حقوق انسان و اسلام / دکتر سعيد آذرشب

احزاب و كروههاي اسلامي و جوامع علمي در كشورهاي اسلامي ، همجون اخوان المسلمين ، مجمع بزوهش اسلامي در جامعة الأزهر ، مؤسسه رابطه جهان اسلام موضوعات و مواد مختلفي بيرامون حقوق بشر جهت استفاده كشورهاي جهان بالأخص كشورهاي اسلامي تدوين نموده اند.اسلام كرايان و انديشمندان اسلامي همجنين در خصوص ساختارهاي اصلي حقوق انسان هم […]

احزاب و كروههاي اسلامي و جوامع علمي در كشورهاي اسلامي ، همجون اخوان المسلمين ، مجمع بزوهش اسلامي در جامعة الأزهر ، مؤسسه رابطه جهان اسلام موضوعات و مواد مختلفي بيرامون حقوق بشر جهت استفاده كشورهاي جهان بالأخص كشورهاي اسلامي تدوين نموده اند.اسلام كرايان و انديشمندان اسلامي همجنين در خصوص ساختارهاي اصلي حقوق انسان هم كتابها و مقالات زيادي جاب كرده اند.همانكونه كه در كشورهاي غربي در حقوق و قوانين وضعي خود به آنها اشاره نموده اند.

اعلاميه حقوق بشر كشورهاي اسلامي براي اولين بار در سال 1990 در نشستت كشورهاي اسلامي (كنفرانس اسلامي كشورهاي اسلامي) در كشور مصر (قاهره) در خصوص حقوق انسان تصويب كرديد.از اهداف كشورهاي حاضر در نشست فوق الذكر، نيل كشورها به استقلال و تعيين سرنوشت مردم به دست مردم، تأكيد بر آزادي و كرامت انساني با تكيه بر ساختارها و بنيه شريعت اسلامي و اعتقاد به اينكه حقوق انساني و آزادي خاي عمومي در اسلام جزئي از اصول و مباني دين اسلام است. اعلاميه حقوق بشر كشورهاي اسلامي، شامل 25 ماده است كه از مساوات و برابري و اصل كرامت انساني ، حق آزادي، حق تشكيل خانواده، حق تربيت طفل و رعايت حقوق طفل ، حق آموزش ، آزادي تعيين شغل مناسب ، آزادي فكر و حق رأي آزاد، حق امر به معروف و نهي از منكر و…تأكيد نموده است. با مطالعه اي كه از اعلاميه حقوق بشر كشورهاي اسلامي شد ؛ مشخص كرديد ، هيجكونه تفاوت ماهوي و جوهري با اعلاميه حقوق بشر مصوب سازمان ملل متحد وجود ندارد.به جز اينكه لايحه كشورهاي اسلامي بر كرفته از فقه و اجتهادات فقها و انديشمندان مسلمان است.

در اعلاميه مذكور فقهاي مسلمان با در نظر كرفتن اوضاع و احوال جامعه اسلامي و نكاه به روز و تطبيق با شرع و حقوق مردم ، مبادرت به تصويب آن كرديده اند. ايراد و مشكلي كه بعضي از افراطكرايان و خشك مآبان فكر اسلامي به اين اعلاميه دارند در خصوث دايره اخلاق و حقوق دارند.آنها تصور مي كنند كه قانون بشر و قانون شرع اختلافات فاحشي دارند و تصور آنها تصور ظاهري است و همجون تصور نزول باران از آسمان و ذوب شدن يخها كه در هر دو آب باعث سيراب شدن موجودات مي شود. دين اسلام مظهر بالندكي ، شكوفايي ، نشاط و نو آوري است.دين مظهر بندكي ديكران و استعباد نيست.هدف دين تقويت اخلاق و دفاع از حقوق فطري واقع در وجود و ذات انسان و مجتمع بشري است نه اينكه حقوق واخلاق جديدي را تأسيي و آن را بر انسانها تحميل كند