دانش آشتیانی : همه سوابق و تجربیات من در حوزه تعلیم و تربیت است

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در گفت وگو با ایرنا با تاکید بر اینکه همه سوابق و تجربیات او در حوزه تعلیم و تربیت است، تاکید کرد: من حساسیتها و دغدغه های نمایندگان محترم مجلس را درک می کنم و امیدوارم با فرصتی که خواهند داد، بتوانم از دیدگاهها و برنامه هایم دفاع کنم.دکتر فخرالدین […]

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در گفت وگو با ایرنا با تاکید بر اینکه همه سوابق و تجربیات او در حوزه تعلیم و تربیت است، تاکید کرد: من حساسیتها و دغدغه های نمایندگان محترم مجلس را درک می کنم و امیدوارم با فرصتی که خواهند داد، بتوانم از دیدگاهها و برنامه هایم دفاع کنم.دکتر فخرالدین دانش آشتیانی امروز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه بیشتر عمر خود را صرف تعلیم و تربیت کرده است، گفت: امر تعلیم و تربیت همواره یکی از دغدغه ها و علاقه مندی های من بوده است، بنابراین در سال های گذشته تلاش کردم تا بصور مختلف از معلمی در دبیرستان، تاسیس و راهبری موسسه آموزشی تا عضویت در عالی ترین شوراهای آموزش و پرورش، بنحو مناسبی در این حوزه فعالیت کنم.
وی افزود: در همین مسیر انجام فعالیت های مدیریتی در سطح معاونت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تجربه سطوح عالی آموزشی را نیز به همراه داشته است که جزء تجربیات ارزشمندی است که می تواند در پیشبرد اهداف و برنامه های آموزش و پرورش و پیوند مناسب بین مقطع تحصیلی متوسطه و عالی، کارساز باشد.
دکتر دانش آشتیانی در واکنش به انتقاد کسانی که او را فاقد سوابق آموزشی دانسته اند، اظهارداشت: همانطور که گفتم تمام سوابق و تجربیات من مربوط به حوزه تعلیم و تربیت است، کسی را که فعالیت های متعددی در زمینه آموزشی بعنوان معلم و مدیریت یکی از موسسات آموزشی موفقی همچون’مجتمع آموزشی مفید’ را در کارنامه خود داشته باشد را نمی توان فاقد تجربه آموزشی دانست، بنابراین اینگونه نظرات منصفانه نیست.

* مجلس قبلی به من فرصت دفاع نداد
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر حفظ رویکرد خود نسبت به ارزش های انقلاب اسلامی و اعتقاد به ضرورت از خود گذشتگی جهت پیشبرد اهداف عالیه ایران اسلامی، گفت: در مجلس قبل که منجر به رای عدم اعتماد نمایندگان برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات شد، حتی فرصت مناسب برای دفاع از برنامه هایم نیز فراهم نبود ولی در این مجلس با توجه به خصوصیات و ویژگی های ارزشمند آن، این امیدواری وجود دارد تا با ارایه برنامه و فرصتی که نمایندگان محترم فراهم می کنند، بتوانم از دیدگاه ها و اهداف و برنامه هایم دفاع کنم.
وی در مورد دغدغه های نمایندگان مجلس در خصوص مسائل و مشکلات آموزش و پرورش و چگونگی رفع آنها، گفت: با درک حساسیت های نمایندگان محترم مجلس در خصوص یکی از مهمترین وزارتخانه هایی که نقش تعیین کننده ای در تعلیم و تربیت آینده سازان ایران اسلامی دارد، برخود فرض می دانم تا با ارایه برنامه مناسب و اعمال مدیریت کارساز و اثر گذار در جهت پیشبرد اهداف این وزارتخانه تلاش نمایم و بدیهی است با چنین رویکردی رفع این دغدغه ها دور از دسترس نخواهد بود.
دانش آشتیانی تصریح کرد: اکثر نکات و موارد مورد نظر نمایندگان محترم در خصوص وضعیت فعلی وزارتخانه را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و راهکارهایی را درغالب برنامه ارایه شده به مجلس محترم مورد توجه قرار داده ام.

* تعمیق و اعتلای تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، برنامه ارایه شده به مجلس را حاصل معلومات، تجربیات و متکی به اسناد فرادستی و الزامات قانونی دانست و گفت: تمرکز بر اجرای مضامین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی از راهبردهای اساسی برای نیل به تحول مورد نظر است.
وی افزود: بازبینی و باز تعریف ساختار، محتوا و فعالیتهای پرورشی و تشکیلات مرتبط با آن، تعمیق و اعتلای تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان با تاکید برانس با قرآن و مکتب اهل بیت و مقابله با آسیبها و آفتهای تربیتی و اخلاقی با همکاری حوزه های علمیه و مراکز دینی، نقش موثری در تربیت نسل آینده کشور خواهد داشت .
دکتر دانش آشتیانی باز مهندسی نظام مدیریت آموزش و پرورش با رویکرد شایسته سالاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: تشکیل ‘سازمان نظام معلمی’ برای ارتقای منزلت حرفه ای فرهنگیان، اصلاح نظام پرداخت بر اساس شایستگی ها و صلاحیتهای حرفه ای معلمان و مدیران، به اجرا در آمدن طرح رتبه بندی معلمان، طراحی و اجرای نظام معیشتی و رفاهی ویژه فرهنگیان، طراحی نظام واگذاری اختیارات اداری و اجرایی با هدف تمرکز زدایی را از مهمترین فرازهای برنامه اینجانب جهت اصلاح نظام مدیریت آموزش و پرورش است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رشد شتابان فناوریهای نوین آموزشی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: بازنگری در اقدامات انجام شده در این زمینه و نیز تاکید بر یادگیری مهارتهای فناوری و کارآفرینی در آموزش عمومی، تاثیر بسزایی در توسعه شایستگی حرفه ای و اقتصادی دانش آموزان خواهد داشت.
وی افزود: افزایش مهارتهای هنری و خلاقیت فکری دانش آموزان با استفاده از ظرفیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برنامه‌های فرهنگی و هنری مدارس به عنوان برنامه‌های راهبردی در بخش فعالیت‌های پرورشی و تربیت بدنی هم در این بحث می‌تواند راهگشا باشد.
دانش آشتیانی یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش را تامین منابع مالی متناسب با نیازهای این وزارتخانه دانست و گفت: ایجاد تنوع در منابع مالی و استفاده بهینه از ظرفیت و امکانات بخش دولتی و غیر دولتی، افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، جلب نظر مؤسسان و سرمایه گذاران مدارس و به کارگیری ظرفیتها و امکانات بخش عمومی و تعاونیها در توسعه مدارس غیر دولتی و ارتقای مستمر سطح مشارکت خیرین مدرسه ساز، از ضرورت های اساسی برای تقویت بنیه مالی این وزارتخانه می باشد.
وی، پرداخت پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش و سایر معوقات فرهنگیان را مورد تاکید و عزم جدی خود برشمرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی ضرورت دارد تا با تعامل و همکاری مجلس محترم منابع مالی مربوطه به گونه ای تامین شود که تا پایان سال جاری این مطالبات بطور کامل پرداخت گردد.

* در باره صندوق ذخیره فرهنگیان
آشتیانی با اظهار تاسف از آنچه که در صندوق ذخیره فرهنگیان اتفاق افتاده است، اظهار داشت: این صندوق پشتوانه ارزشمند فرهنگیان عزیز می باشد و باید تلاش کنیم تا با بکارگیری یک تیم قوی اقتصادی اهداف آنرا محقق سازیم .
وی افزود: سعی خواهیم کرد تا با مسائل و مشکلات این صندوق نیز برخورد کرده و نگذاریم حتی یک ریال از حقوق معلمان از بین برود و تمام آنچه که از این صندوق سوء استفاده شده است، به آن برگردد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، یکی از زمینه های ارزشمند در نظام تعلیم و تربیت کشور را در همکاری مستمر اولیا و مربیان دانست و اظهار داشت: مشارکت خانواده ها در انجام فعالیت های مختلف و متنوع آموزشی و تربیتی مدرسه بسیار کار ساز بوده و برای بهره گیری مناسبتر از این ظرفیت، نقش انجمن¬های اولیاء و مربیان به گونه ای بازتعریف خواهد شد تا شرایط مناسبتری در این زمینه فراهم گردد.

* ایجاد فرصتهای برابر آموزشی در کشور
دانش آشتیانی یکی از دغدغه های اساسی دلسوزان جامعه را وضعیت ایمنی و بهداشتی محیط های آموزشی دانست و گفت: طراحی و ساخت فضاهای آموزشی متناسب با مقتضیات و الزامات اصول شهرسازی و معماری و شرایط اقلیمی با تاکید بر استفاده از فناوری نوین ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی با رعایت الگوی معماری اسلامی – ایرانی و نیز ایمن سازی فضاهای آموزشی موجود، بسیار حائز اهمیت است و این مهم جزء برنامه های ارایه شده به مجلس محترم مورد تاکید قرار گرفته است.
وی ایجاد فرصت های برابر برای همه دانش آموزان در اقصی نقاط کشور جهت تعلیم و تربیت را مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از حوزه های مود نظر برای توسعه فرصت های دسترسی به آموزش های با کیفیت مطلوب برای دانش آموزان دارای استعدادهای درخشان و استثنائی است که لازم است با بازنگری عملکرد گذشته اقدامات اساسی و موثری به عمل آید.
دکتر دانش آشتیانی وجود حتی یک بیسواد را برای کشور غیر قابل قبول دانست و گفت: اصلاح ساختار و برنامه های نهضت سواد آموزی به منظور کاهش نارساییهای فعلی و دستیابی به هدف کلی محو بیسوادی، یکی از اهداف اصلی برنامه ارایه شده به مجلس محترم می باشد.
وی خاطر نشان کرد: هدایت دستگاه عظیم و پیچیده «آموزش وپرورش» که زیربنای توسعه کشور، تقویت اقتدار و امنیت ملی، تولید سرمایه فرهنگی و ارتقای سرمایه اجتماعی است، نیاز به برنامه‌های راهبردی و بلند مدت دارد. ما در آموزش و پرورش احتیاج داریم که در برنامه ریزی‌های کلان از روش های علمی استفاده کنیم.
دانش آشتیانی افزود: دستگاهی که ویژگی بارز آن دیربازدهی نتایج سیاست‌ها و برنامه هاست، باید در عین قدر دانستن فرصت‌ها و استفاده صحیح از آن‌ها، به گونه‌ای حرکت کند که در سایه اقدامات مشخص، دستاورد‌های مشهودی نیز به دست آورد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید براینکه وزارتخانه ای مثل آموزش و پرورش به طرح‌های کوتاه مدت و برنامه‌های بلند مدت، بصورت همزمان نیاز دارد، گفت: دلبستگی و تاکید بیش از حد بر دستاوردهای ملموس و شتابزده و بعضاً تبلیغاتی، نتایجی تهدیدآمیز و خسارت بار و ضد توسعه‌ای خواهد داشت، بنابراین لازم است در مرز پرهیز از اتلاف «فرصت‌ها» و «شتابزدگی» حرکت و عمل کنیم.
وی گفت: همواره باید در چارچوب منافع ملی و اعتقادی، به برنامه ها و روند اجرایی آن نظر داشته باشیم و دوراندیشانه و هوشمندانه، آینده ای را در خور و شان نظام جمهوری اسلامی ایران که حاصل رشادت ها و شهادت های اقشار مختلف مردم مومن و مسلمان ایران اسلامی است، رقم بزنیم.
دکتر فخرالدین دانش آشتیانی، دانش آموخته رشته های فنی و مهندسی و دارای سابقه تعلیم و تربیت درمقاطع تحصیلی متوسطه و نیز سوابق مدیریتی در سطح معاون وزیر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هفته گذشته از سوی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد.
رییس جمهوری سیدرضا صالحی امیری و مسعود سلطانی فر را نیز به ترتیب به عنوان نامزدهای پیشنهادی خود برای تصدی وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان معرفی کرده است.سه وزیر پیشنهادی فردا(سه شنبه) برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی می روند.