قهرمان واقعی جام جهانی

امیرعباس نخعی، ؛دیشب قطر قهرمان جام جهانی شد، این جمله ایست که تقریبا اکثریت به آن اذعان دارند. اگر چه در یک بازی حساس و تماشایی و با نمایش زیبای دو تیم آرژانتین و فرانسه،  لیونل مسی جام را در آغوش گرفت و به کشورش برد، اما این تمام واقعیت جام جهانی ۲۰۲۲ نبود. قطر […]

امیرعباس نخعی، ؛دیشب قطر قهرمان جام جهانی شد، این جمله ایست که تقریبا اکثریت به آن اذعان دارند. اگر چه در یک بازی حساس و تماشایی و با نمایش زیبای دو تیم آرژانتین و فرانسه،  لیونل مسی جام را در آغوش گرفت و به کشورش برد، اما این تمام واقعیت جام جهانی ۲۰۲۲ نبود.

قطر کشوری کوچک در حاشیه خلیج فارس با درایت مسئولان و برنامه ریزانش قهرمان واقعی این جام بود و آن را به رخ جهانیان کشید. چه کسی تا چند سال پیش انتظار داشت که یک کشور کوچک نفتی بتواند این چنین با نظم و با شکوه نگاه دنیا را متوجه خود کند و علاوه بر دستاوردهای اقتصادی که زین پس برایش حاصل می شود نه تنها خود بلکه کشورهای همسایه را نیز از این دستاوردها بهره مند کند.

حجم بی سابقه تردد مسافر به کشور های منطقه (تنها در زمان بازی ها) باعث رونق بی‌سابقه در پرواز های هوایی و رونق هتلینگ و بسط صنعت توریسم و برندینگ تازه ای در این کشور وهمسایه گان شد. اگرچه نه همه آنها؛ بلکه کشورهایی که از پیش زیر ساخت های مناسب را فراهم کرده بودند یا زمینه های اقتصادی مناسب برای بهره برداری از شرایط مناسب را داشتند منتفع از این شرایط شدند و سایرین نیز نظاره گر بودند.

برگزاری جام جهانی در قطر چهره‌ ای متفاوت در دنیا از کشور های اسلامی به نمایش گذاشت. اگرچه در ابتدا اعلام رعایت برخی از مقررات اسلامی مثل نوع پوشش در ورزشگاه ها و قوانین مربوط به نوشیدن الکل برای کشورهای غیر اسلامی نا آشنا بود. اما نوع برخورد و تساهل موجود و امنیت و آرامش حین برگزاری جام جهانی در حالیکه نگاه جهان به این جام بود چهره‌ای دیگر از کشورهای اسلامی به نمایش گذارد و از قطر نمادی بعنوان یک کشور اسلامی امن و پیشرفته نشان داد که منافع حاصل از این دستاوردها سالها ادامه دار خواهد بود چراکه سرمایه گذاران بزرگ که همواره به دنبال مکان های مناسب برای سرمایه هایشان هستند  سرزمین تازه ای پیش روی خود یافته اند که منافعش برای قطر بیش از فروش نفت خواهد بود.

اینکه چگونه کشوری کوچک دستاوردی به این بزرگی را توشه راه آینده کرده است شاید بسیار دشوار بنماید اما فرمولی ساده دارد، قطر سال هاست که بازیگری خوب در عرصه بین المللی است و نه تنها دروازه دشمنی را بسته است بلکه برعکس دست دوستی به سمت همه دراز می کند و هرجا که منافع مردمش تامین شود شترش را همانجا می نشاند.

دیپلماسی، عرصه یافتن لحظه‌های مناسب برای کسب منافع بزرگ است و قطر این فرصت‌ها را از دست نداده است. همینکه بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه را قطر در خود جای داده و بعنوان مهم ترین دوست کشورهای غربی روابطی استراژیک با ایران برقرار کرده نشان از دیپلماسی هوشمندانه ایست که از یک سرزمین کوچک ثمره هایی بزرگ بدست می ‌آید.