تجربه‌ی موفق ترافیکی!

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که در یک گره ترافیکی گرفتار شوی و پشت صف طولانی خودروها هر چه به افق جلو نگاه کنی، چیزی جز خودروهای ایستاده نبینی و هم‌زمان اعصاب و وقتت را هدر بدهی. ترافیک چهار هزینه‌ی سهمگین بر پیکره‌ی جامعه وارد می‌کند. ۱- هزینه‌ی سوخت. ۲- هزینه‌ی مالی. […]

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که در یک گره ترافیکی گرفتار شوی و پشت صف طولانی خودروها هر چه به افق جلو نگاه کنی، چیزی جز خودروهای ایستاده نبینی و هم‌زمان اعصاب و وقتت را هدر بدهی. ترافیک چهار هزینه‌ی سهمگین بر پیکره‌ی جامعه وارد می‌کند. ۱- هزینه‌ی سوخت. ۲- هزینه‌ی مالی. ۳- هزینه‌ی بهداشت و درمان. ۴- هزینه‌ی روحی و روانی. خسارت وارده ناشی از این دو مورد اخیر بر شهروندان قابل حساب‌وکتاب نیست.

ترافیک جزء زندگی شهری است، اما مدیریت آن‌هم جزء همین زندگی است. به‌راستی در کلان‌شهرهای دیگر چه تدابیری برای ترافیک اندیشیده‌اند؟ چه راه‌کارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری طراحی کرده‌اند؟ و با این پدیده‌ی نام‌آشنا چگونه مواجه شده‌اند؟لطفاً به‌عکس زیر دقت بفرمایید در کلان‌شهر اصفهان تابلوهای نصب کردند که چنانچه بزرگراه، بلوار و یا خیابانی به عللی ازجمله تصادف دچار گره ترافیکی شده باشد، از طریق تابلوهای الکترونیکی که در نقاط مناسب مکان‌یابی نمودند، اطلاع‌رسانی کرده و از افزایش حجم ترافیک به دلیل ورود خودروهای جدید به نقطه‌ی بحرانی جلوگیری می‌کنند. بدین ترتیب وقتی راننده‌ای مواجه با تابلویی که وقوع یک تصادف یا هر حادثه دیگر منجر به گره ترافیکی در طول مسیر را اطلاع‌رسانی کند، مسیر خود را عوض کرده و خود را از حلقه‌ی ترافیک نجات می‌دهد.

چرا مدیریت خدمات شهری اهواز از تجارب موفق اجراشده در شهرهای هم‌جوار استفاده نمی‌کند؟ آیا وضعیت ما ازنظر سیاست‌های شهرسازی، شهرداری و شهرمداری در مرحله‌ی ماقبل این کلان‌شهرها قرار دارد؟ در این موارد نقش جامعه‌ی مدنی و شهروندان چیست؟ اگر مطالبه گری است! اگر ایده پردازی است! اگر فشار رسانه‌ای است! اگر مقاومت مدنی است! اگر تغییر مردم‌سالارانه است! هر چه هست و یا باید باشد ما ایرانیان در چارچوب یک کشور – ملت زندگی می‌کنیم و ظرفیت حقوقی و استحقاقی یکسانی داریم. اهواز نیاز به یک خانه‌تکانی جدی دارد.

اهواز – لفته منصوری