نماد پست‌‎ترین ارزش‌های آمریکایی!

«حتی زلزله هم نمی‌توانست پنجاه ایالت آمریکا اینطور بلرزاند.» این تعبیر مجری شبکه تلویزیونی ABCnews درباره «پدیده ترامپ» است؛ پدیده‌ای که حالا چند وقتی است کابوس بسیاری از سیاستمداران غربی را تعبیر کرده است.اگرچه «ملانیا ترامپ» با لباسی که پوشید، تلاش کرد تا یاد «ژاکلین کندی» را زنده کند اما سخنرانی مراسم تحلیف دونالد ترامپ […]

«حتی زلزله هم نمی‌توانست پنجاه ایالت آمریکا اینطور بلرزاند.» این تعبیر مجری شبکه تلویزیونی ABCnews درباره «پدیده ترامپ» است؛ پدیده‌ای که حالا چند وقتی است کابوس بسیاری از سیاستمداران غربی را تعبیر کرده است.اگرچه «ملانیا ترامپ» با لباسی که پوشید، تلاش کرد تا یاد «ژاکلین کندی» را زنده کند اما سخنرانی مراسم تحلیف دونالد ترامپ حتی بیشتر از لباس همسرش، او را به «جان اف کندی» شبیه کرد؛ شباهتی در عین تضاد. کندی، دموکرات بود و ترامپ، جمهوری‌خواه است اما هر دو یک ویژگی مشترک دارند: «خلاف جریان سیاست آمریکا شنا می‌کنند»؛ ویژگی مشترکی که ممکن است سرنوشت مشترکی را هم برای آنها رقم بزند؛ یعنی حذف از بازی سیاست.

? اولین سخنرانی دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده، دوباره حامیانش را امیدوار کرد. او از مردم گفت و از جنایاتی که دولت‌های پیشین آمریکا در طول سالیان در حق مردم کرده‌اند؛ جنایاتی که البته برخلاف شعارهای ترامپ، چندان هم به مذاق این تاجر ثروتمند بد نیامده است و زمینه را برای تبدیل او به یکی از نمادهای ثروت در رسانه‌ها فراهم کرده است.

? از اولین روزی که ترامپ برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری از سوی حزب جمهوری‌خواه ثبتنام کرد، بیشتر از یکسال می‌گذرد و کسانی که در آن روزها با دست او را نشان می‌دادند و مسخره می‌کردند، حالا انگشت بر دهان، شاهد قدم زدن او در راهروهای کاخ سفید هستند و این، واقعی‌ترین نما از جامعه این روزهای آمریکاست.

? آن روزی که «فرانسیس فوکویاما» از پایان تاریخ توسط لیبرال دموکراسی سخن گفت، هرگز فکر نمی‌کرد که نماد پست‌‎ترین ارزش‌های آمریکایی تبدیل به فرد شماره یک این کشور شود.

یاداشت جاسم زبیدی
۹۵٫۱۲٫۱۹