منشاء دردِ ما جای دورتری است!
امروز ظهر کتاب کمحجم «منشاء دردِ ما جای دورتری است؛ اندیشهای دربارهی کشتار ۱۳ نوامبر» از آلن بدیو ترجمه بهروز عارفی، نشر دیبایه (۱۳۹۷) را به قیمت ۹۵۰۰ تومان از کتابفروشی رشد اهواز خریدم و طی دو ساعت مطالعه کردم. آلن بدیو متولد ۱۹۳۷ در رباط (مراکش)، فیلسوف، نویسنده و نمایشنامهنویس معاصر فرانسوی است. در […]
امروز ظهر کتاب کمحجم «منشاء دردِ ما جای دورتری است؛ اندیشهای دربارهی کشتار ۱۳ نوامبر» از آلن بدیو ترجمه بهروز عارفی، نشر دیبایه (۱۳۹۷) را به قیمت ۹۵۰۰ تومان از کتابفروشی رشد اهواز خریدم و طی دو ساعت مطالعه کردم. آلن بدیو متولد ۱۹۳۷ در رباط (مراکش)، فیلسوف، نویسنده و نمایشنامهنویس معاصر فرانسوی است. در سالهای ۶۹ و ۷۰ با آلتوسر همکاری میکرد. او از فیلسوفان جناح چپ رادیکال فرانسه و از مهمترین منتقدان جریان پستمدرنیسم محسوب میشود.این کتاب حاصل سخنرانی آلن بدیو در سمینار استثنائی که در روز ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵ یعنی ۱۰ روز پس از کشتار ۱۳ نوامبر پاریس در تئاتر شهر اوبرویلیه (حومهی شمالی پاریس) ایراد شد.
در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ یکرشته از حملات هماهنگ شده تروریستی متشکل از تیربارانهای دستهجمعی و بمبگذاریهای انتحاری در شهر پاریس، فرانسه منجر به کشته شدن ۱۳۰ نفر و مصدومیت ۳۶۸ نفر شد. داعش مسئولیت این حملات تروریستی را بر عهده گرفت.این کتاب کوچک، بسیار جذاب، عمیق و فوقالعاده اثرگذار که حاوی تحلیل آلن بدیو از ماهیت امروز سرمایهداری و پیامدهای آن برای دولتها، روابط بینالملل، امپریالیسم جدید و شکلگیری فاشیسم است؛ خواندنی و جذاب است. مطالعهی این کتاب را به همهی دوستان توصیه میکنم بهویژه اینکه دید کلانتری درباره جامعهی جهانی و جامعهی خودمان و تاریخ به ما میدهد.
آلن بدیو در این کتاب مینویسد: «مدت درازی است که صحبت از نابودی داعش است، اما در واقعیت، تاکنون هیچ کار واقعاً جدیای صورت نگرفته است، … بههرحال، داعش یک قدرت بازرگانی است، یک شرکت تجارتی ماهر و چندشکلی! داعش نفت میفروشد، آثار هنری میفروشد، کلی پنبه میفروشد، یک قدرت بزرگ تولیدکنندهی پنبه است. داعش خیلی از کالاها را به خیلیها میفروشد؛ زیرا برای فروش هر کالایی به دو طرف معامله نیاز است. داعش که خود پنبه خودش را نمیخرد.» ص ۳۵٫آلن بدیو میگوید: «پس صادقانه بگویم که انداختن مسئولیت به گردن اسلام، امری جدی نیست. پیش از هر چیز، در ماهیت دستههای مسلح است که عرصههای سرمایهداری ویرانشده را اشغال کنند و در آن گانگستریسمی سودآور ایجاد کنند تا بعداً برای جلب جوانان شورشی، رنگهای معنوی و روحانی گوناگون به آن بدهند.» ص ۵۰٫ «بگذارید بگوییم فاشیزاسیون (فاشیستی شدن) اسلامی میشود و نه اسلام، فاشیستی.» ص ۶۴٫
اهواز – لفته منصوری
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰