رئیس جمهور: آمریکا بداند با ملت ایران نباید با زبان زور سخن گوید

رئیس جمهور با بیان اینکه از وضعیت زندگی مردم عزیزمان در شهر و روستا اطلاع دارم، تصریح کرد: بنده مرتب در میان مردم حضور دارم و واقعاً نه فقط هیچ شبی، بلکه هیچ ساعتی نیست که از زندگی مردم غافل باشم و شبانه روز دنبال این هستیم که هر چه سریع‌تر مشکلات کاهش پیدا کند. […]

رئیس جمهور با بیان اینکه از وضعیت زندگی مردم عزیزمان در شهر و روستا اطلاع دارم، تصریح کرد: بنده مرتب در میان مردم حضور دارم و واقعاً نه فقط هیچ شبی، بلکه هیچ ساعتی نیست که از زندگی مردم غافل باشم و شبانه روز دنبال این هستیم که هر چه سریع‌تر مشکلات کاهش پیدا کند. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز پنجشنبه در جریان بیست و ششمین سفر استانی دولت مردمی، در دیدار جمعی از آحاد مختلف مردم خراسان شمالی، اهالی این استان را همسایگان امام رئوف و مردمانی بسیار با بصیرت، متدین، وفادار، با احساس مسئولیت و خونگرم دانست که در طول هزار سال گذشته روحیه پذیرایی از زائران امام رضا (ع) را داشته‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اهالی خراسان شمالی با گویش‌های مختلف ترکی، کردی، کرمانج، ترکمن و فارس، دل‌های در گرو یکدیگر دارند و متحد، منسجم و پرتلاش هستند، افزود: مردم این استان هم در پیروزی انقلاب اسلامی، هم در دوران دفاع مقدس، هم در دفاع از حریم و حرم خوش درخشیدند و مردمانی کوشا در امر تولید هستند که امروز در کشور بسیار مهم است.رئیسی همچنین با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند، امروز تولید محور کار در کشور است، اظهار داشت: خراسان شمالی دانشگاه‌ها، مراکز علمی و فرهنگی خوبی دارد که مردان و زنانی فرهیخته و نیروهای ارزشمندی پرورش داده است. باید زمینه کار و تلاش برای این عزیزان فراهم شود تا ثمره تلاش‌های خود را در روند پیشرفت استان و کشور ببینند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بزرگترین توفیق دولت این است که خدمتگزار مردم در ایجاد زمینه کار و فعالیت و تولید و استفاده صحیح و بهره‌برداری درست از امکانات و ظرفیت‌ها باشد، تصریح کرد: در بازدید امروز خود از مجتمع پتروشیمی دیدیم که کار ارزشمندی توسط مهندسان، کارگران و دست‌اندرکاران در حال انجام است اما باید اصلاحاتی در آنجا اتفاق بیفتد.آیت‌الله رئیسی ادامه داد: اولین تغییر ضروری در فعالیت این واحد پتروشیمی جایگزینی استفاده از پساب به جای آب شرب است. مقرر شد حداکثر تا آخر سال جاری تمام زمینه‌ها برای جایگزینی پساب در این مجتمع فراهم شود و آب مصرفی در این واحد در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین با سرمایه‌گذاری می‌توان علاوه بر ارتقای ظرفیت تولید، فرصت‌های شغلی این واحد را که در حال حاضر ۱۲۰۰ است، تا ۲ یا ۳ برابر افزایش داد.

رئیس جمهور همچنین بر لزوم برنامه‌ریزی برای قابل پیش‌بینی شدن فعالیت کشاورزان و دامداران و خرید تضمینی محصولات آنان تاکید کرد و گفت: باید با ارائه تضمین برای خرید محصول و پرداخت تسهیلات به رونق تولید محصولات کشاورزی و دامداری کمک کرد.رئیسی در ادامه سخنانش با اشاره به آمار حدود ۷۰۰ نفره قربانیان ناشی از شیوع کرونا در ایام شروع به کار دولت مردمی افزود: امروز در حالی آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در کشورمان به شدت کاهش یافته که در برخی کشورها شاهد قربانی شدن روزانه چندصد نفر هستیم.رئیس جمهور ادامه داد: به لطف خدا و به برکت دعا و همکاری مردم و از همه مهم‌تر به برکت مجاهدت‌های کادر درمانی و پرستاری کشور روزهایی را می‌گذرانیم که آمار قربانیان کرونا تک رقمی شده و بعضا صفر است. باید صمیمانه از کادر درمان که مجاهدانه و شبانه و روزی از جان، زندگی، خانواده و سلامت خودشان گذشتند تا از سلامت مردم صیانت کنند و همچنین از کمک‌های مومنانه مردم سپاسگزاری کنم.

رئیسی در ادامه به مواجه دولت مردمی در آغاز فعالیت خود با مشکلات مالی و کسری ۴۸۰ هزار میلیاردی بودجه اشاره کرد و اظهار داشت: دولت همه تلاش خود را به کار گرفت تا بدون استقراض از بانک مرکزی یا چاپ پول که خود موجب تورم می‌شود سال ۱۴۰۰ را پشت سر بگذارد.رئیس جمهور ادامه داد: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود، هر ماه، علاوه بر پرداخت حقوق و دستمزد، بین ۱۰ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان بابت هزینه‌هایی پرداخت می‌کند که در این دولت انجام نشده است.رئیسی تصریح کرد: امروز به برکت اقتدار و عزتی که شما مردم خلق کردید، بدون اینکه قراردادی امضا کنیم یا تعهد جدیدی برای کشور بپذیریم، فروش نفت را به حد قابل قبولی رساندیم، در حالی که قبلا می‌گفتند امکان فروش نفت نیست. تامین کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی و پرداخت بدهی‌های مربوط به گذشته از محل افزایش درآمدهای ناشی از همین افزایش فروش نفت حاصل شده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دنبال عادلانه کردن حقوق و دستمزدها هستیم، خاطرنشان کرد: به همه اقشار جامعه می‌گویم که درخواست‌های هیچکدام‌تان درباره حقوق و مزایا نادرست نیست، اما اجازه دهید عدالت را در پرداخت حقوق اجرا کنیم تا همه راضی باشند.آیت‌الله رئیسی با اشاره به سفرهای خود به استان‌های مختلف گفت: می‌توان در تهران نشست و گزارش‌ها را از استان‌ها دریافت کرد، اما شنیدن کی بود مانند دیدن. حضور در کنار دامدار، کشاورز، استاد، دانشجو، بازاری و کسبه درک متفاوتی به انسان می‌دهد و بنده به این تجربه افتخار می‌کنم. ممکن است برخی که سفرهای استانی دولت را مورد سرزنش قرار می‌دهند، تجربه دیدارها و حضور در جمع مردم را نداشته باشند که به آنان توصیه می‌کنم چنین دیدارها و حضورهایی را تجربه کنند.

رئیس جمهور به آمار بانک مرکزی و مرکز آمار مبنی بر افزایش نرخ رشد اقتصادی از ۴ دهم درصد به حدود ۵ درصد در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: این دستاورد این نوید را می‌دهد که با مراقبت و پیگیری و برنامه‌ریزی می‌توان زمینه رشد اقتصادی و افزایش ارزش پول ملی را در جامعه فراهم کرد.رئیسی اظهار داشت:‌ اگر پول ملی بی‌ارزش شود، هر چه هم حقوق افراد را افزایش دهیم، باز هم حریف تورم نمی‌شویم. تورم حتما باید مهار شود. دولت مردمی از ابتدای کار خود به دنبال مهار شیوع کرونا، رفع کسری بودجه، تامین مطمئن کالاهای اساسی و مهار تورم بود که این مسائل همچنان در دستور کار قرار دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه از وضعیت زندگی مردم عزیزمان در شهر و روستا اطلاع دارم، تصریح کرد: بنده مرتب در میان مردم حضور دارم و واقعاً نه فقط هیچ شبی، بلکه هیچ ساعتی نیست که از زندگی مردم غفلت کنم. شبانه روز دنبال این هستیم که هر چه سریع‌تر مشکلات کاهش پیدا کند و مردم شاهد رشد اقتصادی باشند و گشایشی در زندگی و کسب‌وکارها ایجاد شود.آیت‌الله رئیسی با اشاره به فراهم شدن شرایط برای بازگشایی مراکز آموزشی و مشاغل با مهار شیوع کرونا خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا شاهد یک روند افزایش قیمت در عرصه جهانی بودیم که با وقوع جنگ در اوکراین این افزایش قیمت‌ها شدت بیشتری گرفت. امروز همه کشورها با این موضوع درگیر هستند، اما ما در کشورمان بعد از اتکال به خداوند و اعتماد به رهبری، سرمایه بزرگ پشتیبانی ملت ایران را داریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه با توکل بر خدا، هدایت‌های رهبری و مشارکت مردم و الگو گرفتن از منش شهدا به ویژه شهید سلیمانی می‌توانیم بر مشکلات فائق شویم، گفت: رهبری بصیرت‌آفرین ما فرمودند که مشکلی نداریم، الا اینکه راه‌حل آن در کشور وجود دارد. ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور، مشارکت و پشتیبانی مردم، اراده دولتمردان، تلاش مجاهدانه کارگران، کشاورزان، کارمندان، ‌اساتید، دانشجویان و طلبه‌های فاضل، کاسبان و همه اقشار و اصناف کشور را سرمایه‌های بزرگی می‌دانم که با اتکا بر این سرمایه‌ها و پشتیبانی‌های عظیم، آینده کشور بسیار روشن و درخشان است.

رئیسی افزود: در شرایط جنگ و در روزگار تحریم که دشمن شرایط را برای ما سخت کرده، شما مردم خراسان شمالی در کنار دیگر مردم ایران صبورانه مقاومت کردید و کاری کردید که امروز آمریکا رسماً اعلام کند، فشارهای حداکثری بر جمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است؛ این پیروزی شما و پیروزی ملت بزرگ ایران است.رئیس جمهور اظهار داشت: به عنوان نماینده شما مردم، به آمریکایی‌ها می‌گوییم که بدانید با ملت ایران نباید با زبان زور سخن بگویید. زبان زور جواب نمی‌دهد. این ملت جنگ را با پیروزی و اقتدار پشت سر گذاشت و در این ۴۰ ساله مقاومت کرده است. این ملت حتماً در جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای نیز پیروز خواهد بود.آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه مشارکت در جهاد تبیین و روشنگری در برابر تلاش دشمن برای ایجاد یاس و ناامیدی وظیفه‌ای همگانی است، تصریح کرد: ‌هر کسی در هر کجا مشغول است و هر کاری انجام می‌دهد و هر مسئولیتی که دارد، باید در دل مردم امید ایجاد کند. امید نه با حرف و بخشنامه بلکه در عمل ایجاد می‌شود. هر کس، هر کجا که هست، اگر با قلم و بیان‌اش در مردم ایجاد و یأس و ناامیدی کند، بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همه مسئولین و ادارات و سازمان‌ها و تمام کسانی که به نام حکومت و نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت می‌کنند، باید با همه اقدامات‌شان برای مردم و در دل جوان ایرانی امید ایجاد کنند تا دشمن روز به روز بیشتر احساس شکست و ذلت کند.رئیسی ادامه داد: در این مسیر سردار شهید سلیمانی و شهدا الگوهای ما هستند که بدون دسترسی به امکانات و با دست خالی همه موانع را کنار زدند،‌ راه‌ها را هموار کردند و پیروزی به دست آوردند. حاج قاسم علیرغم همه حمایت‌های مالی و پولی و اطلاعاتی و تسلیحاتی که از داعش می‌شد، با پشتکار، پیگیری، توکل به خدا و اعتماد به نفس پیروزی‌های بزرگی برای کشور حاصل کرد.

رئیس جمهور خطاب به دختران و پسران ایران اسلامی با بیان اینکه با اراده پولادین و اتکال به خداوند متعال، دستیابی به پیروزی‌ها و به موفقیت‌ها امکان‌پذیر است، گفت: به عنوان خدمتگزار مردم به چیزی جز مردم و پیدا کردن راهکارهای برون‌رفت از مشکلات فکر نمی‌کنم و با همه وجود با اتفاق همکارانم تلاش می‌کنیم که وضعیت زندگی مردم در حد تراز جمهوری اسلامی ایران شود.آیت‌الله رئیسی افزود: امکان رفع همه نیازهای استان در قالب اعتبارات یک سفر استانی وجود ندارد و لذا اولویت‌ها مورد توجه ماست. امروز به اندازه ۵۰ سال پروژه نیمه تمام در کشور داریم، اما در سفرهای استانی پروژه‌های اولویت‌دار شناسایی و برای تکمیل آنها اعتبار تخصیص داده می‌شود. در سفر به خراسان شمالی با نظر به مصوبات سفر مقام معظم رهبری تکمیل طرح‌های اولویت‌دار را دنبال خواهیم کرد و از مدیران می‌خواهیم که با روحیه جهادی کارها را دنبال و مردم و رسانه‌ها نیز فعالیت آنان را رصد کنند.