جن گیرهای « سیدی عبدالرحمن» بیکارند

دکتر فاضل خمیسی: گفته میشه مسافرت و بخصوص بازدید از جوامع و مکانهایی که متفاوت از جغرافیای سیاسی و اجتماعی محل زندگی و سکونت است ذهن و افکار را تصفیه و روزآمد میکنه ، این تحلیل تا آنجا پیش می‌رود که مسافرت در اجتماعات را بسان «کلیه » جامعه دانسته و نهادینه شدن آنرا برای […]

دکتر فاضل خمیسی: گفته میشه مسافرت و بخصوص بازدید از جوامع و مکانهایی که متفاوت از جغرافیای سیاسی و اجتماعی محل زندگی و سکونت است ذهن و افکار را تصفیه و روزآمد میکنه ، این تحلیل تا آنجا پیش می‌رود که مسافرت در اجتماعات را بسان «کلیه » جامعه دانسته و نهادینه شدن آنرا برای اعضاء ضروری میدانند بطوریکه در بعضی کشورها یارانه مسافرت برای کارکنان سازمان ها و حتی افراد عادی از ضرورت بودجه ریزی و برنامه های مالی ،بشمار میآید ، البته برای کشور خودمان که اکثریت کارکنان دولتی و بخش خصوصی اش زیر خط فقر هستند این وعده ها را به آنسوی جهان و به بهشت حواله میکنند .
در این ایام قرنطینه! که مهاجرت و مسافرت برای تمامی مردم کره ی خاکی ممنوع و وضعیت عدالت محوری در نرفتن ها ! برای همگان و از جمله ما ایجاد شده ، امید است یک مسافرت ِمجازی خارجی آنهم موجز و خلاصه و بدون هزینه بتوانداندکی بر ، داشته های جغرافیای و اجتماعیمان بیفزاید.همیشه دوست داشتم به سه کشور :«مصر و هند و مراکش» مسافرت جانانه ای داشته باشم ، اما متاسفانه ،هیچوقت به خیلی دلایل که مهمترین آن اقتصادی و هزینه بالای سفر است این اتفاق رخ نداد ، بناچار و برای ارضای ذهنِ مسافرت طلبم ،چند سفرنامه معاصر و حتی تاریخی مربوط به سه کشور موصوف را مطالعه کردم ، شاید که اگر روزی بخت یار گشت از این توشه ی مجازی و تجارب دیگران در سفر واقعی به این کشورها بهره مند شوم :

از «مراکش» آغاز میکنم ، کشوری که میگویند دروازه ورود آفریقا به اروپاست ، نزدیکترین کشور آفریقایی به قاره ی سبز … جالب است که بدانید فقط ایرانی‌ها مراکش را به این نام خطاب میکنند ، جهان عرب به این کشور «مغرب» ، ترکیه به آن «فَس» ، و غربیها و نزد سازمانهای بین المللی به «مورُکو(morocco) » معروف است ؛بعد از رباط که پایتخت و مرکز سیاسی آنست،«کازابلانکا » دومین شهر بزرگ و‌مهمترین بندر آفریقایی و مراکش است که به زبان اسپانیولی به «خانه ی سفید» معنی شده این بندر ۴ و نیم میلیون نفری در تمام کشورهای اسلامی به دارالبیضا شهرت داشته و یک فیلم هالیوودی درام به این نام ساخته و گویا برنده یا نامزد جایزه «اسکار » نیز شده است ،واحد پول «مراکش» درهم و تورم تک رقمی زیر ۵ درصد و هزینه خوراک بخصوص میوه جات و غذاهای دریایی نسبتاً ارزان و هر چند ارزش پولشان از تومان ایرانی بالاتر می‌باشد اما هزینه های خورد و خوراک از کشورمان ارزانتر است .

سیستم حکومتی این کشور با مرکزیت رباط با دهها سال بصورت پادشاهی اداره میشود ، پادشاه و مذهب درآمیختگی شدیدی داشته و حمایت شدیدی از هم میکنند بطوریکه گفته میشود انعطاف قوانین و پیوند پادشاه و مذهب رمز ماندگاری حکومت این کشور آفریقایی است ، علیرغم پادشاهی بودن و رگه های استبداد اما تنوع فعالیت احزاب چشمگیر و براساس قانون اساسی «تک حزبی» در کشور ممنوع است.

نوشیدنی بیشتر مردم چای نعناع و بدلیل وفور باغات مرکبات ، آب پرتقال ارزان‌ترین و در دسترس ترین نوشیدنیهاست،سوپ صدف هم از مشهورترین غذاهایی است که سر و کوچه ی هر محله مراکشی میتوان دید ، سوپی ارزان که با حدودیک هزار تومان خودمان میتوان یک ظرف آنرا تهیه کرد.تنوع غذایی دریایی از صدف تا اختاپوس و کوسه و انواع ماهیها آنقدر بینظیر است که در کمتر کشوری یافت میشود ، ماهیهایی که کمتر شکل و اسم آنها را در کشور خودمان دیده ایم.

تقریبا در این کشور همه چی آزاد و آزاد نیست!! حتی سینماهایی است که با تهیه بلیط البته گرانتر از قیمت معمول میتوانی در آن همه چیز ببینی بجز نگاه کردن به فیلم!! در درون سینما خوردن و آشامیدن و گپ زدن و خلوت گزینی عاشقانه آزاد میباشد ! این سینماها برای مردم منطقه مشخص هستند و متشرعین حتی از کنار آن عبور هم نمیکنند …زبان های فرانسه و اسپانیولی بعد از زبان عربی زبان های دوم و سوم این کشور بشمار آمده که اکثر مردم برای صحبت با هر سه زبان مذکور مشکلی ندارند.

تنوع همزیستی مذهب و آزادی‌های فردی عمومی باعث گردیده مسجد و کافه و سینما تداخلی در امور یکدیگر نداشته و میتوان گفت فقط انتقاد از «سلطان» خط قرمز حاکمیت است.بجز رباط و کازابلانکا شهرهای توریستی «طنجه» و«فَس» و «مراکش» و «شَفشاون» از مهمترین مناطق درآمدزایی کشور محسوب شده که با جذب گردشگر خارجی و بخصوص غربیها و سرمایه داران متمول کشورهای عربی نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا میکنند.

و اما وجود امامزاده ای بنام «سیدی عبدالرحمن» در وسط محله ای که به این نام در شهر «دارلبیضاء» قرار دارد میتواند جالب باشد ، در این محله که پُر از خانه های کوچک و اتاقکی است «جن گیرها» سکونت دارند ، آنها که در کنار سیدی عبدالرحمن مستقرند از بزرگترین جاذبه های منطقه محسوب میشوند ، چه بسیارند مسافران خارجی که مسافرتشان برای دیدن و یا حتی درمان خود یا مریضاشان محله ی « سید عبدالرحمن» است ، اما اینروزها بدلیل شیوع «کرونا» بازار «جن گیرها » کساد است…