داروهای نجات‌بخش کرونا، گران‌اند

عضو هیات مدیره نظام پزشکی آبادان با اشاره به قیمت بالای داروهای نجات‌بخش در درمان کرونا گفت: یک پزشک در صورتی که تجربه خوبی داشته باشد، می‌تواند داروی مشابه را برای بیماران تجویز کند بنابراین پزشک باتجربه نباید بیمار را درمانده دارو کند مگر اینکه دارو، نجات‌بخش باشد.دکتر عبدالله خوان‌زاده اظهار کرد: در ابتدای شیوع […]

عضو هیات مدیره نظام پزشکی آبادان با اشاره به قیمت بالای داروهای نجات‌بخش در درمان کرونا گفت: یک پزشک در صورتی که تجربه خوبی داشته باشد، می‌تواند داروی مشابه را برای بیماران تجویز کند بنابراین پزشک باتجربه نباید بیمار را درمانده دارو کند مگر اینکه دارو، نجات‌بخش باشد.دکتر عبدالله خوان‌زاده اظهار کرد: در ابتدای شیوع کرونا بسیاری از داروها توصیه نمی‌شد اما همین داروها اکنون جزو پایه‌های درمان این بیماری هستند. در ابتدا به هم ریختگی و آشفتگی نیز در درمان وجود داشت اما اکنون تجربه پزشکان بیشتر شده و دستورالعمل‌ها نیز موجب یکپارچی درمان شده است.

وی افزود: تا این لحظه در اکثر بیمارستان‌ها روند تهیه داروهای اصلی و اساسی کرونا مشکل نداشته است. البته نمی‌دانم در روزهای آینده وضعیت چگونه خواهد بود و با موج دیگری مواجه خواهیم شد یا خیر؟عضو هیات مدیره نظام پزشکی آبادان گفت: برخی داروها جزو پروتکل‌های درمانی نیستند اما تجویز آن‌ها جزو اختیارات تامه یک پزشک است و برای نجات جان بیماران تجویز می‌شوند. این داروها گران‌قیمت هستند و تهیه آن‌ها برای اقلیتی از جامعه مشکل است. با این وجود روند تهیه دارو قابل قبول بوده است هر چند برخی بیماران، توان تهیه داروهای گران‌قیمت را ندارند.

وی بیان کرد: در ابتدای شیوع کرونا؛ برخی پزشکان معتقد بودند داروی IVIg که گران‌قیمت و تهیه آن مشکل بود، جان بیمار را نجات می‌دهد اما وزارت بهداشت عنوان کرد که تهیه این دارو هیچ نقشی در این زمینه ندارد و تجویز نشود اما همچنان تعداد کمی از پزشکان در حال تجویز این داروها هستند.خوان‌زاده افزود: یک پزشک در صورتی که تجربه خوبی داشته باشد، می‌تواند داروی مشابه را برای بیماران تجویز کند بنابراین پزشک باتجربه نباید بیمار را درمانده دارو کند مگر اینکه دارو، نجات‌بخش باشد.

وی در خصوص تهیه برخی داروها از خارج از بیمارستان، بیان کرد: مسلما تا این لحظه داروهای اساسی و اصلی بر اساس دستورالعمل‌ها در بیمارستان‌ها موجود بوده است اما یک سری داروهای خاص در بیمارستان‌ها وجود ندارند که باید از خارج از بیمارستان تهیه شوند.عضو هیات مدیره نظام پزشکی آبادان گفت: هزینه برخی داروهای نجات‌بخش نیز بسیار بالا است اما جزو دستورالعمل‌های کشوری نیستند و بیمارستان‌ها نیز این داروها را ندارند. برخی بیماران نیز توان مالی برای تهیه این داروها را ندارند.

وی در خصوص شایعات مطرح‌شده درباره جوابگو نبودن داروهای موجود در سوش دلتا، تصریح کرد: کرونای دلتا به داروها و دستورالعمل‌های موجود پاسخگو است اما مشکلی که در خصوص این سوش وجود دارد، سیر سریع و فوق‌العاده زیاد انتشار بیماری است.خوان‌زاده افزود: از هم‌اکنون گفته می‌شود سوش بعدی کرونا، لامبدا است که محققان و اپیدمیولوژیست‌ها بر این باور هستند که بیماری‌زایی این سوش، کمتر از دیگر سوش‌ها است.

وی با بیان اینکه همه جهش‌های ویروس در جهت افزایش بیماری‌زایی نیست، گفت: بر اساس تجارب به دست آمده از همه‌گیری‌ها در طول تاریخ، این جهش‌ها بیماری‌زایی ویروس و تلفات را زیاد می‌کنند اما در نهایت، ویروس جهشی می‌کند که موجب پایان عمر این پاندمی می‌شود.عضو هیات مدیره نظام پزشکی آبادان تصریح کرد: اکنون شرایط بحران و جنگ است و در صورت ادامه این معضل باید دولت تسهیلات بیشتری در بیمارستان‌ها برای مردم در نظر بگیرد.

وی با اشاره به ابتلاهای خانوادگی در سوش دلتا گفت: اگر یک فرد خانواده به کرونا مبتلا شود در صورتی که بستری نشود، باید ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان برای درمان هزینه کند اما بستری شدن و ابتلای تعداد زیادی از اعضای خانواده، مصیبت بزرگی است و شاید بسیاری از خانواده‌ها زیر بار هزینه‌های درمان له شوند. بستری یک بیمار چهار تا پنج برابر این عدد است و شاید هر بیمار حتی ۵ تا ۶ میلیون تومان هزینه کند.خوان‌زاده با اشاره به ابتلای بسیاری از افراد حتی پس از تزریق دو دوز واکسن، افزود: واکسن از ابتلا پیشگیری نمی‌کند اما در صورت ابتلا، به نوع خفیف بیماری مبتلا می‌شوند. پیشگیری بهتر از درمان است و مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند؛ استفاده از ماسک حتی از تزریق واکسن نیز مهم‌تر است.

وی با بیان اینکه بی‌اشتهایی یک علامت ثابت در مبتلایان به کرونا است، بیان کرد: اکثر موارد منجر به بستری، در هفته سوم ابتلا مراجعه می‌کنند بنابراین هر کسی سابقه تماس با فرد مبتلا یا مشکوک به کرونا داشته است و دچار علائم بی‌اشتهایی، تب، ضعف، سرفه، تنگی نفس یا اسهال باشد باید به مراکز بهداشتی یا درمانی مراجعه کند.عضو هیات مدیره نظام پزشکی آبادان که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، گفت: در صورتی که بیمار در یک هفته تا ۱۰ روز اول ابتلا به مراکز بهداشتی یا درمانی مراجعه کند، نجات پیدا می‌کند اما اکثر موارد در هفته سوم ابتلا مراجعه می‌کنند و درمان آن‌ها بسیار پرهزینه است.