نصرالله: در کنار قهرمانی مردم فلسطین ایستاده‌ایم/ آمریکا به دنبال تعطیلی انتخابات لبنان است

سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان درباره آخرین تحولات سیاسی این کشور و منطقه آغاز شد. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دوشنبه درباره آخرین تحولات سیاسی مربوط به لبنان و منطقه سخنرانی کرد.نصرالله در ابتدای سخنان خود به عملیات استشهادی فلسطینیان اشاره کرد و گفت که با تمام احترام در کنار قهرمانی مردم فلسطین […]

سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان درباره آخرین تحولات سیاسی این کشور و منطقه آغاز شد. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دوشنبه درباره آخرین تحولات سیاسی مربوط به لبنان و منطقه سخنرانی کرد.نصرالله در ابتدای سخنان خود به عملیات استشهادی فلسطینیان اشاره کرد و گفت که با تمام احترام در کنار قهرمانی مردم فلسطین به خاطر ایجاد زندگی شرافتمندانه و آزادی مقدسات امت اسلام می‌ایستیم.وی ادامه داد: آنچه امروز در فلسطین اشغالی جریان دارد دارای مولفه‌های زیادی درباره مساله نبرد با رژیم صهیونیستی و آینده این رژیم غاصب است.به گزارش العالم، سید حسن نصرالله افزود: از همه ملت‌های جهان اسلام به ویژه در لبنان می‌خواهم که به طور گسترده در فعالیت‌های مربوط به روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماره رمضان شرکت کنند.

نصرالله گفت: جنایت‌های رژیم صهیونیستی تنها فلسطینی‌ها را در مقاومتشان مصمم‌تر خواهد کرد. آنچه که در فلسطین اشغالی اتفاق می افتد، معانی زیادی درباره جنگ با دشمن و آینده رژیم اسرائیل دارد.نصرالله تأکید کرد: کسانی که بر روی شکست ملت فلسطین حساب باز کرده‌اند، در توهم به سر می‌برند.دبیرکل حزب الله اظهار داشت: مقاومت در نبرد آوریل ۱۹۹۶، توانست معادله حمایت از غیر نظامیان در برابر تجاوزات اسرائیلی را بر دشمن تحمیل کند و این معادله کماکان به لطف مقاومت ادامه دارد.وی با بیان اینکه برخی سفارتخانه‌ها برای تحقق اهداف حامیان خود در انتخابات، در تلاش برای به تعویق انداختن انتخابات بودند، تصریح کرد: می‌توانیم این را اعلام کنیم که سفارت آمریکا در بیروت بیشترین تلاش برای به تعویق انداختن تاریخ انتخابات را داشته است.

سیدحسن نصرالله درباره کشتار قانا گفت: در کشتار قانا، آمریکا به شورای امنیت اجازه نداد قطعنامه‌ای صادر و در آن دشمن صهیونیستی را به خاطر این کشتار، محکوم کند. این موضع آمریکا و جامعه بین‌الملل بوده است، آمریکا از دشمن و متجاوز و کسانی دفاع می‌کند که آغاز گر جنگ هستند، ولی حتی از محکوم کردن آنان جلوگیری می‌کند، چه برسد به اینکه تحریمشان کند.وی در ادامه به مسائل داخلی لبنان به ویژه انتخابات پارلمانی این کشور اشاره ویژه ای داشت و تصریح کرد: برخی همواره در زمینه برگزاری انتخابات آتی پارلمان تردید می کنند. فرهنگ و دیدگاه ما نسبت به هر نوع تغییر نظام سیاسی مبتنی بر توافق ملی است.دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به این نکته که کسب دو سوم پارلمان هدف ما نیست، یادآور شد: بر اساس نظرسنجی ها تیم سیاسی ما اکثریت را در انتخابات پارلمان کسب خواهد کرد.سیدحسن نصرالله گفت: حق داریم سفارت آمریکا را متهم به تعطیل کردن روند انتخابات کنیم.

وی افزود: از دولت می خواهم به خواسته های اعتصاب کنندگان پاسخ دهد و از اعتصاب کنندگان نیز می خواهم نسبت به سوء استفاده از مواضعشان برای تعطیل کردن انتخابات هوشیار باشند.دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: انتخاباتی واقعی در ۱۵ مه با مشارکت تمام طرفها برگزار می شود و همه باید با شور و پویایی در آن شرکت کنیم. باید مشارکتی پرشور در انتخابات آتی پارلمان انجام شود.سیدحسن نصرالله افزود: هدف ما در انتخابات موفقیت نامزدهایمان و همپیمانانمان است از همین رو طبیعی است که از دوستان و همپیمانانمان در انتخابات حمایت می کنیم. هرگز کاری را بدون تفاهم انجام نمی دهیم و با همپیمانانمان کاملا شفاف هستیم.وی افزود: هر مطلبی که درباره حزب الله نوشته می شود را باور نکنید بلکه هر آنچه انجام می دهیم را باور کنید چرا که بر اساس صداقت است. ما خواستار مشارکت همه هستیم و نمی خواهیم کسی را حذف کنیم حتی اگر دشمن ما باشد. قانون انتخابات گذشته به عمد طرف های دیگر را حدف می کرد، خواستار دولت وحدت ملی بدون حذف طرف دیگر بوده و هستیم. حذف گرایان با آمریکایی ها می نشستند و به نابودی مقاومت دل خوش کرده بودند.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: حذف گراها همواره آماده اند خود را برای برافروختن آتش جنگ داخلی و نابودی دیگران بفروشند. حذف گرا همان طرفی است که امروز می گوید برنامه انتخاباتی ندارد بلکه فقط به دنبال خلع سلاح مقاومت است.وی در ادامه به ادعای مخالفان حزب الله مبنی بر «تسلط سلاح بر زندگی سیاسی» پرداخت و گفت: «چگونه از تسلط سلاح بر زندگی سیاسی سخن می‌گویید، در حالی که چندین بار در انتخابات، اکثریت پارلمانی را به دست آوردید و دولت تشکیل دادید؟. کسی که قصد دارد مردم لبنان را فریب دهد که سلاح مقاومت، علت بحران است، چرا درباره فساد و سیاست‌های اقتصادی ۳۰ ساله سخن نمی‌گوید؟ البته برنامه برخی از لیست‌های انتخاباتی، رفع هژمونی حزب الله از حکومت و مقابله با آن و خلع سلاح مقاومت است. البته این جریانها در سال ۲۰۰۵ با حزب الله، ائتلاف کرده بودند احزابی که ۳۰ سال در قدرت بودند، بگویند که چه کاری برای مردم انجام داده‌اند».

نصرالله با اشاره به اینکه هدف از طرح چنین برنامه‌های انتخاباتی، جلب رضایت عربستان، جامعه غرب و آمریکا است تا بتوانند از حمایت مالی، سیاسی و معنوی آنان برخوردار شوند، خاطر نشان کرد: «امیدواریم که در هفته‌های آینده شاهد برنامه‌های انتخاباتی باشیم. ما در همه انتخاباتها، درباره ساخت کشور و نجات آن از این بحران سخن گفته‌ایم. ما طی چهار سال گذشته، دستاوردهایی داشته‌ایم و به مردم نیز نشان داده‌ایم، ولی گروههای سیاسی رقیب ما، چیزی منتشر نکرده‌اند؛ زیرا دستاوردی نداشته‌اند».دبیر کل حزب الله ادامه داد: هیچ گاه از حکومت نخواستیم که از مقاومت حمایت کند، بلکه مقاومت از کشور و حکومت حمایت کرد. اگر مقاومت نبود، حکومتی وجود نداشت. این بخشی از معادله طلایی است که از کشور حمایت می‌کند. ما خواستار مشارکت در حکومت هستیم تا مانع از تلاش گروههای سیاسی یا طرفهای خارجی شویم که قصد دارند از حکومت علیه مقاومت استفاده کنند. از حکومت می‌خواهیم که به مقاومت، خنجر نزند. مقاومت، با معادله موازنه بازدارندگی در برابر دشمن، از کشور حمایت کرد و خواستار حمایت حکومت نیست.وی همچنین از تلاش عربستان سعودی برای تخریب روابط بین کشورهای عربی و نقش این کشور در نابودی یمن و ملت این کشور به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: چطور ممکن است کسی که در حمایت از مظلومان موضعگیری می‌کند، خواستار جنگ و تخریب روابط بین کشورها است؟
نصرالله در پایان ضمن استقبال از آتش بس در یمن ابراز امیدواری کرد که این آتش بس در را به روی گفت‌وگوی سیاسی باز کند و مدخل و نقطه آغازی برای پایان جنگ، لغو محاصره یمن و راهکار سیاسی باشد.