کی‌روش: دوست ندارم کت یک تیم مدعی را به تن کنیم

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید تیمش برای صعود به مرحله بعدی جام ملت‌های آسیا آماده است. کارلوس کی‌روش در نشست خبری پیش از دیدار تیمش برابر تیم ملی فوتبال چین گفت: به همه کسانی که به این نشست آمده‌اند خیر مقدم می‌گویم. این بازی برای ما یک بازی دیگر است. هر دو تیم ایران […]

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید تیمش برای صعود به مرحله بعدی جام ملت‌های آسیا آماده است. کارلوس کی‌روش در نشست خبری پیش از دیدار تیمش برابر تیم ملی فوتبال چین گفت: به همه کسانی که به این نشست آمده‌اند خیر مقدم می‌گویم. این بازی برای ما یک بازی دیگر است. هر دو تیم ایران و چین آماده صعود هستند.او افزود: مهم‌ترین مساله این است که آماده بازی با چین باشیم. در این لحظه، بازی با چین مهم‌ترین بازی زندگی ما است. دلیل آن هم خیلی واضح است؛ صعود به مرحله بعد و انجام بازی دیگر. همیشه بازی پیش‌روی برای مربیان مهم است.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران اضافه کرد: چین تیم خیلی خوب و مستحکمی است. آن‌ها تیمی هستند که مربی بزرگی چون لیپی آن را هدایت می‌کند و از نظم و سازماندهی خوبی برخوردار هستند. کار سختی برابر تیم ملی چین خواهیم داشت و از اینکه برابر چین بازی داریم هیجان داریم. از اعتماد به نفس بالایی برخورداریم و معتقدیم از شانس بالایی برخورداریم. ما تیمی جاه‌طلب هستیم و آرزوهای خودمان را داریم و تلاش می‌کنیم از فرصت‌های‌مان در هر مسابقه بهره ببریم.وی ادامه داد: ما نسبت به قبل هشیارتر هستیم. فکر نمی‌کنم بد باشد با لبخند به مسائل نگاه کنیم. البته همه بازی‌ها با هم متفاوت هستند و هیچ دو بازی‌ای شبیه هم نیست. بازی فردای ما برابر چین است. یک داستان متفاوت و یک بازی متفاوت. ما آمادگی لازم را برای این ماجراجویی داریم. بهترین تلاش‌مان را خواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد از درس‌هایی که در این سال‌ها یاد گرفته‌ایم، استفاده کنیم و پیروز میدان باشیم؛ چه درس‌هایی که موفق بودیم و چه درس‌هایی که موفق نبودیم.

او درباره صحبت‌های لیپی که ایران را تیمی قدرتمند خطاب کرده بود هم گفت: شنیدن این صحبت‌ها از یک مربی بسیار بزرگ مثل لیپی باعث افتخار است. من افتخار این را دارم که سالیان بسیار زیاد شاگرد این مربی بزرگ بوده‌ام. تک تک بازی‌ها برای ما حکم فینال را دارد. به تمام بازی‌ها را به عنوان یک فینال نگاه می‌کنیم. در اینگونه بازی‌های حذفی هیچ تاریخچه و گذشته‌ای به شما کمک نمی‌کند. رنکینگ، آمار و اعداد کمکی نخواهد کرد. مساله‌ای که مهم هست، شخصیت، کاراکتر و نظم و انضباط بازیکنان درون زمین است و اینکه در آن روز بازیکنان چقدر بتوانند احساسات‌شان را کنترل کنند. همین امروز به بازیکنانم گفتم فوتبال یک بازی ساده است. باید سعی کنند لذت ببرند، بجنگند و گل بزنند. این تاکتیک ما است. اگر بتوانیم آزادانه و با انگیزه لازم این کار را انجام دهیم مطمئنان فرصت‌های خوبی هم خواهیم داشت تا بتوانیم به پیروزی برسیم.

کی‌روش ادامه داد: مطمئنا وظیفه من به عنوان سرمربی این است که همه مسائل را با جزییات بررسی کنم و تیم حریف را آنالیز کنم. چین تیمی بسیار محکم دارد. تیمی که از لحاظ روحی و روانی بسیار محکم نشان داده‌اند. دو بار با وجود اینکه در بازی عقب افتادند توانستند به بازی برگردند و این نشان دهنده آمادگی و قدرت روحی و روانی چین است. برای من بهترین بازیکن چین، همبستگی تیمی آن‌هاست. نمی‌توانیم از این همبستگی چشم پوشی کنیم. فلسفه من همیشه این بوده است که به همه حریفان احترام بگذارم اما واقعیت این است که تیم من برایم آنقدر مهم است که زیاد به تیم حریف اهمیت نمی‌دهم. مهم‌ترین مطلب برای من این است که بازیکنانم تا سر حد توان کارشان را به خوبی انجام بدهند. وقتی که در کنار بازیکنی مثل شجاعی حضور دارم که سه جام جهانی را تجربه کرده است و چهارمین حضورش در جام ملت‌ها را تجربه می‌کند، افتخار می‌کنم. توجه همه را مخصوصا در ایران به این نکته جلب می‌کنم که اینگونه بازیکنان باید احترام‌شان حفظ شود و قدردان زحماتی که برای کشور کشیده‌اند، باشیم.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش که آیا تاکتیک تیمش برای گل نخوردن در بازی‌های بعدی است یا ایران یک بازی سراسر تهاجمی به نمایش می‌گذارد، گفت: ان‌شاءالله، امیدوار هستیم که فردا هم گل نخوریم. واقعیت این است که من رابطه گل نخوردن و یک فوتبال هجومی را متوجه نمی‌شوم. البته شاید این من هستم که این رابطه را متوجه نمی‌شوم. همیشه سعی کرده‌ام یک نگاه بسیار ساده به فوتبال داشته باشم. دو حالت وجود دارد. یا شما توپ را دارید و باید با یک ذهنیت بسیار مثبت بازی کنید و یا توپ را در اختیار ندارید که باز هم باید با ذهنیت مثبت بازی کنید و توپ را پس بگیرید. ۳۷ سال است که تجربه مربی‌گری دارم و زمانی هم که فوتبال بازی می‌کردم همیشه نگاهم همین بوده است. سعی کرده‌ام به بازیکنانم همین نگاه ساده را بگویم. چه وقتی که توپ را داریم با ذهنیتی مثبت و وقتی هم که توپ را نداریم باز هم با ذهنیتی مثبت توپ را به دست بیاوریم و گل بزنیم.

او در مورد اینکه ایران در جام‌جهانی تیمی مدعی نبوده است اما در آسیا به ایران به عنوان یک مدعی نگاه می‌شود هم بیان کرد: به هیچ عنوان ما علاقه نداریم کت یک تیم مدعی را بر تن کنیم و برعکس همیشه تلاش ‌بکنیم لباس تیمی را بر تن کنیم که به همه حریفان احترام می‌گذارد و نگاه ما به همه حریفان یکسان است. سعی می‌کنیم با بهترین عملکردمان این واقعیت را همیشه متوجه باشیم که هر تیمی نقاط ضعف و قوتی دارد. همیشه تلاش می‌کنم هنر بردن را به بازیکنانم یادآوری می‌کنم. در اینگونه بازی‌های حذفی که همه چیز برای برنده است و هیچ چیز برای بازنده، من روی تجربه بازیکنانم حساب ویژه‌ای باز کرده‌ام. باید از لحاظ روحی و روانی محکم باشند و احساساتشان را کنترل کنند و مهم‌ترین مطلب اینکه با آزادی عمل بازی کنند و اگر لازم باشد ریسک بکنند. به بازیکنانم گفته‌ام این بازی دیگر هیچوقت تکرار نمی‌شود. فرصتی هست که یک بار در زندگی‌شان تکرار می‌شود و باید با آزادی عمل از آن لذت ببرند.