به دنبال سوآپ نفت با قزاقستان هستیم/ از فرصت جام جهانی قطر برای توسعه گردشگری استفاده می‌کنیم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، در زمینه فعال سازی ابعاد مختلف همکاری‌های اقتصادی با کشورهای پیرامونی خصوصا در حوزه کمیسون های مشترک اقتصادی فی‌مابین توضیحاتی را ارائه کرد . مهدی صفری با بیان این که در راستای سیاست دولت سیزدهم در زمینه همکاری با کشورهای همسایه در سه ماه گذشته علاوه بر بحث کریدور، […]

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، در زمینه فعال سازی ابعاد مختلف همکاری‌های اقتصادی با کشورهای پیرامونی خصوصا در حوزه کمیسون های مشترک اقتصادی فی‌مابین توضیحاتی را ارائه کرد . مهدی صفری با بیان این که در راستای سیاست دولت سیزدهم در زمینه همکاری با کشورهای همسایه در سه ماه گذشته علاوه بر بحث کریدور، تجارت و صدور خدمات فنی و مهندسی، یکی از مسائل مهم، بحث کمیسیون های مشترک بوده است، گفت‌: در این مدت شاهد برگزاری نشست‌های کمیسیون‌ مشترک با برخی از کشورها بودیم که در ماه گذشته سه کمیسیون و در ماه جاری نیز سه کمیسیون مشترک دیگر برگزار شد، از جمله کمیسیون مشترک با عمان که نتایج بسیار خوبی در زمینه همکاری‌های مالی، تجارت، صادرات و واردات و خدمات فنی و مهندسی به همراه داشت و دو کمیسیون دیگر نیز با ازبکستان و قزاقستان تشکیل شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان، با بیان این که قزاقستان کشور بسیار استراتژیکی برای ما است، به ویژه اینکه در مسیر ریل قطاری است که از چین به ازبکستان، ترکمنستان و از طریق ایران به سمت ترکیه می رود، تصریح کرد: ما در حال کار کردن بر روی این بحث هستیم تا با یک مسیر گمرک سبز کالاهای ترانزیت از مسیر ایران جریان پیدا کند.صفری همچنین در ارائه توضیحات در مورد کمیسیون مشترک اقتصادی برگزار شده با قزاقستان گفت : در کمیسیون مشترک با قزاقستان حدود ۵۴ نفر در سطح معاونان نخست وزیر، سه وزیر و چند معاون وزیر شرکت کرده اند. میزبان آنها وزارت جهاد کشاورزی بوده است و اسناد بسیار مهمی را امضاء کرده اند. امیدواریم بتوانیم در مورد سوآپ نفت که کار بسیار مثبتی بوده است و متاسفانه چند سالی قطع شده است به نتیجه برسیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم در زمینه همکاری های تجاری و صدور خدمات مهندسی، بتوانیم پروژه های بزرگی را با کشور قزاقستان داشته باشیم.معاون دیپلماسی اقتصادی وزات امر خارجه با بیان این که من مطمئن هستم بعد از این کمیسیون مشترک، ما رشد بسیار خوبی را در زمینه تجارت خواهیم داشت،گفت‌: الان تقریبا رقم تجارت ما با قزاقستان حدود یک میلیارد است که می تواند به زودی به دو الی سه میلیارد برسد.وی ادامه داد: در جلسات برگزار شده در اتاق بازرگانی، خوشبختانه معاون نخست وزیر طرف مقابل و وزیر کشاورزی ما شرکت کردند. تجار قزاقی با تجار ایرانی جلسات دو به دو داشتند تا مسائل مربوطه را هماهنگ کنند.

صفری در مورد کمیسیون مشترک برگزاری با ازبکستان نیز اظهار کرد : در خصوص ازبکستان هم هیأتی حدود ۶۰ نفره در سطح معاون نخست‌وزیر ازبکستان برای شرکت در این نشست به ایران آمدند که طرف مقابل آن وزارت صمت بود و توافقنامه‌های بسیار خوبی امضا کردند. مهمتر از همه، توافقنامه مربوط به مسائل سرمایه گذاری است.صفری با بیان این که ازبکستان در منطقه آسیای مرکزی کشوری است که بیشترین جمعیت را دارد، ادامه داد: جمعیت این کشور از قزاقستان با مساحت ۲٫۷ میلیون کیلومتر مربع، بیشتر است. ترانزیت، صادرات- واردات، محصولات نفتی و … می‌تواند از طریق مسیر ریلی شکل بگیرد و مهمتر از همه این‌که این کشورها در خشکی محصور هستند و به دریا راه ندارند، بنابراین در حال حاضر در چاربهار و بندرعباس زمین گرفته‌اند که بتوانند انبارهای خود را ایجاد کنند تا مسیر کریدور شمال – جنوب را شکل دهند.

این‌ دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که در ۴ ماه اخیر بیش از شش کمیسیون مشترک برگزار شده است و به زودی کمیسیون مشترک آذربایجان و پاکستان را خواهیم داشت ، تصریح کرد: مباحثی که گفته می شود به این معناست که وزارت امور خارجه درگیر این مسائل است و رویکرد دیپلماسی اقتصادی را در پیش گرفته است. توافقات بسیار خوبی در مورد کریدور دریایی به بوشهر، شمال، ترکیه، کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی شکل گرفته است. در زمینه بنادر نیز همکاری های خوبی انجام شده است.صفری در بخشی دیگر از اظهارات خود با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به قطر اظهار کرد: در این سفر بحث های مهمی مطرح شد، به خصوص در مورد بحث گردشگری برای جام جهانی۲۰۲۲ قطر .

معاون دیپلماسی اقتصادی وزات امور خارجه گفت: در این سفر برخی از مقامات مربوطه در این زمینه همراه رئیس جمهور بودند تا در زمینه گردشگری با مقامات قطری صحبت کنند تا در زمان حضور طرفدارهای تیم ها در قطر، آنها بتوانند به شیراز و اصفهان نیز بیایند. هواپیمای کشوری نیز گفته است که توافقات خوبی کرده است تا بتواند پرواز های زیادی به کیش و قشم و استان های دیگر انجام دهد.

صفری افزود: امیدواریم بتوانیم از این فرصت استفاده کرده و روابط اقتصادی خودمان را با قطر به چند برابر برسانیم.