جهان به احترام فوتبال ایران ایستاد

تیم ملی فوتبال ایران شنبه شب با وجود ارائه یک بازی شجاعانه و زیبا با شوت لیونل مسی در دقیقه 91 بازی، مقابل تیم ملی آرژانتین تن به شکست داد.در این دیدار که از گروه ششم مرحله گروهی جام جهانی 2014 برزیل و در ورزشگاه مینیرو شهر بلوهوریزونته برگزار شد، ملی پوشان ایران با وجود […]

تیم ملی فوتبال ایران شنبه شب با وجود ارائه یک بازی شجاعانه و زیبا با شوت لیونل مسی در دقیقه 91 بازی، مقابل تیم ملی آرژانتین تن به شکست داد.در این دیدار که از گروه ششم مرحله گروهی جام جهانی 2014 برزیل و در ورزشگاه مینیرو شهر بلوهوریزونته برگزار شد، ملی پوشان ایران با وجود یک بازی هوشیارانه، فکورانه و منطقی با نتیجه یک بر صفر مقابل تیم پر ستاره آرژانتین تن به شکست دادند.

81210088-5776234

لیونل مسی در دقیقه 1+90 روی یک شوت از پشت محوطه جریمه، تنها گل این دیدار را به ثمر رساند تا آرژانتین را در این بازی سخت نجات دهد.این در حالی است که داور صرب بازی، یک پنالتی به نفع ایران را نگرفت و چند موقعیت خوب ایران روی دروازه آرژانتین، با واکنش بموقع دروازه بان این تیم به گل تبدیل نشد.در این دیدار ˈکارلوس کی روشˈ سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران، یک تغییر در ترکیب تیم و دو جابه جایی در آرایش بازیکنان به وجود آورد تا ملی پوشان بتوانند با نفرات بیشتری حرکات هجومی بازیکنان حریف را دفع کنند.

مسعود شجاعی جانشین خسرو حیدری در سمت راست تیم ملی ایران شده بود و اشکان دژاگه در سمت چپ تیم ملی قرار گرفته بود تا بتواند به مهرداد پولادی در مهار لیونل مسی کمک کند.

قرمز پوشان ایران در ابتدای بازی با استرس کمتری نسبت به بازی نیجریه وارد زمین شدند و با دفاع متراکم و چند لایه مانع از خودنمایی آرژانتینی ها شدند.

شاگردان، آلخاندرو سابیا سرمربی آرژانتین بعد از ناکامی در رسیدن به دروازه تیم ایران، روی به پاس های کوتاه و عرضی آوردند تا بتواند از سد مستحکم دفاعی تیم ایران عبور کنند که در خطرناکترین صحنه در دقیقه 13، هیگوایین بر روی پاس دیدنی فرناندو گاگو صاحب موقعیت تک به تک با سنگربان کشورمان شد که علیرضا حقیقی آن را مهار کرد.

حملات پر دامنه راه راه پوشان آرژانتین ادامه یافت. آنان قصد داشتند توپ را به کناره ها برده و سپس به عمق خط دفاع ایران بزنند که در دقیقه 21 روی پاسکاری هیگوایین و سرجیو آگوئرو دومین موقعیت آرژانتین به دست آمد که حقیقی با یک واکنش زیبا شوت آگوئر رو دفع کرد.

در دقیقه 23، تیم آرژانتین از جناح چپ صاحب یک ضربه کرنر شد که آنخل دی ماریا سانتری را بر روی دروازه تیم ایران ارسال کرد که ضربه سر مارکوس روخو مدافع پیش تاخته حریف با اختلاف اندکی به خارج رفت تا بازی با نتیجه تساوی بدون گل دنبال شود.

در دقیقه 26، تیم آرژانتین بر روی خطا آندرانیک تیموریان بر لیونل مسی، صاحب یک ضربه آزاد پشت محوطه جریمه تیم ملی کشورمان شد که مسی این ضربه را به بالای دروازه فرستاد تا دروازه تیم ملی ایران همچنان بسته بماند.

آرژانتینی ها در دقیقه 34، صاحب یک ضربه ایستگاهی از جناح چپ شدند که این بار ضربه سر فدریکو فرناندز به بالای دروازه رفت.

تیم ملی فوتبال ایران در نیمه نخست تنها یک موقعیت خطرناک بر روی دروازه آرژانتین ایجاد کرد. در دقیقه 41 تیم کشورمان صاحب یک ضربه کرنر از جناح راست شد که اشکان دژاگه سانتری را بر روی دروازه حریف ارسال کرد که ضربه سر سید جلال حسینی از بالای دروازه به خارج رفت تا دو تیم با تساوی بدون گل به رختکن بروند.

نیمه دوم با حملات راه راه پوشان آرژانتین از کناره ها آغاز شد آنان باز هم قصد داشتند تا از عمق خط دفاع ایران به دروازه حقیقی نزدیک شوند اما دفاع هوشیارانه و منطقی ملی پوشان کشورمان مانع از خلق موقعیت خطرناک بر روی دروازه ما شد.

خودباوری و بازی رو به جلو بازیکنان ایرانی در دقیقه 52 باعث شد تا تیم ایران بر روی یک ضد حمله سرعتی و حرکت تکنیکی مسعود شجاعی صاحب یک فرصت گلزنی شود.

در این صحنه شجاعی مدافع مستقیم خود را پشت سر گذاشت و پاسی را به پژمان منتظری فرستاد. مدافع پش تاخته کشورمان سانتری را بر روی دروازه آرژانتین ارسال کرد که ضربه سر خطرناک رضا قوچان نژاد را سرخیو رومرو سنگربان حریف به سختی دفع کرد.

یک دقیقه بعد تیم ایران، اشکان دژاکه بر روی یک ضد حمله سرعتی در عمق خط دفاع آرژانتین صاحب موقعیت ایده آلی شد اما پابلو زابالتا مدافع حریف خطای فاحشی را بر روی هافبک کشورمان انجام داد که از دیدگان میلوراد مازیچ داور صربستانی پنهان ماند تا ضربه پنالتی مسلم کشورمان به هدر برود.

در دقیقه 60 مسی بر روی یک حرکت انفرادی در عمق خط دفاع تیم ایران، فرصت شوتزنی به دست آورد که شوت فنی این بازیکن با اختلاف اندکی به خارج رفت.

تیم ایران در دقیقه 67، باز هم بر روی یک ضد حمله سرعتی از جناح راست صاحب یک موقعیت ایده آل گلزنی شد که دژاگه با ضربه سر شیرجه ای دروازه حریف را با خطر جدی روبرو کرد که رومرو با نوک انگشتان خود توپ را به کرنر فرستاد.

سابیا سرمربی تیم آرژانتین که مقهور اندیشه های کی روش و بازی بدون نقص ملی پوشان ایرانی شده بود در دقیقه 76 دو مهاجم نامدار خود (هیگوایین و آگوئرو) را تغییر داد تا بتواند قفل دروازه تیم ایران را باز کند.

کی روش در دقیقه 83، علیرضا جهانبخش را جانشین دژاگه کرد که این بازیکن در یک ضد حمله سرعتی از جناح چپ، پاس طلایی را پشت مدافعان آرژانتین ارسال کرد که قوچان نژاد در شرایط نامتعادل شوتی را به سمت دروازه حریف زد که رومرو آن را به سختی دفع کرد تا تیم ایران از دستیابی به نخستین گل خود در جام جهانی باز ماند.

در دقایق پایانی بازیکنان آرژانتین سعی داشتند تا از کناره ها و شوت های از راه دور به گل برسند که در نهایت بر روی خلاقیت مسی به گل رسیدند تا به دور بعدی رقابت ها صعود کنند.

ترکیب بازیکنان دو تیم در این بازی به شرح زیر بود:

تیم ایران : علیرضا حقیقی، سیدجلال حسینی، مهرداد پولادی، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، مسعود شجاعی (خسرو حیدری از دقیقه 75)، احسان حاج صفی (رضا حقیقی از دقیقه 88)، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، اشکان دژاگه (علیرضا جهانبخش از دقیقه 84) و رضا قوچان نژاد

تیم آرژانتین : سرخیو رومرو، فرناندو گاگو، پابلو زابالتا، فدریکو فرناندز، ازکوئل گارای، خاویر ماسکرانو، آنخل دی ماریا، لیونل مسی، گونزالو هیگوایین (پالاسیو از دقیقه 76)، سرجیو آگوئرو (لاتزی از دقیقه 76) و مارکوس

روخو میلوراد مازیچ صربستانی به همراه هموطنان خود میلووان ریستیچ و دالیبور جورجوویچ قضاوت این دیدار را بر عهده داشتند.