مافیای کاه!

دکتر لفته منصوری : دیروز و در آستانه‌ی شب قدر و شهادت مولی الموحدین امیر مومنان علی علیه السلام؛ دوست گرامی من، حاج عبدالرضا مراقی از شهر ویس با من تماس گرفتند و درخواست کرد که سفری به روستاهای ویس کنم تا با مشکلات کشاورزان، ناشی از خشکسالی و زراعت‌های دیمِ غیرقابل برداشت و بحران […]

دکتر لفته منصوری : دیروز و در آستانه‌ی شب قدر و شهادت مولی الموحدین امیر مومنان علی علیه السلام؛ دوست گرامی من، حاج عبدالرضا مراقی از شهر ویس با من تماس گرفتند و درخواست کرد که سفری به روستاهای ویس کنم تا با مشکلات کشاورزان، ناشی از خشکسالی و زراعت‌های دیمِ غیرقابل برداشت و بحران علوفه‌ی دام‌داران؛ آشنا شوم و گزارشی بنویسم، شاید رئیسی، مدیری، صاحب میز و مقامی «آخ» بگوید! و حداقل امشب در برابر قدر خود و سرنوشت مردم، چیزی برای پروردگارش داشته باشد! من و جناب آقای مهندس جلیل حمیدی ساعت ۱۶:۳۰ اهواز را ترک کرده و دل به این سفر سپردیم.

من می‌دانم که به‌علت عدم بارندگی در سال زراعی گذشته و کاهش شدید ذخایر آبی پشت سدهای خوزستان و علیرغم اعلام رسمی ممنوعیت کشت در برخی حوزه‌های آبی نظیر کرخه که چنانچه تدابیر حمایتی و عنایتی ویژه، سریع و موثر از کشاورزان و دام‌داران سبک و سنگین نشود؛ روستائیان و به‌ویژه کشاورزان و دام‌داران سال سخت و پر مشقتی را تجربه خواهند کرد؛ اتفاقی بسیار خطرناک در انتقال ذخایر علوفه‌ی دام به خارج از استان خوزستان در حال انجام است که خسارات‌های غیر قابل جبرانی ایجاد خواهد کرد.

چطور دلالان «زیر آب کاه» کاهِ مزارع را با قیمت وسوسه‌انگیز از قرار کیلویی ۵۰۰۰ تومان یعنی معادل ۴۳ درصد نرخ تضمینی مصوب گندمِ امسال که ۱۱۵۰۰ تومان هست، پیش‌خرید می‌کنند و حتی از کُلَش یا همان ساقه خشک و ریشه‌ی باقیمانده در زمین نمی‌گذرند و همین را هم هکتاری ۳ الی ۴ میلیون تومان می‌خرند و چنان با دستگاه رک از زمین برمی‌کَنَند و با بیلر بسته‌بندی می‌کنند که از مزرعه جز زمین لخت و عریان چیزی باقی‌ نمی‌گذارند؟! اما چرا مسئله‌ای با این اهمیت و مخاطره، مورد توجه صاحبان قدرت و اختیار قرار نگرفته است؟!

مقصد و مصرف این کاه کجاست؟ چرا هیچ‌کس حساس نمی‌شود؟ این همه دلال برای چه کسانی کار می‌کنند؟ چه بر سر اقتصاد کشاورزی استان خوزستان آمده است که در این شرایط سخت و بحران بی‌آبی پیش رو ناشی از خشکسالی هیدرولوژیکی، بخش عمده‌ای از ذخایر علوفه‌ای آن را به تاراج می‌برند و هیچ‌کس تصمیمی نمی‌گیرد؟ این کامیون‌ها به کجا می‌روند؟ قطعاً کاه با این قیمت لاکچری برای مصارف علوفه احشام داخل کشور نخواهد بود! آیا آن‌چنان که برخی اخبار می‌گوید از آن آبلیمو درست می‌کنند یا به خارج از کشور قاچاق می‌کنند؟ نمی‌دانم!

از جناب آقای دکتر خلیلیان استاندار خوزستان که خود استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس هستند و بیش و پیش از هر کس دیگری درک می‌کنند که با ادامه‌ی این روند نامیمون چه بلایی بر سرِ کشاورزان و دام‌داران می‌آید؛ درخواست می‌کنم، دستور بدهند خروج کاه از استان خوزستان ممنوع گردد. پلیس راه  کامیون‌های کاه به مقصد خارج از استان را متوقف و جریمه کند. جهاد کشاورزی گزارش دقیقی از تاراج ذخایر علوفه‌ی استان به‌ویژه کاه، تهیه کرده و شورای تامین استان تصمیم‌های سخت و محدودکننده‌ای در این زمینه اتخاذ کنند. باشد تا بخشی از خسارت‌های جبران ناپذیر این روند به دام‌داران به‌ویژه در تابستان و پاییز امسال، مهار و مدیریت شود.

آب زیر کاه را باشد خطر از بحر بیش / صائب از همواری خلق جهان غافل مباش