفی اش با اشاره او به قالیباف متمایل می شد و به سبد رای غیرسیاسی افزوده می گشت و شرایط بهتری برای اصولگرایان رقم می خورد اما آنها امروز مرتکب خطای بزرگی شدند و فردای انتخابات متوجه خواهند شد چه کمک بزرگی به رای بالای ۲۰میلیونی حسن روحانی کرده اند.

مهدی مکارمی