تحلیل جلالی از هفته آخر لیگ برتر

کارشناس فوتبال معتقد است مهم‌ترین شاخصه‌ای که در روزهای پایانی فصل برای تعیین قهرمان وجود دارد آرامش درون تیمی بوده و تیم‌های نفت و فولاد با توجه به داشتن این شاخصه و شایستگی بیشتر می توانند به قهرمانی برسند.مجید جلالی در مورد شرایط هفته‌های پایانی لیگ برتر و رقابت چهار تیم برای کسب عنوان قهرمانی […]

کارشناس فوتبال معتقد است مهم‌ترین شاخصه‌ای که در روزهای پایانی فصل برای تعیین قهرمان وجود دارد آرامش درون تیمی بوده و تیم‌های نفت و فولاد با توجه به داشتن این شاخصه و شایستگی بیشتر می توانند به قهرمانی برسند.مجید جلالی در مورد شرایط هفته‌های پایانی لیگ برتر و رقابت چهار تیم برای کسب عنوان قهرمانی و سهمیه آسیایی، اظهار کرد: بعد از دیدن بازی‌های یکشنبه متوجه شدم سطح کیفی آنها از هفته‌های قبل پایین تر آمده است. دلیلش هم حساسیت بیش از حدی بود که به وجود آمد و تیم‌ها مراقبت زیادی می‌کردند تا گل نخورند. بیشترین گل‌ها را هم تیم‌هایی دریافت کردند که نتایج برایشان فرقی نداشت. شاید این حساسیت زیاد باعث شد که فولاد در اهواز بازنده باشد یا پرسپولیس در آزادی نتواند سه امتیا‌ز را کسب کند.

46-40

وی افزود: این استرس و تنش در روزهای پایانی لیگ می‌تواند تعیین کننده باشد. بسیار مهم است که تیم‌ها بتوانند آرامش درونی خود را در سطح متعادلی نگه دارند و انگیزه بازیکنان را هم بالا ببرند و از این طریق اجازه ندهند اضطراب در کیفیت بازی‌شان تاثیر بگذارد.جلالی در ادامه با بررسی یک به یک تیم‌ها ابتدا درباره نفت، تصریح کرد: تیم نفت به لحاظ این که هیچ تمرکز رسانه‌ای روی آن نیست و هواداری هم ندارد می‌تواند شانس بیشتری برای کسب عنوان قهرمانی داشته باشد. وقتی این تیم خودش را تا این مرحله رسانده برایش یک پوئن بزرگ محسوب می‌شود. همان طور که گفتم آرامش در روزهای آخر تعیین کننده است و نفت در بین چهار تیم آرامش بیشتری دارد. انتظارات از این تیم در حد قهرمانی نیست و بازیکنانش از جایی تحت فشار نیستند. بنابراین می‌توانند آسوده‌تر بازی کنند. البته من معتقدم تیم‌ها می‌توانند از جانب مدیریت و کادر فنی خود به یک هماهنگی برسند تا فشارها را تبدیل به انگیزه کنند. فشار به تنهایی استرس‌زا است. اما راه‌هایی وجود دارد تا فشارها را به انگیزه تبدیل کنیم.

سرمربی سابق فولاد خوزستان همچنین با اشاره به وضعیت خوب این تیم در جدول، بیان کرد: تیم‌هایی مثل نفت و فولاد در طول فصل عملکردی از خود نشان دادند که امروز می‌توانیم بگوییم هر دوی‌شان شایستگی قهرمانی را دارند. قطعا شایستگی این دو تیم بیشتر از استقلال و پرسپولیس است. تیم‌های سرخآبی امتیازهای زیادی داشتند که از آنها استفاده نکردند. هر کدام از این تیم‌ها از بین 30 بازی لیگ 18 بازی خانگی در آزادی برگزار کردند. این در حالی است که نفت هیچ بازی خانگی نداشت و فولاد هم پانزده بازی میزبان بود. به هر حال این‌ها امتیازهایی است که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از گذشته داشته‌اند. وقتی تیم‌هایی مثل نفت و فولاد با وجود نداشتن این امتیازها به این مرحله می‌رسند باید اذعان کرد که شایستگی بیشتری برای کسب عنوان قهرمانی دارند.
کارشناس فوتبال همچنین با اشاره به این که استقلال تهران می‌تواند با اتکا به تجربه بازیکنانش به موفقیت برسد، به ایسنا گفت: استقلال در بازی مقابل فولاد از تک موقعیتش استفاده کرد و به پیروزی رسید، اما اهوازی‌ ها حداقل سه موقعیت صددرصد گلزنی داشتند. بنابراین معتقدم تجربه شخصی بازیکن‌ ها در روزهای آخر می‌تواند کارساز باشد. در بازی استقلال با فولاد و گسترش فولاد با نفت تجربه باعث کسب نتایج شد. در این روزها تفاوت محسوسی از لحاظ فنی بین تیم‌ها نمی‌بینیم و تجربه می‌تواند در لحظه‌های حساس نتیجه‌ را تعیین کند.

جلالی در ادامه گفت و گویش با ایسنا، در ارزیابی ناکامی پرسپولیس در حالی که می توانست خود را در صدر جدول ببیند، اظهار کرد: موثرترین شاخصه هر تیمی در این روزها آرامش درون تیمی است، اما مجموعه پرسپولیس به هیچ وجه از این شاخصه برخوردار نبودند. مطمئن باشید اگر تیمی مثل تراکتورسازی آرامش درون تیمی داشت، الان از همه این تیم‌ها مدعی‌تر بود و با اختلاف چند امتیاز در صدر قرار داشت. وقتی آرامش درونی نباشد می‌تواند تیم را از هم بپاشد. من در تراکتورسازی با این چالش مواجه بودم و می‌دیدم بازیکن اگر خودش هم می‌خواست در زمین نمی توانست عملکرد مناسبی داشته باشد. بنابراین معتقدم صحبت پرسپولیسی‌ها بعد از تساوی بهانه‌جویی نیست. همچنین فکر می‌کنم مدیریت پیشین پرسپولیس نباید کنار می‌رفت و تا اتمام لیگ در کنار تیم می‌ماند.
سقوط تیم مس کرمان بعد از تساوی بدون گلش در بازی مقابل صبای قم قطعی شد، اما هم‌چنان تیم‌های داماش گیلان، فجر سپاسی و ذوب آهن خطر سقوط را احساس می‌کنند.
مجید جلالی در تحلیل وضعیت تیم‌های پایین جدولی نیز خاطر نشان کرد: اولین تیمی که در فصل نقل و انتقالات به صورت مستقیم با من مذاکره کرد مس کرمان بود. من سه جلسه حضوری با آنها داشتم و در پایان این جلسات متوجه شدم در مجموعه مس، تعدد مراکز تصمیم گیری وجود دارد. من پی بردم تنها مدیرعامل تصمیم گیرنده نیست و مجبور است با بخش‌های دیگری هماهنگ باشد. وقتی چنین چیزهایی را مشاهده کردم کنار کشیدم. حال این که مراکز تصمیم گیری متعدد کجا بوده است خبر ندارم، ولی به آنها پی بردم. وقتی باشگاهی چنین وضعیتی دارد مشخص است نمی‌تواند به موفقیت برسد. از همین رو دیدیم که باشگاه مس در طول فصل ابتدا تقوی را آورد و سپس از پرویز مظلومی و لوکا بوناچیچ استفاده کرد. حتی مدیریت باشگاه هم ثبات نداشت.وی اضافه کرد: شرایط بقیه تیم‌ها برای بقا در لیگ حساس است. داماش تیمی بود که تا رده ششم بالا آمد، اما به یکباره از آرامش خارج شد و در خطر سقوط قرار گرفت.