16 هیات تجاری در 3 ماهه اجرای برجام به ایران سفر كرده اند /افزایش حقوق کارمندان و کارگران پس از ابلاغ بودجه اجرایی می شود

سخنگوی دولت گفت: با گذشت سه ماه از اجرای برجام 16 هیات تجاری از كشورهای مختلف برای امضای قرارداد و سرمایه گذاری به ایران سفر كرده اند، پس از برجام برای 41 پروژه به میزان سه میلیارد و 418 میلیون دلار مجوز سرمایه‌گذاری صادر شد.محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری افزود: در […]

سخنگوی دولت گفت: با گذشت سه ماه از اجرای برجام 16 هیات تجاری از كشورهای مختلف برای امضای قرارداد و سرمایه گذاری به ایران سفر كرده اند، پس از برجام برای 41 پروژه به میزان سه میلیارد و 418 میلیون دلار مجوز سرمایه‌گذاری صادر شد.محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری افزود: در سه ماه گذشته هشت رییس جمهوری، پنج نخست وزیر و سه رییس مجلس 14و وزیر امور خارجه برای گسترش روابط و سرمایه گذاری در ایران حضور یافتند.

82059604-70697365

سخنگوی دولت اظهارداشت: درمورد موضع گیری برخی افراد نسبت به موضوع برجام باید گفت كه از برجام به اندازه برجام توقع داشته باشیم. در اولین اقدام برای رفع تحریم ها كه مصداق آن تحریم نفتی بود، آیا كسی از اصحاب رسانه هست كه بگوید این تحریم لغو نشده است؟ آیا كسی هست كه مطلع نباشد ما موفق شدیم بیش از یك میلیون بشكه در روز نفت صادر كنیم؟ نوبخت ادامه داد: 33 ماه گذشته در شرایطی دوره خدمت دولت تدبیر و امید آغاز شد كه به دلیل ورود تحریم‌ها به مرحله جدید كاملا حساس و پرمخاطره بود و محدودیت صادرات نفت ایران به یك میلیون بشكه در روز محدود شد. معاون رییس جمهوری تصریح كرد: باتوجه به تنظیم لایحه‌ای با عنوان نفت در برابر غذا، صادرات نفت ایران نیز مشمول این تحریم‌ها می‌شد و از طرفی نقل و انتقال های پولی و ارزی باتوجه به شرایط تحریم تشدید ‌شد.

نوبخت افزود: آثار تحریم‌ها در شاخص كلان اقتصادی با نرخ تورم بالای 40 درصد و رشد اقتصادی منفی هفت درصد وجود داشت و دولت تلاش داشت اجازه ندهد تحریم‌ها تشدید شود و در مساله برجام و مذاكرات فرصتی فراهم بشود تا تحریم‌ها برداشته شود. وی یادآور شد: دولت در این تعهد، مسوولانه اقدام كرد و جلوی تشدید تحریم‌ها را گرفت و توانست با مذاكرات سخت و حساس تحریم‌ها را از اقتصاد ایران حذف كند. وی ادامه داد: برجام در سه ماه قبل به تایید طرفین رسید و اجرایی شد و اگرچه در 3 ماهه اجرای برجام با فشار مضاعفی كه كاهش قیمت شدید نفت به اقتصاد وارد كرد ولی روند كاهنده تورم ماه به ماه ادامه یافت و در آخرین ماه (فروردین) نیز این روند نسبت به اسفندماه سال گذشته رو به بهبود بود.

** عدد رشد اقتصادی قانع كننده نیست

سخنگوی دولت یادآور شد: البته عدد رشد اقتصادی كشور قانع‌كننده نیست و اقتصادی كه می‌خواهد رشد فزآینده داشته باشد و جایگاه نخست منطقه‌ای را كسب كند، این رقم برایش مطلوب نیست ولی این رشد نسبت به گذشته موفق به مهار تورم و حركت به سمت رشد اقتصادی شد. نوبخت خاطرنشان كرد: اینها از نگاه هر ارزیاب مثبت و منصفی می‌تواند به عنوان اقدامات قابل قبول دولت تلقی شود و بی‌انصافی است كه در چنین شرایطی هرچند متناسب با نیازهای كشور نیست، اقدامات صورت گرفته را نفی كنیم. وی افزود: بگذریم از این كه عده‌ای مخالف اجرای برجام و مذاكرات بودند‌ و نظر می‌دادند كه امكان دستیابی به توافق نیست و بعد مورد به مورد نسبت به مسایل برجام تشكیك كردند و حتی تا مساله اجرای سوئیفت نیز پیش رفتند.

**تا زمان استفاده از ثمرات برجام، فاصله وجود دارد

سخنگوی دولت با بیان این كه البته تا زمانی كه از ثمرات برجام استفاده كنیم، فاصله وجود دارد، گفت: وقتی از برجام صحبت می‌شود، توافق درباره موضوعاتی متنوعی بود كه با دیگر كشورها صورت گرفت و آمریكا هم یكی از این كشورها بود . ما هم بلافاصله بعد از امضا در عالی‌ترین سطح اعلام كردیم كه اختلاف ما درخصوص برخی از موارد باقی است ولی در حال حاضر هر روز یك موضوع و ناهنجاری‌ در زمینه برجام مطرح می‌شود كه درست نیست. نوبخت خاطرنشان كرد: وقتی از رفع تحریم‌ها صحبت می‌شود، منظور تحریم‌های مربوط به هسته‌ای است، ضمن این كه ما معتقدیم هیچ كدام از تحریم‌ها را قابل پذیرش نمی‌دانیم و این دو را باید از هم تفكیك كرد.

وی ادامه داد: این در حالی است كه شاهد مطالباتی از سوی دولتمردان آمریكایی بودیم از جمله حق ملت درخصوص داشتن پدافند موشكی كه این مساله با روح برجام معارض است و ما هم بارها اعلام كردیم كه ربطی به برجام ندارد و این مسایل با روح برجام سازگاری ندارد. رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور یادآور شد: موضوع بعدی این است كه برجام چه دستاوردی در عرصه اقتصادی داشته است، ضمن دستاورد حقوقی كه به عنوان موفقیت محسوب می‌شود، بسیاری از كشورها راضی نبودند غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسند ولی امروز بر غنی‌سازی كشور ما تاكید دارند و حق ما را برای غنی‌سازی در داخل و تحقیق و توسعه به رسمیت شناختند. نوبخت تصریح كرد: اگرچه محدودیت‌هایی در غنی‌سازی ایجاد كردیم ولی برای این كه به دنیا اثبات كنیم موضوعات آنها ابهامی بیش نیست و در جهت رفع ابهامات تلاش كنیم ولی آنچه انتظار داریم باید فرصت برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

وی خاطرنشان كرد: برجام این فرصت سرمایه‌گذاری را در داخل برای رشد اقتصادی فراهم كرده، حال این كه چگونه باید از این فرصت استفاده شود یا از فرصت پسابرجام از نظر اقتصادی چگونه استفاده كنیم، قابل توجه است. سخنگوی دولت با بیان این كه هیات‌های بلندپایه كشورها كه به ایران می‌آیند، تلاش شده تا از ظرفیت‌های آنها در زمینه رشد اقتصادی بهره‌مند شویم، گفت: در حال حاضر رییس‌جمهوری كره جنوبی برای نخستین بار به كشورمان سفر كرده‌اند و در راس هیات 230 نفره اقتصادی و تجاری در حال مذاكره و عقد قرارداد با دولتمردان كشورمان هستند. نوبخت افزود: از سه ماه كه از اجرای برجام می‌گذرد 16 هیات تجاری از كشورهای دیگر برای عقد قرارداد و سرمایه‌گذاری به ایران سفر كرده‌اند كه سطوح آنها هشت رییس‌جمهوری، پنج نخست وزیر، سه رییس مجلس و 14 وزیر امور خارجه بوده است. همچنین مذاكره با 12 بانك و موسسه مالی جهانی برای استفاده از 73 میلیارد دلار خطوط اعتباری انجام شده است. وی اضافه كرد:‌ بر اساس آمار رسمی، پس از برجام برای 41 پروژه به میزان سه میلیارد و 418 میلیون دلار مجوز سرمایه‌گذاری صادر شد كه در حال حاضر 14 پروژه در استان‌های خراسان رضوی، تهران، آذربایجان غربی، كردستان، زنجان، قم، بوشهر، همدان، یزد، سیستان و بلوچستان، البرز، قزوین و مركزی در حال اجرایی شدن است.

** به تبلیغ كاندیداهای آمریكایی نگاه كنید

سخنگوی دولت گفت: برای 41 پروژه سرمایه گذاری ها آغاز شده است و سفر مقامات بلند پایه خارجی یك نوع لغو تحریم های سیاسی بود چرا كه در گذشته بالاتر از رده مدیركل را تحریم كرده بودند بنابراین كسانی كه به دستاوردهای پس از برجام تشكیك دارند نگاه كنند اگر این برای امریكا موفقیت بود كاندیداهای امریكایی به آن افتخار می كردند ولی امروز همه مدعی هستند پس از انتخاب شدن ان را پاره خواهند كرد. نوبخت با بیان اینكه قصد تخریب این افراد را ندارد، گفت: ولی موضع گیری های این افراد در زمره موضع گیری های تندروهای امریكایی اسرائیلی قرار می گیرد.نگاهشان بیشتر در مسیر نگاه آنان است. وی اضافه كرد: با گذشت دوره خدمت دولت همواره عده ای مداقه خواهند داشت كه این دولت چه خدماتی را انجام خواهد داد یا داده است ولی با ادامه فعالیتها آثار آنها در زندگی مردم مشاهده خواهد شد .از همین رو از مردم به جهت شرایط سخت اقتصادی عذرخواهی می كنیم و همه اعضای دولت بویژه رییس جمهوربیش از ظرفیت و شرایط عادی كارمی كنند و اقتدا و عمل را درآینده نزدیك مشاهده خواهید كرد.

** كمیته استیفای حقوق ملت ایران و استرداد 2 میلیارد دلار

وی تصریح كرد: در آخرین مورد نیز اقدام آمریكا نسبت به بلوكه كردن دارایی‌ جمهوری اسلامی ایران و برداشت دو میلیارد دلار بود كه دولت این اقدام را محكوم كرد و بر همین اساس، رییس‌جمهوری كارگروهی را تشكیل داد تا از ظرفیت‌ها برای استیفای حقوق ملی و بازگرداندن این دارایی استفاده شود.

** دولت در استیفای بیت المال مصر است

وی در پاسخ به اقدامات دولت در زمینه احتمال دست اندازی به 50 میلیارد دلار از دارایی های بیت المال توسط دیگر كشورها نیز گفت: با دستور رییس جمهوری هیاتی مامور شدند تا در خصوص 2 میلیارد دلار احقاق حق و استیفا نمایند و در ارتباط با صیانت از سایر منابع دولت حساس و با مسئولیت فراوان دعاوی و مسایل را دنبال می كند .

**نظر دولت در بررسی اعتبارنامه منتخبین مجلس

سخنگوی دولت درپاسخ به اینكه در اختلاف حقوقی نسبت به ارائه اعتبارنامه منتخب اصفهان میان وزارت كشور و شورای نگهبان و نظر دولت نسبت به این موضوع چیست، گفت: دولت معتقد است و مستندات قانونی دارد كه بررسی اعتبارنامه منتخبین مجلس باید توسط منتخبین مجلس دهم اظهار نظر شود . نوبخت افزود: بنده در سال 1367 كه نماینده مجلس بودند چنین موردی نسبت به یكی از منتخبین وجود داشت و رای مجلس نیز رای بر تایید اعتبارنامه فرد بود. بنابراین در اینگونه موارد وقتی منتخبی رای آورد تایید اعتبارنامه آن به مجلس واسپاری می شود و رییس جمهوری نیز بر این موضوع تاكید داشتند.

** تغییرات كابینه پیشگوئی های جاری است

وی در پاسخ به اینكه گفته می شود تغییراتی در كابینه دولت یازدهم صورت خواهد گرفت، اظهارداشت: همیشه بعد از تغییرات در فضای سیاسی كشور از جمله مجلس شورای اسلامی از این دست پیشگویی ها مطرح می شود ولی اعضای كابینه با قدرت كار خود را انجام می دهند و برای سال پایانی جمع بندی های خود را بطور مناسب شكل می دهند .

** دولت بنا دارد مطالبات بانكی از دولت را صفر كند

سخنگوی دولت در پاسخ به نقش بانكها در اقتصاد مقاومتی گفت: در حال حاضر بانكها با دو مشكل عدم كفایت سرمایه و مطالبات مواجه هستند كه در خصوص سرمایه بانكها این مسئله متناسب با نیازها و تقاضاهایی كه در زمینه تسهیلات صورت می گیرد نیست . نوبخت افزود: در زمینه مطالبات بانكها نیز این مطالبات از دولت و شركتهای دولتی و برخی افرادی است كه تسهیلات دریافت كرده وبازنگردانده اند كه هر دو این عوامل باعث شده بانكها نتوانند تسهیلات لازم را در چارچوب اقتصاد مقاومتی ارائه و عملیاتی كنند . وی تصریح كرد: رشد فزاینده تولید نیازمند سرمایه گذاری است كه بخشی توسط تسهیلات صورت می گیرد و دولت برای هر دو این موضوعات برنامه ریزی كرده است. در سال 95 سرمایه بانكها افزایش خواهد یافت و در زمینه مطالبات بانكها مقرر گردید برای دوسال اینده از طریق انتشار اوراق مالی بدهی خود را به بانكها پرداخت كند . سخنگوی دولت با بیان اینكه مجلس شورای اسلامی تبصره مربوط به این موضوع را حذف كرد ، اظهارداشت: به دنبال آن هستیم تا در مجلس دهم آن ا احیاء كنیم و مطالبات نظام بانكی را نسبت به دولت صفر كنیم .

** به دنبال سفری ایمن وتوام با حفظ شخصیت حجاج كشورمان هستیم

سخنگوی دولت در پاسخ به آخرین تصمیم گیری ها نسبت به وضعیت حج امسال نیز گفت: ملت ایران از خدمتگزاران خود انتظار دارد كه سفر ایمن وباعزت برایشان فراهم شود ولی متاسفانه بدیهی ترین انتظار از كشور میزبان حجاج تاكنون فراهم نشده است. با این حال همه همت خود را برای اینكه یك حج سالم، مطمئن و با كرامت و شخصیت افراد برگزار شود بكار خواهیم گرفت. نوبخت افزود: نمی خواهیم خدای ناكرده با برخی اعمال دولت عربستان ،عزیزانی كه می خواهند برای عبادت به خانه خدا بروند مورد اتهامات قرار گیرند .دولت در این زمینه مراقبت خواهد كرد ولی تاكنون این اطمینان حاصل نشده است . وی اضافه كرد: دولت عربستان نسبت به ایفائ تعهدات بین المللی و انسانی و آموزه های دینی امتناع می كند واگر این اطمینان حاصل شود اخبار آن منتشر خواهد شد .

** دولت از ثبت سفارش خودروهای امریكایی امتناع می كند

وی در پاسخ به اقدام دولت در ممنوعیت ورود خودروهای امریكایی نیز اظهارداشت: محدودیت قانونی برای ورود خودرو براساس حجم موتور 2500 سی سی وجود دارد و ورود خودرو ها باید از طریق ثبت سفارش انجام گیرد . دولت نیز از ورود آنها امتناع می كند ولی برخی از این موارد در گذشته انجام شده است . سخنگوی دولت گفت: دولت خود را مقید می داند از تولید ملی حمایت كند تا حدی كه كمپین های مقابله با خرید خودرو داخلی نیز شكل می گیرد و دولت را مورد انتقاد قرار می دهند .

** تبصره های 19 و20 درجهت اصلاح نظام پولی و مالی كشور است

نوبخت در پاسخ به ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه نیز افزود: ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس شورای اسلامی در تبصره های یك و 2 در خصوص میزان درآمدهای ارزی كه سهم صندوق بوده است .در سال 95 در لایحه دولت سهم صندوق 20 درصد از درآمد حاصل از نفت وگاز درنظر گرفته شد كه قانون مشخص كرده ولی برای شورای نكهبان ابهام وجود داشت . وی افزود: از نظر دولت مهمترین ایراد بر مصوبات فقدان تبصره های 19 و20 است چرا كه بودجه سال 95 برای اصلاح ساختار نظام مالی و بانكی كشور است كه این تبصره ها حذف گردید و برای دولت مهم است كه این دو تبصره را به شكلهای قانونی دیگر دنبال كند .

** دولت در برخی تبصره های حذف شده لایحه بودجه توسط مجلس اختلاف دیدگاه اقتصادی دارد

سخنگوی دولت در پاسخ به موضوعات مورد مناقشه دولت و مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ، اظهارداشت: تنها تبصره های 19 و20 لایحه بودجه نیست كه مورد مناقشه دولت و مجلس شورای اسلامی است این تبصره ها مهمترین احكامی است كه می شود نظام بانكی را اصلاح كرد ودر راستای اقتصاد مقاومتی فرصت را فراهم كرد كه بانكها با ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی اقدام به تولید كنند . نوبخت افزود: حذف یارانه 24 میلیون نفر از هموطنان با این عنوان كه هر فردی بیش از سه میلیون و500 هزار تومان درآمد در ماه داشته باشد با این تبصره هم مخالفیم و معتقدیم عادلانه نیست واز مجلس انتظار داشتیم وداریم كه وقتی بودجه ای به مجلس می رود تركیب اعتبارات هزینه ای و تملك دارایی به نفع تملك دارایی عمل كند . وی اظهارداشت: در اینگونه موارد اختلاف نگاه اقتصادی بین دولت و مجلس شورای اسلامی وجود دارد و امیدواریم در اعاده لایحه بودجه به مجلس فرصتی باشد كه مجلس به تبصره های 19 و20 توجه نماید .

** انتخاب ریاست مجلس با منتخبین مجلس دهم است

سخنگوی دولت در پاسخ به اینكه گفته می شود دولت در تعیین ریاست مجلس وارد عمل شده است و نظر دولت به سمت علی لاریجانی است ، گفت: این موضوعات گمانه زنی غیر واقعی است كه برخی افراد در رسانه ها مطرح می كنند در حالی كه موضوع ریاست مجلس باید توسط نمایندگان مجلس دهم انتخاب شود . نوبخت افزود: ما در این خصوص نه نظری داریم و نه دنبال فردی هستیم كه بر نظر نمایندگان تغییری ایجاد كنیم و دولت بر استقلال قوه مقننه برای انتخاب هیات رئیسه بیش از پیش مصر است .

** دولت با اقتدار به وضعیت قیمتها در ماه رمضان نظارت می كند

سخنگوی دولت در پاسخ به اقدامات دولت در كنترل بازار در ماه مبارك رمضان و كاهش ساعات كاری كارمندان، گفت : برای دولت مهم است كه اجازه ندهد قیمت ها بی جهت افزایش یابد و دولت نیز سیاست اجرای مهار تورم را در برنامه دارد . نوبخت افزود: بحث گران فروشی موضوعی است كه كسبه می دانند در ماه رمضان باید به هموطنان رحم كنند و دولت با اقتدار نظارت خواهد كرد . وی در خصوص كاهش ساعات كاری كاركنان در این ماه نیز اظهارداشت: در این زمینه هنوز به جمع بندی نرسیدیم و تلاش می كنیم قانون رعایت و شرایط كاركنان دولت حفظ شود .

**100 پروژه برای اجرا در سال 95 درنظر گرفته شده است

سخنگوی دولت در پاسخ به وضعیت دستگاه های دولتی در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی نیز گفت: بعد از طی فرآیند دقیق، 100 پروژه برای اجرا در سال 95 نهایی شد و دستگاههای مسئول برای هر یك از پروژه ها مشخص شده اند و با جلسات مستمر در ستاد مقاومتی پیگیری ها صورت می گیرد و به هر میزان پیشرفتی كه در پروژه ها صورت گیرد در آینده اعلام خواهد شد . نوبخت در زمینه سهم دولت در بیمه محصولات كشاورزی نیز ، افزود: برای جبران خسارت از دو روش اقدام می شود؛ یكی صندوق بیمه كشاورزان و دیگری فراتر از كمك و جبران خسارت می باشد كه در قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت مربوط به سازمان مدیریت بحران كشور اشاره شده است . وی اضافه كرد: وزارت كشور و سازمان مدیریت بحران كشور پس از هر خسارتی آن را بررسی می كنند و به سازمان مدیریت وبرنامه ریزی ارائه می دهند كه این سازمان در هیات وزیران مطرح می كند كه حادثه چه میزان خسارت داشته است و هیات وزیران نیز عددی را به تناسب برای جبران خسارات به تصویب می رساند.

** افزایش حقوق كاركنان دولت و بازنشستگان پس از تصویب بودجه از اول فروردین اجرایی خواهد شد

سخنگوی دولت در پاسخ به وضعیت افزایش حقوق كاركنان دولت وبازنشستگان نیز گفت: براساس نرخ تورم افزایش حقوق كاركنان یك واحد بیشتر از آن یعنی 12 درصد در نظر گرفته شد كه از اول فروردین ماه سال جاری اجرایی و پرداخت خواهد شد و حقوق بازنشستگان نیز براساس مبنای ضریب، از یك میلیون و500 هزار تومان، به تناسب افزایش خواهد داشت. نوبخت افزود: همچنین شرایط تبعیض استفاده از بند 10 ماده 68 در ضوابط اجرایی بودجه پس از تصویب و ابلاغ بودجه ، برای همه كاركنان استفاده از آن امكان پذیر خواهد شد .

** دولت از تمام ظرفیت های قانونی استفاده خواهد كرد

وی در پاسخ به احتمال دیدار رییس جمهوری با مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت یكی از منتخبین، اظهار داشت: رییس جمهوری همواره دیدارهایی را با رهبری دارند ولی اینكه برای این موضوع باشد اطلاعی ندارم؛ ضمن اینكه برای آنچه كه دولت بخواهد فراتر از موضع گیری انجام دهد از همه ظرفیت های قانونی استفاده می كند.

** دولت به دنبال صیانت از دارایی های بیت المال است

سخنگوی دولت در پاسخ به اینكه آیا دولت برنامه ای برای پیگیری مقصران حادثه و عاملان سرمایه گذاری در امریكا دارد ، گفت: در این خصوص دو موضوع مطرح است؛ یكی اینكه مسئله ای كه در ارتباط با كسانی است كه می توانستند تصمیمات درستی بگیرند كه خسارت وارد نشود، كارهایی است كه باید مراجع قانونی اقدام كنند.نوبخت افزود: دوم اینكه در حال حاضر همه همت دولت بر این است كه هم نسبت به استیفای 2 میلیارد دلار اقدام كند و هم سایر منابع و دارایی هایی كه وجود دارد به شكل قانونی از آنها صیانت كند .

** هر فردی مستندی از دخالت دولت در انتخابات دارد

به قوه قضاییه منعكس كند وی در پاسخ به اینكه برخی ادعا دارند كه دولت در انتخابات دخالت داشته است ، گفت: چنین ادعاهایی را نسبت به هر فردی می توان كرد ولی هر فردی هر ادعایی دارد كه مستندات آن موجود باشد می تواند به قوه قضاییه منعكس كند و قانون مشخص كرده كه هر فردی از اختیاراتش سوء استفاده كند ، باید مجازات شود .سخنگوی دولت در خصوص تمایل دولت به تشكیل فراكسیونی هماهنگ با دولت نیز گفت: با توجه به استقلال قوا این اقدام لزومی به داوری بنده ودیگران ندارد و چنین تصمیماتی با منتخبین مجلس است و در مجلس دهم آسان تر از مجلس فعلی كار می كنیم و با منتخبان مجلس دهم مشكلی نخواهیم داشت.

** طرح ادعاها در رسانه ها موجب تشكیك در صداقت فرد خواهد شد

نوبخت در پاسخ به اینكه معاون حقوقی ریاست جمهوری برنامه ای برای شكایت نسبت به ادعاها و اتهامات برخی افراد علیه دولت دارد، گفت: این قبیل ادعاها از مصادیق معاونت حقوقی نیست و ادعا كنندگان باید مستندات خود را به دستگاه قضایی ارائه دهند . وی تصریح كرد: هر فردی فكر می كند دولت تخطی كرده است یك روز هم امان ندهد وبه دستگاه قضایی منعكس نماید ولی اگر در رسانه ها چنین موضوعاتی را منعكس كند می توان نسبت به صداقت آن فرد شك كرد ولی هر جا لازم باشد معاونت حقوقی اقدامات لازم را انجام خواهد داد .

** رییس جمهوری حقوق خود را از هیات عملی می گیرد

سخنگوی دولت در پاسخ به این ادعا كه یكی از مسئولان دولتی ماهانه 35 میلیون تومان حقوق دریافت می كند ، گفت: نمی دانم ولی بنده و رییس جمهوری حقوق خود را از هیات علمی می گیریم و 35 میلیون تومان هم به خدا نمی گیریم .

** نوبخت در پاسخ به پیشنهاد رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص واگذاری دارایی های دولت به ازای بدهی هایش در جهت خصوصی سازی نیز گفت: هر سال جدولی وجود دارد كه تعدادی از دستگاهها مشخص شده تا اگر سهامی را به فروش می رسانند، رد دین شود ولی ما این را خصوصی سازی نمی دانیم . وی افزود: معتقدیم واحد های تولیدی سودآور نیازمند تزریق سرمایه است و از طرفی این بدهی ها سالیان سال وجود داشته است ودر لایحه برنامه ششم توسعه برای تقویت این موضوع، ساماندهی هایی در صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی دیده شده است.

** هنوز چنین مصوبه ای به دولت ابلاغ نشده است

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال كه نظر دولت در خصوص مصوبه تابعیت شهدای مدافعان حرم غیر ایرانی چیست ، گفت: هنوز چنین مصوبه ای به دولت ابلاغ نشده است و باید دید كه چگونه است. نوبخت افزود: ما به همه انسان های مجاهدی كه برای دفاع از اسلام تلاش می كنند جایگاه و حرمت ویژه ای قائل هستیم .

** موضوع افزایش تعطیلی یك روز به تعطیلات كشور را از نمایندگان سئوال كنید

وی در پاسخ به اینكه افزایش یك روز تعطیلی به تعطیلات كشور را با توجه به سال اقتصاد مقاومتی چگونه ارزیابی می كنید ، گفت: این موضوع باید از نمایندگان مجلس پرسیده شود؛ چرا كه تعطیلی برای روز خاصی است و اگر حرفی بزنیم مورد اتهام قرار می گیریم. نوبخت در پاسخ به اینكه در دیدار مسئولان آموزش وپرورش با رهبری، ایشان نظام آموزش و پرورش را نظام اروپایی دانستند، دولت چه برنامه ای برای آن دارد، گفت: وزارت آموزش و پرورش با توجه به تاكیدات رهبری باید این نظام را بازبینی كند و هر دستوری داده شود مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و انشاء الله كاستی ها درست خواهد شد .

** موضوع 2 میلیارد دلار مربوط به سالهای 2003 تا 2008 بوده است

وی در پاسخ به اینكه سرمایه گذاری در امریكا كه منجر به دست اندازی به بیت المال گردیده در چه دولتی صورت گرفته است ، گفت: زمان سرمایه گذاری و خرید اوراق قرضه از سالهای 2003 تا 2008 بوده است ولی مهمترین موضوع در حال حاضر استیفای حقوق ایران است و باید اجازه دهید در این خصوص كارگروه گزارش خود را ارائه دهد و با رعایت مستندات، گزارش كامل به مردم ارائه خواهد شد.

**اظهار بی اطلاعی از اخبار مربوط به تغییرات مغایر با اهداف دولت، در لایحه برنامه ششم

از سخنگوی دولت پرسیده شد با توجه به اینكه در برخی كارگروه های مجلس لایحه برنامه ششم دستخوش تغییراتی گردیده كه احتمال مغایرت با اهداف دولت دارد ، آیا دولت تصمیمی برای بازپس گیری لایحه دارد، كه نوبخت پاسخ داد: اخباری از اینكه برنامه ششم توسعه در مدت زمانی كوتاه در كارگروه هایی مطرح و مسایلی به آن اضافه شده كه جهت گیری آن در تناسب با اهداف دولت قابل تردید است، هنوز ندیده ایم .نوبخت افزود: استرداد لایحه بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ماده 138 در صورتی كه كلیات آن به تصویب نرسیده باشد با ارائه درخواستی از سوی دولت امكان پذیر است و اگر كلیات آن به تصویب رسیده باشد فرایند رای گیری دارد .