هاشمی طبا:پرسپولیس و استقلال قابل واگذاری نیستند/وزارت ورزش استانها را فراموش نکند

مصطفی هاشمی طبا را می توان موفق ترین مدیر عرصه ورزش ایران دانست، مدیری که پایه گذار ورزش نوین پس از انقلاب بوده و اقدامات ارزشمندی را هم در ساخت و ساز و هم حرکت ورزش به سمت حرفه ای شدن انجام داد.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،هاشمی طبا که دربعدبین المللی نیزکارنامه […]

مصطفی هاشمی طبا را می توان موفق ترین مدیر عرصه ورزش ایران دانست، مدیری که پایه گذار ورزش نوین پس از انقلاب بوده و اقدامات ارزشمندی را هم در ساخت و ساز و هم حرکت ورزش به سمت حرفه ای شدن انجام داد.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،هاشمی طبا که دربعدبین المللی نیزکارنامه موفقی دارد و دومین نماینده ایران درکمیته بین المللی المپیک (Ioc) بود،در پایه ریزی برخی رخدادهای بین المللی از جمله بازیهای کشورهای اسلامی نیز نقش داشت.

9302x14x0x44311

وی که به سبب حضور حدود دو دهه ای درورزش ایران با ریز و درشت آن بخوبی آشناست، روز یکشنبه در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگاران ایرنا درباره واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال،مشکلات ورزش ایران،حرفه ای شدن و اتفاقات کمیته ملی المپیک شرکت کرد.رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی تصریح کردکه درصورت واگذاری این دوشرکت به فرد یا گروهی مشکلات عدیده سرخابی ها گریبانگیر آنها خواهد شد.هاشمی طبا در عین حال معتقد است که ترکیب جدید هیات مدیره پرسپولیس هم نمی تواند مشکلات و بدهی های سنگین این باشگاه را پرداخت کند.وی همچنین می گوید وزارت ورزش و جوانان باید به موضوعات ورزش استانها هم توجه کند و تمام تلاش را برای فوتبال و این دوباشگاه صرف نکند.رییس پیشین کمیته ملی المپیک درادامه این گفت و گو به عملکرد این کمیته در گذشته اشاره کرد وگفت: بسیاری از اقدامات در کمیته بر زمین مانده است که باید به آن توجه شود.وی در ادامه این گفت و گو به موضوعاتی درباره چالش های موجود بر سر راه وزارت ورزش درتکمیل طرح های نیمه تمام و ارائه راهکاری برای حل این چالش، شفاف سازی و قراردادهای میلیاردی بازیکن و مربی،اظهارات اخیر کی روش در اردوی تیم ملی و دیگر موضوعات پرداخته است که مشروح آن بدین شرح است :

*آقای هاشمی طبا شما به عنوان مشاور وزیر در امور زیربنایی، سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت های ورزش منصوب شده اید، دقیقا چه مسوولیتی برعهده دارید؟

*هاشمی طبا:پس ازبازنشستگی با کمک برخی دوستان یک شرکت مشاوره ورزشی- صنعتی تشکیل دادیم و در این دو حیطه فعالیت دارم و به اضافه اینکه در مسائل ورزش هر کمکی از دستم بربیاید به وزیر ورزش و جوانان ارائه می کنم.

*با توجه به این مسوولیت و مشاورتی که برعهده گرفته اید، مشکلات فعلی ورزش را در چه می بینید و چرا این همه طرح های نیمه تمام به ارث مانده است؟.

*هاشمی طباء: وزارت ورزش متصدی ورزش برای 75میلیون ایرانی است و اصل آن است که در تمامی استان ها نسبت به مسائل ورزشی حساسیت داشته باشد.این مساله اصل و مابقی آن فرع است.بنابر این باید به تمامی ابعاد ورزش در کشور توجه داشت و از تک موضوعاتی که ما را از اصل دور می کند، فاصله گرفت.اکنون وزرات ورزش در دام موضوع فرعی به نام فوتبال و باشگاههایی به نام پرسپولیس و استقلال افتاده که زمانی زیادی را صرف این موضوع می کند، در حالیکه نباید فقط مسائل خاص و پرسر و صدای ورزش را دنبال کرد.بنابر این اولین و مهمترین کار وزرات ورزش و جوانان توجه و رسیدگی به ارتقای ورزش دراستان ها است زیرا شماری از ورزشکاران تیم ملی ما که در دنیا افتخار آفرین هستند از استان ها بر می خیزند،درحالیکه به دلیل نداشتن حداقل امکانات از رشد آنها جلوگیری شده است.

نکته بعدی که در عرصه ورزش وجود دارد طرح های نیمه تمام و در شکل کلان آن طرح های نیمه تمام عمرانی است که دولت با آن روبرو است، متاسفانه نه تنها اعتبار مناسبی بر ای این طرح ها در نظر گرفته نشده بلکه اقدامات دولت در برابرپرداخت هزینه سنگین یارانه که در گذشته به شیوه نادرست توزیع می شد ادامه اجرای فاز دوم آن را از سوی دولت با مشکلاتی مواجه می کند. با توجه به آمار ثبت نام کننده ها این رقم حدود 48 هزارمیلیارد تومان است در حالی که کل بودجه عمرانی دولت 16هزار میلیارد تومان می باشدو رقمی که برای تکمیل طرح های ورزشی در بودجه سال 93 در نظر گرفته شده اندک است و این رقم هم تنهاباید صرف بدهی ها به پیمانکاران شود. این چالش بزرگ در وزرات ورزش به ارث گذاشته شده درحالیکه حدود3هزارطرح عمرانی نیمه تمام ورزشی وجود دارد.

* مجلس سه تبصره برای این بند گذاشته است.

* هاشمی طبا: این سه تبصره شامل تغییر کاربری زمین های ورزشی – فروش طرح های زیر 50درصد و اجاره اماکن ورزشی است، اما به دلایلی آنها هم به اتمام این طرح ها کمکی نمی کنند.زیرا تغییرکاربری نیاز به آیین نامه دارد که این حداقل شش ماه زمان می برد و از طرفی بسیاری از زمین هایی که در اختیار سازمان تربیت بدنی بوده فاقد سند مالکیت هستندکه این تبصره هم غیر ممکن است البته نمی دانم دفتر حقوقی وزارت ورزش برای این زمین های فاقد اسناد چه اقداماتی انجام داده است.

دوم اینکه با توجه به سودی که بانک ها به سپرده های ثابت و معاف از مالیات بین 20 تا 30درصد در نظر گرفته اند، فردی نمی آید طرح نیمه تمام راازطریق مزایده خریداری و سرمایه گذاری کند که چیزی هم عاید وی نشود.این تبصره هم راهگشا نخواهد بود، پیش بینی می کنم که هیچ کدام از این تبصره ها برای اتمام طرح های نیمه تمام ورزشی راهگشا نباشند به همین منظور پیشنهادی را به دفتر رئیس جمهوری و وزیر ورزش درباره کل طرح های عمرانی ارائه کردم مبنی براینکه از مجلس اجازه گرفته شود که این طرح های نیمه تمام بدون دریافت مابه التفاوت به افراد واگذار شود و آنها با تکمیل طرح ها آنها را مورد بهره برداری قرار دهند یعنی فردی ابتدا در مزایده پول پرداخت نکند که این می تواند در جهت تحقق یک حرکت ملی باشد چون دولت اگر بخواهد بودجه طرح های اجرایی را تامین کند حداقل 15 سال طول می کشد که این هم گران تمام می شود و ممکن است اثرات خود را از دست بدهد.اگر دولت و یا وزراتخانه چنین اجازه ای را داشته باشنددر عرض دوسال طرح های نیمه تمام عمرانی به بهره برداری می رسد.نکته بعد اگر بخواهیم در کشور کار به روال انجام شود همه باید مطابق قانون فعلی عمل کنیم.چالش دیگر در وزارت ورزش و جوانان این است که هنوز بسیاری از فدراسیون ها به حالت سرپرستی اداره می شوند وبه نظر می رسد حتی تدارکات و کارهایی که برای بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی انجام می شود بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد که باید در این موارد هم دقت داشته باشیم .

***سرخابی ها قابل واگذاری نیستند

* شما در مصاحبه ای در باره خصوصی سازی باشگاههای استقلال و پرسپولیس گفته اید که دولت باید این دو باشگاه را منحل کرده و سپس دو باشگاه جدید با همین نام تاسیس کند. حال با توجه به اینکه وزرات ورزش در جهت خصوصی سازی این دوباشگاه حرکت می کند، همچنان معتقدید که باید این دو منحل شوند و واگذاری شان امکان پذیر نیست؟

*هاشمی طبا: درموضوع واگذاری، وزارت ورزش وزارت ورزش و جوانان وظیفه ای برعهده ندارد، زیرا این دو شرکت در اختیار سازمان خصوصی سازی است البته کمی تردیددارم که آیا روند اجرایی را باید خصوصی سازی انجام دهد یا در اختیار وزارت ورزش است؟ ولی به نظر می رسد شرکت هایی که در اختیار سازمان خصوصی سازی هستندحتی روند اجرایی را خود آنها انجام می دهند اما در هر صورت قابل واگذاری نیستند.

* چرا ؟

*هاشمی طبا:این دو شرکت از تراز نامه، صورتحساب مالی وسود وزیان برخوردار نیستند، وقتی شرکتی واگذار می شود باید مدارک آن کامل باشد،نمی توان روی کاغذ چیزی راعنوان و بعدهم واگذار کرد،ضمن اینکه به نظر می رسدتبعات گذشته این دو شرکت مدعیان و طلبکاران گریبان خریدار را بگیرد.بهتر است که طبق ماده واحده ای منحل و شرکت سهامی عام تشکیل شود و برای سهام آن پذیره نویسی صورت بگیرد.

*با وجود اقداماتی که وزارت ورزش انجام داده و مسوولیتی را به امیر رضا خادم داده است، شما معتقدیدکه همچنان باید این دو شرکت منحل شوند ؟

*هاشمی طبا: آقای خادم مسوولیتی نگرفته، بلکه به وی گفتند که این اقدام را انجام دهد و البته در این مسیر معاونت امور مالی و پشتیبانی و معاونت ورزش قهرمانی و حرفه ای هم باید فعال شده و وارد می شدند.از سویی امر واگذاری این دو باشگاه از مدت ها قبل مطرح شده که به نتیجه ای نرسید. در یک مقطعی گفتند که از طریق بورس در زمانی دیگر موضوع فرابورس و درحال حاضرکه مزایده را مطرح کردندکه نشد.حال طی این سال ها یا به دلیل نخواستن ها و یا نتوانستن ها انجام نشده و اگر صورت بگیرد تبعات زیادی دارد که گریبان گیر صاحبان آن می شود.

**شفاف سازی درآمدزایی باشگاه ها باید شفاف شود

**ایرنا: ترکیب جدید هیات مدیره باشگاه پرسیولیس را چطور ارزیابی می کنید با توجه به قراردادی که با حامی مالی بسته شد و از طرفی این ترکیب جدید معتقد است که بدهی های پرسپولیس پرداخته می شود؟ آیا این اقدام شدنی است؟

*هاشمی طبا: ماهیت بدهی ها را نمی دانم ولی به نظر نمی رسد بدهی ها را بتوانند پرداخت کنند! از طرفی می گویند حدود 100میلیارد دارایی هایی بوده که اعلام نشده من هیچکدام را نمی توانم باورکنم، باید مشخص شود که میزان دقیق طلب وبدهی ها چیست،از طرفی شرکت پرسپولیس درموضوع درآمدزایی به ایجاد دانشکده و آژانسی به این نام اقدام کرده است. خوب سود و فایده آن چه بوده است؟در گذشته گفته بودند هواپیمایی پرسپولیس راه اندازی شد این یعنی چه ؟ یعنی یک هواپیما رنگ کردند و به قول معروف کنجشگ رنگ کردند به جای قناری! معلوم نیست این شرکت اجاره هست یانه؟ این موارد باید مشخص و شفاف شود. البته ممکن است این ، هم برای اعضای هیات مدیره و هم خادم مبهم باشد .شفاف سازی خوب است.این دو شرکت دولتی است و همانطور که موضوعات سایر شرکت ها برای وزارت دارایی واموراقتصادی شفاف است، این ها هم باید با ترازمالی و بازرسی روشن از شفافیت مالی برخوردار باشند و گزارش هیات مدیره نباید محرمانه باشد.

**بازیکن و مربی با رقم های میلیاردی، باید از خود دفاع کنند

*ایرنا: اقدام وزارت ورزش وجوانان در شفاف سازی قراردادها را چگونه ارزیابی می کنید؟

*هاشمی طبا:قراردادکسانی که بادولت طرف بوده و وجه دریافت می کنند باید روشن باشد نه اینکه هر قراردادی می بندند در روزنامه چاپ کنند . اگر موضوع مبهم بودباید شفاف بیان کنند اگر فردی قرارداد یک و نیم میلیاردی دارد،شهامت داشته وبگویدمن اینقدر ارزش دارم و این رقم را دریافت می کنم،سه سال پیش بحثی بودکه به من می گفتندمی آیید رییس فدراسیون فوتبال شویدکه در جواب گفتم دو میلیارد تومان می گیرم اگر فلان بازیکن ومربی چنین قراردادی می بندد محرمانه نیست باید دفاع کند.

** هر فردی را سفارش می کردند عکس آن را انجام می دادم

**ایرنا: اخیرا گفته شده که آقای محمد رویانیان برای مدیریت بر پرسپولیس بر وزیر سابق ورزش تحمیل شده بود، آیا دردوران شما هم نسبت به انتصاب افراد به مسوولیت هایی در استقلال وپرسپولیس توصیه هایی صورت می گرفت؟

*هاشمی طبا:در یکی دو مورد که سفارش کردند عکس آن را انجام دادم، شاید باور نکنید غیر از این دو مورد که برعکس عمل کردم، هیچ سفارشی از هیچ دستگاهی به من نشد، چه زمانی که در وزرات صنایع بودم چه در کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی،اگر مدیران ما سفارش پذیرنباشند فردی سفارش نمی کند.

البته مشخص بود که رویانیان سفارش شده است. زیرا در آن زمانی که منصوب شد، ویژگی مدیریت باشگاه را نداشت،البته خودش هم می گفت که شرایط ورود به این مساله را ندارد! اما پس از دو سال گفت که تازه فوتبالی شدم!.

*** سندی در باره کمیته ملی المپیک ندارم

**ایرنا: در موضوع انتخابات کمیته ملی المپیک اتفاقاتی رخ داد که احساس شد رابطه شما با ورزش خدشه دار شده و به نوعی تهدید کردید که این اتفاقات را به کمیته بین المللی المپیک گزارش می کنید، ولی به ورزش بازگشتید، آیا اتفاقات کمیته المپیک را به آی او سی گزارش کردید؟.

*هاشمی طبا:در مورد کارهایی که در کمیته ملی المپیک اتفاق افتاد نه سند دارم نه خبری،اما آنچه را که مطرح کردم رخ داد و تخلفات ناشایستی صورت گرفت تا من درآن انتخابات نباشم.به نظرم علی آبادی وافشارزاده که بیشتر به دنبال حفظ منافع خودبودند آیین نامه ای مغایرقانون تدوین کردند که من با توجه به اینکه در هیات رئیسه فدراسیون ‍ژیمناستیک عضو بودم با تغییر زمان به شش ماه به طور عملی فضا برای حضور من بسته شد که این خلاف اساسنامه بود و این تخلفات به دفترحقوقی رییس جمهوری ارسال شدوآنها اعلام کردندکه خلاف اساسنامه است اما وزیرهم اقدامی انجام نداد و من هم نمی توانستم به لحاظ فیزیکی برخورد کنم از حضور در این انتخابات خودداری کردم در حقیقت کسانی که این کار مهندسی را ترتیب داده بودند، نتوانستند اهداف خود را دنبال کنند و تقریبا همه کسانی که در این کار سهمی داشتند، حذف شدند.

**عملکرد منفی کمیته ملی المپیک در سال های گذشته

**ایرنا:رابطه شما با کمیته ملی المپیک چگونه است؟

*هاشمی طبا:در حال حاضر ارتباطی با کمیته ندارم،ولی به اعضای جدید کمیته اعلام کردم که آماده همکاری هستم.

*اگر شما در مسند ریاست کمیته ملی المپیک قرار داشتید، چه اقدامی انجام می دادید که کادر جدید به آن توجهی ندارد؟

*هاشمی طبا: عملکرد کمیته ملی المپیک درگذشته منفی بوده است. تنها کار شان این بود که ساختمان ها را فروختند و به ساختمانی که برای موزه طراحی شده بود،نقل مکان کردند، البته با فروش آن ساختمان ها چیزی جایگزین نشد . کمیته در سال های گذشته به لحاظ مالی نه درآمد خاصی از خارج داشت و نه به دارایی های آن افزوده شد و حتی از آکادمی هم استفاده درستی نکردند. براستی در 8 سال گذشته آکادمی المپیک چه کرده؟ غیر از رکود کامل حتی این کمیته در المپیک لندن با یک حامی مالی چینی صحبت کرده بود که لباس و کفش در اختیار کمیته بگذارد که متاسفانه فاقد ارزش بود! امیدوارم هیات اجرایی جدید کمیته بتواند عملکرد مناسبی را از خود به جا بگذارند.

*** تکلیف زمین 5 هزار متری خریداری شده برای کمیته المپیک را مشخص کنند

*یکی از یادگارهای شما برای ورزش کشور ساخت و سازها بود مثل هتل المپیک، آکادمی و .. قصد دارید در این سمت چه یادگاری در ورزش بر جای بگذارید.

*هاشمی طبا:مدیریت مساله مهمی است که باید برای آن برنامه ریزی کرد و امکانات بهتری فراهم نمود.مقر ساختمان کمیته ملی المپیک قرار بود موزه المپیک شود که هنوزنشده است.ازطرفی ساختمان گاندی و چندساختمان دیگر فروخته شد اما هیچ چیزی را جایگزین نکردند این موضوعاتی است که باید دنبال شود.وضعیت آکادمی ملی المپیک از نظر آموزش و امکانات باید تقویت شود همچنین جذب حامی مالی باید در دستور کار قرار گیرد.در کمیته ملی المپیک زمینی را در اشرفی اصفهانی بالغ بر 5هزارمتر درسال 82 خریداری کردیم تا مجموعه ورزشی شیبه آکادمی با اقامت گاهی برای غرب تهران احداث کنیم ازطرفی درآمد زا هم باشد که هنوز اقدامی صورت نگرفته است و از طرفی تمایل داشتم که ارتباطات خارجی ما در امر ورزش تقویت شود که نشد.

**کی روش دعوای گرمکن دارد

*موفقیت درعرصه ورزش به نام ورزشکاران نوشته می شود، اما اگر این نتیجه عکس شود انگشت اتهام به سمت مسولان نشانه می رود، چرا؟

*هاشمی طبا: موفقیت در عرصه بین المللی در وهله اول به نقش ورزشکاران بر می گردد، اگر ورزشکاران به فهم درست وشعور کافی برسند، برای دفاع از حیثیت خود تمام توان را بکار می گیرند، بسیاری از ورزشکاران ما در عین کمبود امکانات این مسوولیت را داشتند و قهرمان شدند.در وهله دوم مربیان هستند که اگر کمبود و مشکلی باشد ورزشکاران را توجیه می کنند و در وهله سوم مدیران ورزشی هستند که چه در شکست و پیروزی نقش سوم را دارندولی معمولا رسم بودکه مربیان برای اعزام ایراداتی درموضوع مالی و امکانات می گرفتند نمونه آن کی روش است که دعوای گرمکن دارد در حالی که واقعا این مساله ای نیست که این همه داستان برایش نوشته شود.

***امیدواریم که فدراسیون اسلامی ورزش زنان راه اندازی شود

*مسابقات کشورهای اسلامی در زمان شما با هدف سیاسی – ورزشی و نزدیک کردن کشورهای اسلامی راه اندازی شد، اما دو بار برگزاری آن در سال های اخیر لغو شده و احساس می شود که آینده روشنی ندارد؟

*هاشمی طبا: مدیران قبلی زمانی که با خانم هاشمی روابط خوبی نداشتند کل این مساله را زیر سووال بردند. برای راه اندازی و برگزاری بازیها و مسابقات مردان وزنان کشورهای اسلامی زحمت زیادی کشیده شدوبامسوولان عربستان رایزنی کردیم که این موضوع جا بیفتند، فرصت چهارساله برای میزبانی وجود داشت که همه را نفی و خود را از این امتیاز محروم کردیم، این بازیها از سوی کمیته بین المللی المپیک نیز تایید شده بود. امیدوارم هم فدراسیون و هم بازیها بار دیگر فعال شوند.

بحث بازیهای زنان هم متعلق به کشورهای اسلامی بود نه مسلمانان. بنابراین خیلی از افرادی که از دیگر کشورها شرکت می کردند ومسلمان نبودند،تابع یک نوع ورزش با مقررات اسلامی می شدندکه مارابه عنوان پیشرو معرفی می کرد و موجب می شد تا ورزش بانوان کشورها بدون تبعیض نژادی ومذهبی براساس مقررات بین المللی انجام شود و این امتیاز بزرگی بود.خانم فرانس مسوول ورزش بانوان در کمیته بین المللی المپیک هم که به ایران سفر کرده بود از این بازیها استقبال کرد وگفت این اقدام منجر می شود بانوانی که درکشورهای اسلامی به ورزش نمی پردازند به حضوردر این فدراسیون فعال شوند .

**ایران شایستگی میزبانی جام ملتهای آسیا رادارد

*نظرتان راجع به درخواست میزبانی جام ملت های فوتبال آسیا از سوی ایران چیست؟

ایران شایستگی میزبانی بسیاری از رشته های ورزشی را دارد چون از امکانات ومدیریت خوبی برخورداریم. البته در برخی موارد ضوابط ما با آنها هماهنگی ندارد مثل حضور زنان در ورزشگاه ها.در این زمینه شنیده شده است که عربستانی ها هم موافق خود را با حضور زنان در ورزشگاهها اعلام کرده اند، در حالیکه ما هنوز به توافقی نرسیده ایم.

*شرایط ورزش ایران را در آستانه جام جهانی و بازیهای آسیایی چگونه ارزیابی می کنید؟

یکسری کارها صورت گرفته است، اما مشکلاتی هم وجود دارد نخست وضعیت مالی بد فدراسیون هااست که به طور طبیعی از پیشتبانی لازم و نظارت علمی برخودارنیستند و ناظران کمیته ملی المپیک هم معمولا نظارت ضعیفی دارند. البته این مربوط به حال نیست در گذشته هم اینگونه بوده است.شاید نتایج خوبی هم کسب شود، اما انسجام کلی در این راستا نیست.

نکات دیگری در ورزش ما منهای وظایفی که وزارت ورزش برعهده داشته، وجود دارد ازجمله وظایفی که وزارت آموزش وپرورش برعهده دارد، این وزارتخانه طی سال های گذشته نسبت به موضوع ورزش بی توجهی کرده است،در حالی که ورزش را باید از مدارس شروع کنیم و اینکه مدارس مجهز به اماکن ورزشی، معلم و مربی ورزش فرهیخته باشد این به معنای انتقاد افراد در بخش ورزشی آموزش و و پروش نیست بلکه این روی شاکله تصمیم گیری وزرات اموزش و پرورش است که در سالیان دراز در عرصه ورزش کاری نکردند.