ایران 3 – لهستان 1/ایران یک قدم به دور نهایی مسابقات لیگ جهانی نزدیک شد

تیم ملی والیبال ایران در هفته ششم لیگ جهانی والیبال با پیروزی بر لهستان به یک قدمی دور نهایی این مسابقات رسید.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،در ششمین هفته از لیگ جهانی والیبال تیم ملی ایران از ساعت 21 (جمعه شب) در سالن 12 هزار نفری آزادی میزبان لهستان بود. ملی پوشان ایران موفق […]

تیم ملی والیبال ایران در هفته ششم لیگ جهانی والیبال با پیروزی بر لهستان به یک قدمی دور نهایی این مسابقات رسید.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،در ششمین هفته از لیگ جهانی والیبال تیم ملی ایران از ساعت 21 (جمعه شب) در سالن 12 هزار نفری آزادی میزبان لهستان بود. ملی پوشان ایران موفق شدند با ارائه یک نمایش خیره کننده حریف قدرتمند خود را 3 بر یک و با امتیازهای ( 23-25 ، 25-16، 25- 11 و 25 -19) شکست دهند.

888

از حدود دو ساعت قبل از شروع مسابقه تقریبا تمامی صندلی های سالن 12 هزار نفری پر شده بود. سیل عظیمی از جمعیت یکصدا با فریاد های “ایران، ایران” حمایت خود را از ملی پوشان والیبال نشان می دادند. والیبالیست های ایران که با درخشش در هفته های نخست لیگ جهانی 13 امتیاز گرفته بودند، تنها پنج امتیاز با صعود به مرحله نهایی این مسابقات فاصله داشتند. راست قامتان ایران انگیزه زیادی داشتند که در دو بازی خانگی برابر لهستان تکلیف صعود خود را مشخص کنند.

جای سوزن انداختن در سالن 12 هزار نفری آزادی نبود. تمامی صندلی ها، سکوها، حتی پله ها و دیوارها مملو از مردمی بود که برای شرکت در جشن پیروزی تیم ملی والیبال به سالن آمده بودند. مسئولان برگزاری مسابقه هم از یکساعت مانده به شروع بازی تدارک زیادی برای تماشاگران دیده بودند. گروهی از ورزشکاران پهلوانی و زورخانه ای با اجرای نمایشی زیبا توجه تماشاگران را به خود جلب کرده بودند. بعد از حضور ملی پوشان والیبال ایران در سالن، تماشاگران یکصدا تک تک بازیکنان والیبال را تشویق کردند. جو سالن 12 هزار نفری آزادی کاملا بازیکنان لهستان را تحت تاثیر قرار داده بود. آن ها برای دقایقی قبل از گرم کردن تنها مجذوب جمعیت سالن شده بودند.

اگرچه در این مسابقه هم محدودیت هایی برای حضور خانم ها در سالن در نظر گرفته شده بود اما به گفته خبرنگاران خانم در این مسابقه برخورد بسیار بهتری برای حضور آن ها در سالن صورت گرفت.تیم والیبال لهستان به عنوان قهرمان لیگ جهانی 2011 و جام جهانی 2012 از قدرتمندترین تیم های حاضر لیگ جهانی به شمار می رود. لهستانی ها که تا دو ماه دیگر میزبان مسابقات قهرمانی جهان(معتبرترین مسابقات والیبال) هستند در این دوره از بهترین ترکیب خود استفاده می کنند. بعد از جدایی آناستازی مربی مشهور جهان از تیم لهستان، آنتیگا سرمربی فرانسوی هدایت این تیم را در دست گرفته است.

لهستانی های سرخ پوش با ترکیب نواکوشی، وینیارسکی، کونارسکی،فابیان، متیوس میکا بازی را آغاز کردند. در ترکیب تیم ایران هم ابتدا شهرام محمودی، سعید معروف، سید محمد موسوی عراقی، فرهاد قائمی، محتبی میرزاجانپور و فرهاد ظریف به میدان رفتند.این دیدار به نوعی تقابل فابیان و سعید معروف پاسورهای دو تیم بود که تا آغاز هفته ششم به ترتیب به عنوان پاسور اول و دوم مسابقات مطرح شده بودند.چهره های شناخته شده ای چون ستاری(معاون رئیس جمهور) و گودرزی وزیر ورزش در سالن حضور داشتند.

ست نخست: 25- 23 لهستان

ایران نمایش مقتدرانه ای در شروع مسابقه داشت. ملی پوشان ایران خیلی زود سه امتیاز از حریف جلو افتادند. بازی خوب ترکیبی و سرعتی از عادل غلامی لهستانی ها را عقب انداخت. لهستان روی سرویس های ریسکی تمرکز کرده بود و همین موضوع دریافت ایران را با مشکل رو برو می کرد. یکی دو اشتباه از میرزاجانپور در شروع مسابقه کافی بود تا وقت استراحت فنی نخست به سود لهستان تمام شود.

پاس های معروف به منطقه دو و برای شهرام محمودی به راحتی برای ایران به امتیاز تبدیل می شد. لهستان با یک امتیاز اختلاف از ایران پیش افتاده بود. اما یک سرویس ضعیف از کونارسکی بازی را به تساوی کشاند. قائمی که خیلی خوب از منطقه چهار پرواز می کرد با بهره بردن از اشتباه دفاع روی تور لهستان امتیاز می گرفت. بازی پایاپای پیش می رفت. هیچ یک از دو تیم سر تسلیم شدن نداشتند. هر گاه بازیکنان لهستان سرویس می زدند فریادهای کر کننده ای سالن را پر می کرد. بازیکنان دو تیم در سرویس پر اشتباه ظاهر می شدند. موسوی و قائمی هم نتوانستند خوب سرویس بزنند. اما دفاع روی تور ایران آنقدر خوب بود و موثر و به هم چسبیده کار کرد تا سرانجام وقت استراحت فنی دوم با امتیاز 16 بر 15 به سود ایران تمام شود.

بازی سرعت بالایی داشت. ماتیو میکا از پشت خط برای لهستان طوفان می کرد. در مقابل شهرام محمودی موتور امتیازهای والیبال ایران بود. بالاخره سرویس های موسوی گرفت تا دریافت حریف بشکند و عادل غلامی توپ برگشتی را به امتیاز 20 تبدیل کند. ایران دو امتیاز جلو افتاده بود اما قدری نا هماهنگی و عجله بین بازیکنان ایران کافی بود تا باز هم کار مساوی شود.

وقتی لهستان یک امتیاز جلو افتاد سرانجام کواچ وقت استراحت گرفت. ایران در کارهای ترکیبی امتیاز می گرفت. میرزاجانپور می توانست قلب دفاعی حریف را بشکند. کونارسکی با تجربه کار می کرد. او فضای خالی را با چشمانی باز شکار می کرد. 22 بر 22 بازی برابر پیش می رفت.قائمی یک سرویس دیگر خراب کرد و لهستان 23 شد. فابیان لهستانی هم سرویس خراب کرد تا نوبت به غلامی و سرویس های پرشی موجی اش برسد. اما پاس خوب فابیان و اسپک کارول باز هم لهستان را جلو انداخت.شهرام محموئی نتوانست اسپک خود را در زمین حریف بنشاند. ایران 25 بر 23 ست نخست را واگذار کرد.

ست دوم 25-16 ایران

برنامه تیم ایران روی پاس های بریده و اسپک های سرعتی موسوی متمرکز بود. ایران خیلی زود 2 امتیاز از حریف جلو افتاد. بازیکنان ایران که نمی خواستند در خانه به حریف امتیاز بدهند در ست دوم غوغا کردند. آنها در حمله بی نظیر بودند اما همچنان آمار بالای سرویس خطا تیم ایران را رنج می داد. سعید معروف مثل یک رایانه دقیق و حساب شده پاس می داد. ایران سخت امتیاز می گرفت و به راحتی با سرویس های ضعیف امتیاز می داد. فرهاد قائمی سرانجام از منطقه چهار تیر خلاص را به قلب لهستان زد و و ایران 8 بر 5 وقت استراحت نخست را پیروز شد.

بازیکنان ایران در دفاع بسیار منسجم و هماهنگ کار می کردند. سرانجام فرهاد قائمی یک سرویس تماشایی زد. ضرب توپ او آنقدر قدرتمند بود که دریافت کننده حریف را به بیرون زمین انداخت. دومین سرویس او هم به امتیاز تبدیل شد و سالن را منفجر کرد. آنتیکا سرمربی لهستان مجبور شد وقت استراحت بگیرد. ایران 11 بر 6 جلو افتاده بود. دیگر نبض بازی در دست بازیکنان ایران بود. لهستانی ها با حیرت تماشاگران را نگاه می کردند. باز هم سرویس های تماشایی فرهاد قائمی برای ایران امتیاز آورد. او یک تنه ایران را پیروز می کرد.

عادل غلامی در این دیدار عالی بود. لهستانی ها خود را باخته بودند. آن ها نمی توانستد سرویس شهرام محمودی را درست دریافت کنند. ایران هفت امتیاز از حریف پیش افتاده بود. آنتیکا باز هم وقت استراحت گرفت. لهستانی ها خود را باخته بودند. کونارسکی در این شرایط نمی توانست سرویس خوبی بزند. ایران وقت استراحت فنی دوم را با امتیاز 16 بر 9 برد. تماشاگران موج مکزیکی می رفتند. شور و حال وصف ناپذیری سالن را فراگرفته بود. در این لحظات هیچ تاکتیک مشخصی در تیم لهستان دیده نمی شد. سرمربی این تیم سعی کرد چند بازیکن خود را بیرون بکشد تا استراحت کنند و از این بار سنگین رها شوند. موسوی بارها از پاس های بریده معروف امتیاز گرفت. سید والیبال ایران در این مسابقه اجازه نمی داد هیچ یک از پاس های معروف هدر رود.

لهستانی ها از هم گسیخته کار می کردند. ایران 9 امتیاز از حریف جلو افتاده بود. سعید معروف دیگر حتی به یک دست هم پاس های جفت و جوری برای غلامی می فرستاد و توانایی های خودش را به رخ فابیان همتای لهستانی اش می کشید. شهرام محمودی اسپک های برق آسایی می زد. هیچ کس در این میدان توانایی دفاع اسپک های محمودی را نداشت. این ایران شایسته فینال لیگ جهانی بود. لهستانی ها تنها روی پایپ امتیاز می گرفتند. ست دوم هم با امتیاز 25 بر 16 به سود ایران تمام شد.

ست سوم، 25-11 ایران

شروعی طوفانی بهترین وصف برای عملکرد شاگردان کواچ در ست سوم بود. بازی سازی های عالی سعید معرف و پرواز های خیره کننده شهرام محمودی نبض بازی را به سود ایران پیش می برد. لهستانی ها چهار امتیاز تا وقت استراحت فنی اول عقب افتادند. تماشاگران سر از پا نمی شناختند. در ست سوم ایران روی پایپ های خوب میرزاجانپور امتیاز می گرفت. فرهاد ظریف با توپ گیری های بی نقص خود اجازه نمی داد سرویس های حریف در زمین ایران بنشیند.

سعید معروف از چپ و راست قائمی و محمودی را تغذیه می کرد. پاس های کوتاه معروف برای موسوی و غلامی غیر قابل دفاع بود. لهستانی ها در ست سوم روی حمله از منطقه دو تمرکر داشتند. همچنان برتری چهار امتیازی با تیم ایران بود. دفاع سه نفره میرزاجانپور، موسوی و محمودی سدی محکم برابر آبشارهای حریف پدید آورده بود. لهستان چاره ای نداشت جز اینکه از کناره ها به ویژه منطقه دو حمله کند. کواچ در کنار زمین با حرارت زیادی بازی را دنبال می کرد. ایران اما باید منطقه شش زمین خود را بهتر پوشش می داد. وقتی دریافت کننده های ایران جلو می آمدند در توپ های برگشتی لهستان به امتیاز می رسید.

موسوی یک تنه همه حملات حریف را دفاع می کرد. او براستی شبی رویایی را پشت سر می گذاشت. حتی تقاضای بازبینی تصاویر توسط آنتگا هم برای لهستان فایده ای نداشت. میرزاجانپور در حمله عالی بود. ایران باز هم با اختلاف 7 امتیاز وقت استراحت را برد. لهستان کاملا تسلیم شده بود. تیم ایران واقعا کامل و عالی بازی می کرد. هیچ ضعفی در بازی تیم ملی دیده نمی شد. تماشاگران موج مکزیکی می رفتند. سالن 12 هزار نفری آزادی بیش از ظرفیت خود از تماشاگران استقبال کرده بود. صدای تشویق ها ثانیه ای قطع نمی شد. سعید معروف باز هم با جای خالی های تماشایی خود برای ایران امتیاز آورد. ایران 17 بر 9 پیش افتاده بود. این برتری هر لحظه بیشتر می شد. قهرمان لیگ جهانی 2011 و جام جهانی 2012 سر تسلیم فرود می آورد.

18 بر 9 به سود ایران. سرانجام آنتیگا تقاضای وقت استراحت کرد. حالا زمانی بود که کواچ به معروف کمی استراحت دهد. مهدوی جانشین او شد. میرزاجانپور بدون تردید یکی از بهترین بازیهای عمرش را در ست سوم این مسابقه انجام می داد. او عالی دفاع می کرد و کوبنده اسپک می زد و تماشایی با سرویس هایش دریافت کننده های حریف را ویران می ساخت. ایران 12 امتیاز از لهستان پیش افتاده بود؛ یک نتیجه غیر قابل پیش بینی. اقتدار والیبال ایران به رخ حریف کشیده می شد. پوریا فیاضی به جای میرزاجانپور به میدان رفت. او سال 2011 ستاره ایران در جام جهانی و در بازی با لهستان بود. تشکری هم جای موسوی به میدان رفت.

کواچ می خواست به مهره هایش استراحت بدهد. غلامی حتی اجازه نمی داد یک توپ از میانه دفاع ایران بگذرد. ایران ست سوم را با امتیاز خیره کننده 25 بر 11 و با اختلاف 14 امتیاز برد.

ست چهارم:25- 19 ایران

در شروع ست چهارم لهستان به آب و آتش زد. آن ها چیزی برای از دست دادن نداشتند. آنقدر خوب و کوبنده ظاهر شدند و از منطقه دو فشار آوردند که سه امتیاز جلو افتادند. اما بازی خوب بازیکنان ایران و نمایش غیرتمندانه آنان باز هم ایران را به بازی برگرداند. همچنان پاس های بریده معروف برای موسوی چاره ساز بود. موسوی آنقدر کوبنده اسپک می زد که دیگر دفاع روی تور حریف جرات نمی کرد مقابل او بپرد. ایران در امتیاز 4 کار را به تساوی کشاند.

میرزاجانپور در حمله موثرترین بازیکن ایران بود. او سرویس های تماشایی و اسپک های تماشایی تر می زد که دریافت حریف از پس آن برنمی آمد. شهرام محمودی آنقدر به رای داور اعتراض کرد تا کارت زرد گرفت. ایران هفت بر شش از حریف جلو بود و میرزاجانپور همچنان سرویس می زد و ایران امتیاز می گرفت. وقت استراحت فنی نخست ست چهارم هم با اختلاف دو امتیاز به سود ایران تمام شد.

تماشاگران دیگر سر از پا نمی شناختند. ایران در آستانه یک پیروزی سه امتیازی قرار داشت و بازیکنان ایران به یک قدمی دور نهایی لیگ جهانی نزدیک می شدند. وینارسکی از زمین جارج شد و ماتیوس میکا جایش را گرفت. سرمربی لهستان به تدریج تغییرات زیادی در تیمش ایجاد کرده بود اما این تعویض ها نتوانسته بود تیمش را به بازی برگرداند. ایران روند بازی را در دست داشت. لهستان دیگر حرفی برای گفتن نداشت. غلامی و موسوی عالی دفاع می کردند. ظریف توپ گیری بی نقصی داشت. محمودی ، قائمی و میرزاجانپور با اقتدار آبشار می زدند و سعید معروف مثل همیشه موثرترین بازیکن میدان بود.

معروف بارها در این مسابقه امتیاز مستقیم گرفت تا برتری خود را به رخ همه و از همه مهمتر فابیان رقیب لهستانی اش بکشد. حالا دیگر معروف بدون تردید بهترین پاسور جهان و لیگ جهانی به شمار می رود. قطعا آمار این مسابقه جای او و فابیان را در آمار بهترین های لیگ جهانی تغییر می دهد. بازبینی تصاویر ویدیویی در ست چهارم به سود ایران تمام شد. ایران با اختلاف 4 امتیاز پیش بود. تماشاگران همچنان به تشویق های بی امان خود ادامه می دادند. حسین معدنی از کنار زمین با کواچ حرف می زد. تیم ایران هماهنگ کار می کرد و شایسته این پیروزی بود. وقت اسراحت دوم با امتیاز 16- 13 به سود ایران تمام شد.

آبشار قدرتی از محمودی باز هم دفاع حریف را به دردسر انداخت. یک سرویس عالی از میرزاجانپور نتیجه را 21- 14 به نفع ایران کرد. جای خالی مهدی مهدوی ایران را به امتیاز 22 رساند.سرویس لهستانی ها به اوت رفت. آبشار محمودی ایران را 24-17 جلو انداخت و سرانجام با کسب امتیاز آخر توسز غلامی، ایران این ست را 25-19 برد تا در نهایت 3-1 پیروز مسابقه شود.

بازی بعدی دو تیم یکشنبه ساعت 21 در سالن 12 هزار نفری برگزار می شود.