ویژگیهای پنهان جام جهانی 2014

نیویورک تایمزنوشت: صرف نظر از معضل سنگینی سایه ˈپولˈ بر سر فوتبال جهان، به حق سزاوار است جام جهانی 2014را ˈجام انقلابیˈ و ˈ جام امیدˈ برای آینده محبوب ترین رشته ورزشی جهان ثبت کنیم.در حاشیه برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی 2014 ؛ ˈ راجر کوهنˈنظریه نویس روزنامهˈنیویورک تایمزˈدرتفسیری عظیم ترین رویداد ورزشی جهان را […]

نیویورک تایمزنوشت: صرف نظر از معضل سنگینی سایه ˈپولˈ بر سر فوتبال جهان، به حق سزاوار است جام جهانی 2014را ˈجام انقلابیˈ و ˈ جام امیدˈ برای آینده محبوب ترین رشته ورزشی جهان ثبت کنیم.در حاشیه برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی 2014 ؛ ˈ راجر کوهنˈنظریه نویس روزنامهˈنیویورک تایمزˈدرتفسیری عظیم ترین رویداد ورزشی جهان را از منظر ابعاد اجتماعی آن و تحول شگرفی که در این زمینه خلق کرده، به بوته نقد و تحلیل گذارده است و می نویسد:

81222323-5797464

در فوتبال جهان و در کل در همه شئون حیات بشری؛ حرف اول و آخر را ˈپول ˈ می زند.فوتبال را هرگز نمی توان یک ورزش محض دانست؛ فوتبال امروز به یک تجارت بدل گشته است.بازیکنانی همچون ˈلیونل مسیˈ ؛ ˈکریستیانو رونالدوˈ و ˈنیمارˈ مارک های بین المللی اند, بر همان منوال که ستارگان هالیوود به آن گونه اند.در هردو, میزان دستمزد, موفقیت را رقم می زند.میلیاردرهای باشگاههای بزرگی مانند ˈپارری سن ژرمنˈ ؛ ˈمنسچتر سیتیˈ و یا ˈچلسیˈ و امثالهم را خریداری می کنند.

هنگامی که کشوری ثروتمند همچون ˈقطرˈ میزبانی جام جهانی را می خواهد , این پول است که به فریادش می رسد حتی به رغم آنکه این کشور مناسب میزبانی تشخیص داده نشده است.البته همه اینها, بعضاˈ بر رونق و زیبایی بازی می افزاید . بازیکنان قهر پیشه و عموماˈ هم دارای دستمزدهایی کلان همراه با قراردادهایی مشکوک و دلالانی درنده خو, قسمت اعظم این چشم انداز را تشکیل می دهند.در این فرآیند بی رحم که صحت و ماهیت را قربانی پول و تصاویر ساخته شده می کند, فوتبال استثنایی قائل نیست. این پلشتی ها به دفعات زیبایی بازی را تحت الشعاع خود قرار داده است.

امکان ندارد باور کنیم, بدون حضور پول، اتفاقی مهم و قابل ملاحظه درجام جهانی برزیل رخ داده است.امااین قاعده ظاهراˈ استثنایی هم داشته است.ˈدیه گو سمیونهˈمربی باشگاهˈ آتلتیکو مادریدˈ و نظریه ˈفوتبال سوسیالیستیˈ او.سیمونه یک آرژانتینی تبار است و تیمش امسال با غلبه برتیم هایی همچون ˈ بارسلوناˈ و ˈ رئال مادریدˈ قهرمانی باشگاههای اسپانیا ˈلا لیگاˈ را فتح کرد.در اینجا شاخص معمول و قابل اتکا برای موفقیت که همان ˈ پول ˈ است ؛ رنگ می بازد.

میزان ثروت و دارایی مادی آتلتیکو فقط درصدی از درآمد قابل توجه باشگاههای رقیبش یعنی بارسلونا و رئال مادریداست.دارایی اصلی آتلتیکو برای این موفقیت بی نظیر, وحدت, انسجام , عزم و اراده , انرژی و خود باوری بود. غلبه فرهنگ بازی تیمی برفرهنگ سوپر استاری عامل اصلی این پیروزی درخشان بود.

ˈسیمونهˈبا غرور ازکارخوددر تیم صحبت می کند وبااشاره به خیل عظیم جمعیت بیکار جوانان کشور اسپانیا, تیم خود را انعکاس جامعه ای می یابد که ناگزیر به مبارزه است.وی می گوید:ˈمردم باما هویت پیدا می کنند.ما منبع امید مردم ایمˈ.هر جریانی ضد جریان را درون خود می پروراند. فوتبال هم از این قاعده مستثنی نیست.جام جهانی برزیل، جام جهانی ستاره ها نیست. با همه درخشش بازیکنان بزرگی همچون ˈنیمارˈ و ˈمسیˈ ؛ این جام, جام تیم های سروده نشده ای است مانند آتلتیکو , جام انسجام و جام ˈبازی تا پای جانˈ است.فشار مستمر؛ تیم هایی نظیر انگلیس , ایتالیا , اسپانیا و پرتغال را در این جام روانه خانه کرد .

این جام , جام هراس برای تیم هایی مانند برزیل و هلند وفرصت برای تیم های کاستاریکا , شیلی , مکزیک و امریکا بود.فرانسه , در این جام بدون ستارگان بزرگ خود نظیر ˈفرانک ریبه ری ˈ و یا ˈسمیر نصری ˈ ظاهر شد. غیبت این ستارگان تیمی ˈسوسیالیستˈ از فرانسه ساخت که فاقد ستاره اما واجد بازیکنان خوب است.ˈآن کاتلرˈ مفسر محافظه کار آمریکایی رشد گرایش به فوتبال در سطح جامعه را به نوعی ˈ انحطاط اخلاقˈ در جامعه ارزیابی کرده است .

جالب است که این مفسر ناخودآگاه متوجه یک دستور کار لیبرال در ورزشی شده است که دستاوردهای فردی درآن عامل تعیین کننده نیست واین رشته ˈ قهرمان پرورˈ نیست.عامل محبوبیت فوتبال در جامعه آمریکا رشد روز افزون تیم ملی است که آن هم مرهون بازیکنان مهاجر خود است. اسپانیایی زبانها 17درصد کل جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند . آمریکا هم همپای سایرکشورهای جهان به درون جریان جهانی سازی افتاده است و همسو با آن حرکت می کند.هسته محوری قدرت امریکا, از نو خلق شدن است که یکی ازعوامل آن مهاجرت است. رشد در فوتبال ،علامت ضعف نیست .صد البته که قراردادهای چندین میلیون دلاری میلیونرهای صاحب باشگاه مانع پیشرفت مربیان خلاق و موفقی همچون ˈدیه گو سیمونه ˈ است اما امکان دارد همین مربی هم در جایی دیگر, فریفته قراردادهایی پر زرق و برق گردد.اینجا هم باز ˈپولˈ است که سرنوشت را تعیین می کند.با همه این اوصاف وفارغ از همه این معضلات, به حق سزاوار است ˈجام جهانی 2014ˈ را ˈجام انقلابی ˈ و ˈجام امیدˈ برای آینده محبوب ترین رشته ورزشی جهان ثبت کنیم.