نماینده ماهشهر: سد مارون یک آب ندارد و می‌خواهند مارون ۲ را هم بسازند

نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حال حاضر رودخانه جراحی آبی ندارد و سد مارون یک نیز آب ندارد، گفت: آب شرب هندیجان و ماهشهر مشکل دارد اما به دلیل اینکه سد مارون یک آب ندارد نمی‌توانند به ما آبی بدهند و کشت نیز ممنوع شده است اما می‌گویند سد مارون ۲ […]

نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حال حاضر رودخانه جراحی آبی ندارد و سد مارون یک نیز آب ندارد، گفت: آب شرب هندیجان و ماهشهر مشکل دارد اما به دلیل اینکه سد مارون یک آب ندارد نمی‌توانند به ما آبی بدهند و کشت نیز ممنوع شده است اما می‌گویند سد مارون ۲ احداث شود تا دیگر هیچ آبی وارد منطقه نشود.حبیب آقاجری در همایش ملی علوم و فنون دریایی ایران که امروز (۱۷ خردادماه) با محوریت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها در شهرستان بندر ماهشهر برگزار شد، اظهار کرد: محیط زیست تضمین‌کننده حیات و سلامت جامعه است؛ خداوند نعمت عظیم وجود خورهای متعدد را به مردم این منطقه داده است که هر کدام زیستگاه خوب و غنی از آبزیان است. جغرافیای خاص خور موسی موجب شده انوع و اقسام گیاهان و آبزیان در این منطقه وجود داشته باشد.

وی افزود: قبل از احداث پتروشیمی‌ها، صیادی یکی از راه‌های امرار معاش مردم بوده است اما با احداث صنایع پتروشیمی و رعایت نکردن موارد مربوط به محیط زیست به ویژه در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به محیط زندگی آبزیان آسیب وارد شد به گونه‌ای که کمیت بسیاری از آبزیان بسیار کم شد. البته احداث پتروشیمی لازم و نیاز است.نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: قبلا حتی مردم شهرهای اطراف ماهی مورد نیاز خود را از ماهشهر تامین می‌کردند اما اکنون به دلیل آلودگی، مردم ماهشهر برای تهیه ماهی خوب به بنادر دیگر می‌روند.آقاجری افزود: در این شرایط باید صنعت و حتی توسعه آن در کنار حفظ محیط زیست انجام شود نه اینکه کار تبلیغاتی انجام شود. صنایع پتروشیمی اقداماتی در خصوص حفظ محیط زیست انجام دادند اما بسیار ناچیز هستند.

وی تصریح کرد: هنوز پساب‌های بسیاری از این مجتمع‌ها در خورها ریخته می‌شود. ۲۳ مجتمع در منطقه وجود دارد که پساب آن‌ها وارد خوریات می‌شود و تهدید جدی برای محیط هستند و باید جلوی این کار گرفته شود. مشکل با احداث پنج تصفیه‌خانه حل نمی‌شود هر چند این اقدام خوب است اما کافی نیست.نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم جلوگیری از آلودگی آب و هوا گفت: اگر این موارد رعایت نشود سلامت مردم دچار مشکل می‌شود بنابراین انتظار می‌رود در عین فعالیت و حتی توسعه صنایع پتروشیمی، محیط زیست اولویت اول باشد و هیچ طرحی بدون پیوست محیط زیست اجرا نشود.

آقاجری با اشاره به بحث احداث سد مارون ۲ تصریح کرد: در حال حاضر در خوزستان با مشکل ریزگردها مواجه هستیم که منشاء این مشکل احداث سدها به ویژه پس از انقلاب است.وی افزود: در گذشته به ویژه در خوزستان با طغیان رودخانه‌ها آب وارد هورهای فصلی و دائمی می‌شد اما با احداث سدها دیگر آبی در رودخانه وجود ندارد تا طغیان کند بنابراین همه تالاب‌ها و هورهای فصلی خشک و کانون ریزگرد شده‌اند و با وزش کمترین باد، ریزدگردها بلند می‌شوند و خوزستان و حتی استان‌های اطراف را آلوده می‌کنند.

نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر رودخانه جراحی آبی ندارد و سد مارون یک نیز آب ندارد. آب شرب هندیجان و ماهشهر مشکل دارد اما به دلیل اینکه سد مارون یک آب ندارد نمی‌توانند به ما آبی بدهند و کشت نیز ممنوع شده است اما می‌گویند سد مارون ۲ احداث شود تا دیگر هیچ آبی وارد منطقه نشود؛ در این شرایط انتظار می‌رود آقای سلاجقه جلوی این کار را بگیرد.آقاجری بیان کرد: بسیاری از کارشناسان می‌گویند سد چم‌شیر بر رودخانه زهره، در محل سازند گچساران و منطقه نمکی احداث شده و قرار است آذرماه آبگیری شود؛ اگر این سد آبگیری شود شرایط بدتری نسبت به سد گتوند برای روستاهای اطراف ایجاد خواهد کرد و همه زمین‌های کشاورزی به شوره‌زار تبدیل می‌شوند.