96 درصد از زندانیان خوزستان، بیکار بوده اند

رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به ارتباط مستقیم بیکاری و ارتکاب جرم، گفت: 11 هزار و 600 نفر از زندانیان خوزستان معادل 96 درصد زندانیان در زمان ارتکاب جرم بیکار بوده اند. به گزارش ایرنا فرهاد افشارنیا روز یکشنبه در همایش ‘روی پوست شهر’ که با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی، مسئولان و […]

رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به ارتباط مستقیم بیکاری و ارتکاب جرم، گفت: 11 هزار و 600 نفر از زندانیان خوزستان معادل 96 درصد زندانیان در زمان ارتکاب جرم بیکار بوده اند. به گزارش ایرنا فرهاد افشارنیا روز یکشنبه در همایش ‘روی پوست شهر’ که با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی، مسئولان و دغدغه ها در کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با تلاش ها و اقداماتی که انجام شده آمار زندانیان در خوزستان از 15 هزار نفر به 12 هزار نفر کاهش یافته است. وی با اشاره به ارتباط مستقیم اشتغال و ارتکاب جرم، تصریح کرد: 11 هزار و 600 نفر از زندانیان خوزستان در زمان ارتکاب جرم بیکار بودند و اگر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مشغول به کار بودند اکنون زندان ها خالی بود. وی گفت: در هشت ماهه نخست امسال 38 هزار پرونده سرقت در دادگستری خوزستان تشکیل شده است.

82342490-71240256 

*فقر و سرخوردگی

رئیس کل دادگستری خوزستان فقر را نیز از علل اصلی آسیب های اجتماعی در خوزستان برشمرد و گفت: نبود بضاعت خانواده برای تامین غذا، پوشاک و هزینه درمان باعث دلزدگی، سرخوردگی، اضطراب و انزواطلبی در جامعه و در نهایت منجر به بزهکاری برای تامین معاش زندگی می شود. وی افزود: بر اساس مطالعه ای که در شهر قم انجام شده 47 درصد از مجرمان سرقت بیکار بوده یا حقوق ناکافی دریافت می کردند و 69 درصد از آنها زیرخط فقر بودند. افشارنیا تاکید کرد: بر اساس آمار بانک جهانی آمار افرادی که در کشور زیر خط فقر هستند کاهش یافته و از 47 درصد در سال 57 ، اکنون به 16 درصد رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به حاشیه نشینی و مهاجرت در این استان اظهار کرد: 400 هزار نفر مهمان ناخوانده در حاشیه شهر اهواز ساکن هستند و نباید انتظار داشته باشیم شهرداری با اعتبار محدود به تنهایی به این افراد خدمات رسانی کند. وی افزود: این افراد عمدتا در زمین های غصبی و یا با قولنامه های خودساخته زندگی می کنند اما به دلیل مشکلات در مبداء سکونت خود، ناچار به زندگی در حاشیه شهر می شود که باعث ایجاد مشاغل کاذب و شوک فرهنگی به شهر می شوند زیرا به طور مثال ممکن است آداب و رسوم و گویش متفاوتی نسبت به اهواز داشته باشند که مانع سازگاری آنها با دیگران شود. افشارنیا اضافه کرد: 10 میلیون نفر در کشور حاشیه نشین هستند که 40 درصد جمعیت کلان شهرها را تشکیل می دهند و پنج میلیون نفر نیز در بافت های فرسوده شهری سکونت دارند که باید برای آنها چاره اندیشی شود.

*مخفی کاری، ممنوع

افشارنیا مخفی کاری مشکلات در حوزه آسیب های اجتماعی را چاره ساز ندانست و افزود: این بیماری ها و آسیب ها باید شناسایی و احصا شده و در صدد رفع آنها برآییم. وی با اشاره به اینکه رهبری در پیام نوروزی و طرح اقتصاد مقاومتی، آسیب های اجتماعی را مدنظر قرار داده اظهار کرد: استاندار نقش مهمی در هماهنگی و همکاری دستگاه های اجرایی و مردم برای کاهش آسیب های اجتماعی می تواند ایفا کند. افشارنیا تاکید کرد: کاهش آمار بالای تصادفات و تلفات جاده ای، بیکاری، اعتیاد، حاشیه نشینی و فقر از عهده دستگاه قضایی به تنهایی برنمی آید و در این زمینه همه دستگاه ها باید همکاری کنند. وی ریشه یابی و شناخت صحیح آسیب های اجتماعی را از عوامل موفقیت در برخورد با این مشکلات دانست و گفت: آسیب های اجتماعی هزینه های بسیاری به دولت ها و جامعه وارد می کند و جمع زیادی از مشاوران و مبلغان را مشغول خود کرده است. این مقام مسئول آسیب های اجتماعی را معلول انقلاب صنعتی در دنیا و روند توسعه در کشور عنوان کرد و افزود: کاهش آسیب های اجتماعی در هر جامعه نیاز به مطالعه دقیق و شناخت ناهنجاری های خاص آن جامعه دارد.

*زنگ خطر طلاق عاطفی

رئیس کل دادگستری خوزستان در ادامه از مهمترین آسیب های اجتماعی در خوزستان را طلاق دانست و نسبت به افزایش نگران کننده آمار طلاق در استان هشدار داد. وی با بیان اینکه آمارهای طلاق در خوزستان قابل دفاع نیست گفت: در هشت ماهه نخست امسال هفت هزار و 700 پرونده طلاق در خوزستان و 2 هزار و 600 پرونده طلاق در اهواز تشکیل شده است. افشارنیا طلاق ها را شامل سه نوع طلاق شرعی و قانونی، طلاق عرفی و طلاق عاطفی دانست و اظهار کرد: طلاق عاطفی در جامعه رایج شده که در آن همسران با وجودی که ظاهرا در خانواده حضور دارند اما به یکدیگر بی توجه هستند و در حالت قهر به سر می برند. وی تاکید کرد: طلاق عاطفی یکی از زمینه های کج روی های اجتماعی است که باعث آسیب رسیدن به کودکان نیز می شود. افشارنیا همچنین با اشاره به افزایش آمار اعتیاد به ویژه در جوانان گفت: با وجود هشدار به سازمان های فرهنگی و دانشگاه های استان، اما همچنان این سازمان ها سعی در کتمان آمارها و عدم باور به این مساله دارند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که به دلیل همجواری با کشور افغانستان، خوزستان به محل ترانزیت مواد مخدر تبدیل شده و این مساله باعث افزایش قاچاق و توزیع مواد مخدر در این استان شده است. افشارنیا با انتقاد از نبود مرکز رسمی دولتی برای نگهداری معتادان در خوزستان اظهار کرد: علیرغم تذکر و اعلام، هم اکنون فقط سازمان های خصوصی در این زمینه فعالیت می کنند که با مشارکت معتادان اداره می شوند. وی تصریح کرد: مجازات هایی که برای قاچاقچیان و متخلفان تعیین کردیم کارساز نبوده و آمار اعدامی ها هنوز نتوانسته معضل قاچاق مواد مخدر را حل کند؛ البته می توان تصور کرد که بدون این اقدامات، کشور در چه وضعیتی به سر می برد. به گفته وی، مجلس شورای اسلامی در حال تنظیم طرحی است که مجازات قاچاقچیان را کم کند. وی همچنین خواستار اختصاص مکان و ساختمان مناسب برای رسیدگی به آسیب های اجتماعی و هماهنگی همه واحدهای مرتبط در استان شد. بر اساس این گزارش، همایش ‘روی پوست شهر’ که با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی، مسئولان و دغدغه ها در کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد و نمایشگاهی نیز با حضور دستگاه های اجرایی متولی، به عنوان برنامه جنبی برگزار شد.