اهمیت آموزش و انواع آموزش مورد نیاز کارکنان سازمان ها

دکتر صباح مزبان پور : سازمان ها و شرکت های موفق دنیا از اواسط ده ۱۹۹۰ دریافتند که سرمایه انسانی و فکری به عنوان دارایی های نامشهود به اندازه دارایی های مادی و فیزیکی و بلکه بیشتر در پیشبرد اهداف شرکت،حایز اهمیت می باشند.افزایش سودآوری،رشد و توسعه سازمان ها،انعطاف پذیری در مقابل تحولات سریع تکنولوژی […]

دکتر صباح مزبان پور : سازمان ها و شرکت های موفق دنیا از اواسط ده ۱۹۹۰ دریافتند که سرمایه انسانی و فکری به عنوان دارایی های نامشهود به اندازه دارایی های مادی و فیزیکی و بلکه بیشتر در پیشبرد اهداف شرکت،حایز اهمیت می باشند.افزایش سودآوری،رشد و توسعه سازمان ها،انعطاف پذیری در مقابل تحولات سریع تکنولوژی که رمز موفقیت شرکتهاست در نهایت بستگی به عملکرد مدیران و کارکنان دارد.

آموزش،بهترین،کم هزینه ترین و کوتاه ترین راهی است که سازمان ها می توانند دارایی ها نامشهود خود را افزایش داده و در فضای رقابتی کسب و کار موفق باقی بمانند،هر چند که در گذشته مدیران بر این باور بودند که عمده سرمایه گذاری در سایر امور مانند تبلیغات باشد، ولی اکنون بر این باورند که سرمایه گذاری بر منابع انسانی پایدارتر و مؤثرتر است.هزینه ای که سازمان ها بابت آموزش پرداخت می کنند به مراتب پایین تر از هزینه هایی است که در آینده بابت عدم آموزش بر آنها تحمیل می شود.بنایراین موفقیت ترین کمپانی های دنیا بودجه های زیادی را جهت آموزش منابع انسانی خود در نظر می گیرند.کارمندان با صلاحیت همیشه با صلاحیت باقی نمی مانند.مهارت ها رو به زوال رفته و ممکن است منسوخ شوند و لازم باشد مهارتهای جدیدی آموزش داده شود.به عنوان مثال در گزارشی آمده که سازمان های بالای صد نفر مثل شرکت های “آی بی ام” و “اینتل” و “لاک هید مارتین”در یکی از سال های اخیر هر کدام سالانه بیش از سیصد میلیون دلار برای آموزش کارمندان خود هزینه می کنند.

انواع آموزش مورد نیاز کارکنان

سواد اولیه:مؤسسه ملى یادگیری آمریکا تخمین زده که مشکل بی سوادی سالانه ۶۰ میلیارد دلار به صورت بهره وری از دست رفته به شرکت های آمریکایی زیان وارد می کند.البته این مشکل فقط مختص آمریکا نیست؛ همه کشورها از توسعه یافته ترین آنها گرفته تا کشورهای ضعیف جهان سوم همگی با این مشکل روبرو هستند.

مهارت های فنی:اکثر برنامه های آموزشی با هدف بهبود مهارت های فنی کارمندان به اجرا درمی آیند.امروزه آموزش های فنی به دو دلیل اهمیت زیادی پیدا کرده اند؛تکنولوژی های جدید و ساختارهای سازمانی جدید.

مهارت های میان فردی:تقریبا تمام کارمندان در واحدهای کاری مشغول فعالیت بوده و عملکرد شغلی شان تا حدودی به توانایی آنها در تعامل اثربخش با همکاران و رئیس بستگی دارد.

مهارت های خلاق حل مساله:مدیران هم مثل کارمندان باید علاوه بر وظایف غیر معمولی که انجام می دهند؛مشکلاتی،که در شغلشان وجود دارد را نیز مرتفع می کنند.اگر مدیران به چنین مهارت هایی احتیاج داشته باشند،اما از این نظر دچار نقصان باشند می توانند به کمک آموزش های حل مسآله آن را حل کنند.این آموزش ها نوعا شامل فعالیت هایی برای تقویت کردن منطق،استدلال و مهارت های تعریف مساله و همچنین توانایی های ارزیابی علیت،تدوین و تحلیل راه حل های معادل و انتخاب راه حل می باشد.

آموزش اخلاقیات:بررسی های جدیدی نشان داده که در حدود ۷۵ درصد کارمندانی که در هزار شرکت بزرگ آمریکا کار می کنند،آموزش اخلاقیات دیده اند.سازمان ها جهت رویارویی باپیچیدگی و عدم قطعیت محیطی، به دانش و مهارت خاص کارکنان دانشی خود، بسیار وابسته هستند.لذا آموزش به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل در جهان می باشد و به همین دلیل تلاش می‌شود تا با ارتقای کیفیت آموزش نیروی کار بهتر و توانمندتری به جامعه عرضه شود.

در عصر حاضر که عصر اطلاعات و دانش لقب گرفته است و رقابت شدیدی جهت جذب کارکنان با دانش، متخصص و ماهر بین سازمان ها به وجود آمده است، مقوله منابع انسانی کارامد، بکارگماری  کارآمد، حفظ و تأمین بلندمدت استعدادها و در کل مدیریت منابع انسانی  بیش از پیش اهمیت یافته است. منابع انسانی به عنوان مهمترین دارایی سازمان های دانشی و منبع خلاقیت و نوآوری که قابلیت های فردی، استعداد، دانش، تجربه، مهارت، توانایی و نگرش را در خود دارند، زیر بنای اصلی موفقیت سازمانی را تشکیل می دهند. امروزه توجه دقیق و به جا به موضوع آموزش نیروی انسانی، بازده کارکنان را بالا می برد و بالا رفتن بازدهی کارکنان یک سازمان می تواند میزان کارایی واثربخشی سازمان را ارتقا دهد.