بیش از 2 هزار و 332 بیمار مبتلا به ایدز در خوزستان شناسایی شده است

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: براساس آخرین آمار تا پایان پارسال، 39 درصد موارد ابتلا به ویروس HIV در خوزستان از راه روابط جنسی بوده است. شکراله سلمان زاده شنبه در همایش روز جهانی ایدز در سرسرای اداری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: همچنین 60 درصد راه انتقال این ویروس […]

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: براساس آخرین آمار تا پایان پارسال، 39 درصد موارد ابتلا به ویروس HIV در خوزستان از راه روابط جنسی بوده است. شکراله سلمان زاده شنبه در همایش روز جهانی ایدز در سرسرای اداری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: همچنین 60 درصد راه انتقال این ویروس در خوزستان از طریق اعتیاد تزریقی و 1.43 درصد از طریق مادر به کودک گزارش شده است. وی افزود: آمارها نشان می دهد که انتقال از طریق تماس جنسی محافظت نشده در حال افزایش است و همانگونه که کاهش آسیب در خصوص معتادان تزریقی به خوبی انجام شد در مورد کنترل تماس جنسی محافظت نشده نیز باید تلاش زیادی صورت گیرد.

82330402-71216294

سلمان زاده ادامه داد: تا پایان سال 94، در کشورایران 31 هزار و 732 نفر مبتلا به ویروس HIV شناسایی شدند که 42 درصد آن از طریق تماس جنسی بوده که این رقم تا پیش از سال 94، حدود17 درصد بود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: این موضوع نگران کننده است و باید با همکاری بین بخشی از جمله آموزش و پرورش و بهزیستی کنترل شود. وی اظهار کرد: در سال های اخیر نسبت جنسی در باره این ویروس نیز تغییر کرده و در زنان رو به افزایش است به صورتی که در کشور میزان ابتلا به ایدز در میان زنان تا پیش از سال 94 ، 15 درصد و در سال 94 به 34 درصد افزایش یافته است.

سلمان زاده اضافه کرد: آمار افراد شناسایی شده مبتلا به ایدز در خوزستان تا پایان پارسال، 2 هزار و 332 نفر بوده که هم اکنون 473 نفر زیر درمان هستند و 662 نفر نیز فوت شده اند. وی در اهداف برنامه جهانی کنترل HIV تا سال 2020 گفت: از جمله اهداف این است که بیش از 90 درصد مبتلایان به عفونت شناسایی شده باشد و بیش از 90 درصد مبتلایان شناخته شده تحت درمان با ثبات و پایدار باشند. وی در خصوص چالش های پیش روی ایدز اظهار کرد:مبتلا شدن همزمان بیمار به سل و ایدز نگران کننده ترین مساله در کنترل سل است چون علائم بیماری سل در خصوص بیمارانی که عفونت پیشرفته HIV دارند می تواند متفاوت باشد. سلمان زاده ادامه داد: سل شایع ترین دلیل مرگ بیماران مبتلا به ایدز است و احتمال بروز سل فعال در افراد آلوده به ایدز، 100 برابر بیش از افراد عادی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: استفاده از مواد محرک و روان گردان، آرایشگاه ها و محیط های ورزشی، پائین بودن بیماریابی در گروه های پرخطرو ناکافی بودن آموزش به جمعیت هدف از جمله دیگر چالش ها است. وی ادامه داد: از جمله برنامه های طرح تحول در حوزه بهداشت، برنامه کاهش رفتارهای پرخطر و HIV است که خودمراقبتی و تقویت و نهادینه سازی همکاری های بین بخشی نیز مرتبط با این موضوع است. سلمان زاده خاطرنشان کرد: شعار روز جهانی ایدز در سال 95، مهار همه گیری اچ آی وی با اطلاع رسانی ، پیشگیری ، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان است.