وزیر فرهنگ: فقر نظریه در حوزه هنر را جدی بگیریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه هنر، نظریه تولیدی زیادی نداریم، تاکید کرد: باید فقر در این بخش را جدی بگیریم و در نظریه پردازی آن سرمایه گذاری کنیم. سیدعباس صالحی صبح امروز به همراه محسن جوادی معاون امور فرهنگی از آثار سازمان سمت (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه هنر، نظریه تولیدی زیادی نداریم، تاکید کرد: باید فقر در این بخش را جدی بگیریم و در نظریه پردازی آن سرمایه گذاری کنیم. سیدعباس صالحی صبح امروز به همراه محسن جوادی معاون امور فرهنگی از آثار سازمان سمت (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها) بازدید کرد و در نشستی با رئیس و مدیران این سازمان به برخی دغدغه های کشور در حوزه علوم انسانی اشاره کرد و گفت: دغدغه هایی در این حوزه از دهه ۶۰ وجود داشت که برخی از آن ها طی شده ولی تا رسیدن به قله فاصله زیادی است که به تکاپوی بیشتری نیاز است.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در این بخش توجه به فلسفه علوم انسانی ضروری است. در اوایل انقلاب بحث فلسفه در برخی علوم از جمله تاریخ و … وجود داشت و این حس ایجاد شد که حوزه علوم انسانی هم به فلسفه نیاز دارد زیرا وجود آن به مسیر علم کمک می کند. تا رسیدن به قله در این حوزه فاصله زیادی داریم و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به فلسفه هنر نیاز است.

وی در عین حال تصریح کرد: سازمان سمت در حوزه فلسفه علوم انسانی اقداماتی را انجام داده و نقطه تلاقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و این سازمان در حوزه فلسفه هنر می تواند باشد که بتوانند با همگرایی و مشارکت کارهای بیشتری با یکدیگر انجام دهند.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با مقایسه تعداد دانشجویان رشته هنر در قبل و بعد از انقلاب اسلامی ادامه داد: در حال حاضر تا سال ۹۷؛ ۳۰۰ هزار دانشجوی رشته هنر و ۴۰۰ هزار هم دانشجوی هنر به صورت آزاد داشته ایم که در کل ۷۰۰ هزار دانشجوی رسمی و غیر رسمی در این رشته در حال تحصیل هستند که هر کدام از آن ها به عنوان محصول حوزه هنر به شمار می آیند.

صالحی ادامه داد: دومین حوزه ای که مهم هم هست و جزو اهداف اصلی شکل گیری سازمان سمت هم به شمار می آید مباحث میان رشته ای است که در علوم انسانی بیشتر مورد توجه است. اینکه چگونه مباحث میان رشته ای را فعال کنیم و نسبت ها را کشف کنیم مهم است و برای رسیدن به آن نیاز به همگرایی و مشارکت این وزارتخانه و سازمان سمت داریم تا بتوانیم بحث های میان رشته ای حوزه هنر را فعال تر کنیم.وی افزود: سومین حوزه که در مسیر شکل گیری سازمان سمت نقش داشت، نظریه پردازی در علوم انسانی است. علم، جغرافیا و وطن ندارد اما اگر ملتی بخواهد عالم شناخته شود باید نظریه پرداز باشد و مصرف کننده صرف در این زمینه نباشد. بنابراین در بخش علوم انسانی باید نظریه پرداز داشته باشیم.

صالحی در عین حال تصریح کرد: بنابراین در بحث های هنر به نظریه در حوزه هنر نیاز داریم زیرا نظریه تولیدی در این بخش زیاد نداریم و بیشتر به صورت ترجمه و شرح است و سرمایه گذاری در این بخش را باید جدی و مهم بدانیم زیرا در این حوزه دچار فقر نظریه هستیم و باید با تشریک مساعی آن را پیش ببریم.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توان شناسی دانش را چهارمین موضوعی برشمرد که سازمان سمت مسیر خود را بر اساس آن طی کرده و ادامه داد: توان شناسی دانش به این معنا که ما در گذشته دانش ها و توانایی هایی داشته ایم که امروز مغفول مانده باید آن ها را دوباره بازآفرینی کنیم و در خدمت علم معاصر بیاوریم. در این حوزه هم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سمت می تواند اقدامات مشترک خوبی شکل بگیرد.

وی گفت: محور پنجم که سازمان سمت بر اساس آن شکل گرفت، گفت و گو های فرامرزی در حوزه علوم انسانی است. اینکه بدانیم در این حوزه صدای فهم انسان از ایران چیست مهم است. اینکه برای جامعه جهانی در حوزه علوم انسانی چه حرف هایی برای گفتن داریم. در این حوزه هم برخی کارها و آثار انجام شده و در حال انجام است. ولی درعین حال باید کارهای جدی تری انجام دهیم تا داشته ها و حرکت های خود را با افکار بیرونی مرتبط کنیم.وی تاکید کرد: با وجود این پنج هدف که سازمان سمت آن ها را دنبال کرده، می توان بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و این سازمان ارتباط و نقطه های مشترک ایجاد کرد و بر اساس آن نقشه راه ترسیم کرد.صالحی در بخش دیگری از سخنان خود یاد و خاطره احمد احمدی رئیس فقید پیشین این سازمان را گرامی داشت.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمد ذبیحی رئیس سازمان سمت هم گزارشی از مجموعه اهداف و اقدامات این سازمان ارائه کرد.وی با اشاره به برخی مشکلات موجود در سازمان سمت گفت: برای اینکه کتاب های این سازمان را به دانشجویان ارزان تر ارائه کنیم نیاز به حمایت داریم.وی افزود: نیاز داریم تا بخشی از کتب چاپ جدید این سازمان برای کتابخانه های سراسر کشور خریداری شود و در بخش نشر الکترونیک هم که یکی از پیشگامان این عرصه بوده ایم نیاز به حمایت داریم.

در حاشیه این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از آثار سازمان سمت گفت: سازمان سمت یکی از اقتباس های علمی و دانشگاهی کشور به شمار می آید که از دهه ۶۰ کار خود را آغاز کرده و وجود بیش از دو هزار اثر تولید شده آن نشان دهنده تکاپو در تالیف آثار انسانی است.وی افزود: تنوع و دامنه موضوعات در علوم انسانی در این ۴۰ سال بسیار است و نشان می دهد که در این بازه زمانی تلاش قابل توجهی در حیطه های مختلف علوم انسانی شکل گرفته است اما تا رسیدن به افق پیش رو نیاز به تکاپوی بیشتری داریم و سازمان سمت می تواند با پیوندها و ارتباطات گسترده میزان و کیفیت تولید را افزایش دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: در دهه پنجم انقلاب اسلامی جریان تبادل علمی بیشتر علوم انسانی است و باید در این حوزه برای گفت و گوهای جدید تر در حوزه نظریه پردازی هم سرمایه گذاری کرد زیرا دهه پنجم دهه گفت و گوهای علمی است.وی در ادامه درباره بودجه نمایشگاه کتاب با توجه به اینکه برگزار نمی شود، گفت: هم سال گذشته و هم امسال مشکلاتی داشتیم که هنوز ادامه دارد، ولی با پیگیری های صورت گرفته امیدواریم شرایط از سال قبل بهتر شود و بتوانیم کارهایی در تمام حوزه ها به ویژه حوزه نشر انجام دهیم.

صالحی افزود: به عنوان مثال در حوزه نشر کارهایی از جمله طرح های فصلی کتاب مانند طرح بهارانه و تابستانه کتاب انجام شده و پاییزه و زمستانه آن را هم به شکل وسیع تری خواهیم داشت. همچنین سهم خرید از ناشران را بیشتر در نظر گرفته ایم. همچنین نمایشگاه کتاب مجازی را هم جدی تر گرفته ایم.