یاد آب یخ های یک قرانی بخیر!

اول:گاهی از کنار سخنان یک وزیر یا مقام‌ مسئول به راحتی می گذریم در حالیکه عمق سخنانشان تکاندهنده و در بهترین حالت بسیار نگران کننده است.مثلا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین اظهار نظر خود گفته است:<< دوره انتظار شغل در کشور به ۱۰ سال رسیده است >>. معنای ساده سخن ایشان این […]

اول:گاهی از کنار سخنان یک وزیر یا مقام‌ مسئول به راحتی می گذریم در حالیکه عمق سخنانشان تکاندهنده و در بهترین حالت بسیار نگران کننده است.مثلا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین اظهار نظر خود گفته است:<< دوره انتظار شغل در کشور به ۱۰ سال رسیده است >>.

معنای ساده سخن ایشان این است که یک نیروی انسانی آماده کار حداقل باید ده سال به انتظار شغل بنشیند که پس از آن هم معلوم نیست در سایه حاکمیت روابط و چیرگی آنها بر ضوابط آیا به شغل می رسد یا خیر؟ . نکته جالب این است که میانگین جهانی در بدترین حالت ۳ سال است. به بیانی بسیار صریح این گفته وزیر پرده از فشل بودن و ناکارآمدی سیستم متولی امر اشتغال در طول سالیان گذشته بر می دارد. با توجه به مشکلات حاد ناشی از بیکاری و تبدیل شدن آن به حالتی خطرناک در ابعاد مختلف اجتماعی، واقعا معلوم نیست این وزیر با چه رویی جرأت بیان چنین رقم تکاندهنده و مأیوس کننده ای را دارد و بجای چنین توجیهی چرا از ابتکارات و خلاقیتهای وزارت متبوعش در زمینه مهار این معضل یا کاستن از آثار رو به افزایش آن ذکری به میان نیاورده است؟

 دوم:در مقام طُرفه آمیخته به طنز به وزیر متولی امور بیکاران باید گفت:همه برای خود روز و بعضا هفته ای دارند و مسئول ملیشان در آن روز برایشان سخنرانی می کند و آن روز را به آنها تبریک می گوید، اِلّا میلیونها بیکار افسرده در میان ناملایمات زندگی که ضمن مقصر و مسئول بودن بسیاری از مسئولان بویژه وزارت کار در برابر بیکاریشان، اما بدون روز و مسئول تماشاگر روزهای اختصاصی متعلق به اصناف مختلف و مناسبتهای گوناگون هستند.

حال که همه روزهای تقویم ما به تسخیر اصناف و مناسبتهای مختلف درآمده است، چه اشکالی دارد که برای جمعیت بیکاران روزی معین تعیین و نام آن نیز << روز ملی بیکاران کشور >> گذارده شود. حداقل فایده این کار این است که وزیر کار برای آنها سخنرانی کند و روز ملیشان را تبریک بگوید و از باب ارتقای آستانه تحملشان مثلا به آنها بگوید:<< بیکاران عزیز بخاطر اینکه دوره انتظار شغل در کشور و با شیب نسبتاً ملایم در دوره وزارتم به ۱۰ سال رسیده، اصلاً غصه نخورید و نگران نباشید، زیرا با تلاش همکاران زحمتکشم در وزارتخانه نگذاشتیم این رقم به ۱۵ سال یا بیشتر برسد… من با شما فرقی ندارم و در خلوت خودمان همگی دچار رنج و مصایب مختلف هستیم. در دوران نوجوانی در میدان میوه و تره بار آب یخ به غرفه داران با مبلغ یک قران (ریال) می فرختم بنابر این من از طبقه خودتان هستم. >>

نتیجه گیری بدیهی: وقتی ما از وجود چنین وزرای توانمندی در دولت بهره می بریم، بدون شک آنها آئینه تمام نمای مدیران کل استانی خود خواهند بود. با توجه به ارتقای شاخصها در همه حوزه های آموزشی، اقتصادی، فرهنگی، سلامت و بهداشت و… ما مردم خوزستان بخاطر انتخاب مدیران منحصر به فرد، خلاق، قوی و قانونمدار که باعث و بانی نظم و انضباط و توسعه و آبادانی فعلی استان هستند، به حکم انصاف باید از حسن روحانی بعنوان رییس دولت بخاطر چنین حُسن انتخابی تشکر کنیم.

علی عبدالخانی

چهاردهم اردیبهشت ۱۳۹۷