زد و بند مالی در بازار سلامت خوزستان ! / سهیلا باوری

بارها برای هم استانی ها بخصوص در شهر اهواز پیش آمده است که با برگه آزمایش و عکس رادیولوژی، جواب سونوگرافی و.. به مطب پزشک رفته اما با این واکنش مواجه می شود که این آزمایش و عکس را قبول ندارد و باید به آزمایشگاه و یا مرکز تصویربرداری بروی که او آدرس می دهد. […]

بارها برای هم استانی ها بخصوص در شهر اهواز پیش آمده است که با برگه آزمایش و عکس رادیولوژی، جواب سونوگرافی و.. به مطب پزشک رفته اما با این واکنش مواجه می شود که این آزمایش و عکس را قبول ندارد و باید به آزمایشگاه و یا مرکز تصویربرداری بروی که او آدرس می دهد. این روزهاچنین برخوردهایی از سوی برخی پزشکان در سطح استان، زیاد دیده می شود و شاید تنها دلیلی که می توان برای چنین رفتاری از سوی پزشک بر شمرد، منفعت مالی باشد.

images9bdzfh93

موضوعی که شنیده می شود در رفتار برخی از پزشکان رسوخ کرده و بیماران را مجاب می کنند به مرکز تشخیصی بروند که او معرفی می کند. در حالی که هیچ علت منطقی و علمی وجود ندارد که پزشک بخواهد تنها یک آزمایشگاه و مرکز رادیولوژی را به بیمار معرفی و او را مجبور کند که حتما به آن مرکز برود، تنها دلیل آن را می توان زد و بند و گاوبندی میان پزشک و آن مراکز رادیولوژی، آزمایشگاه، سونوگرافی و… خلاصه کرد که متاسفانه بسیاری از مردم ما از این موضوع غافل هستند و بار مالی بیشتر را به جان می خرند تا طبق گفته پزشک خود عمل کنند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای یک بیماری نیاز به آزمایش داشته باشید و پزشک بگوید تنها باید به آزمایشگاه خاصی مراجعه کنید و یا حتی برای گرفتن یک عکس “او پی جی” ساده از دندان مسافت طولانی را برای رسیدن به محل مورد نظر دندان پزشک بپیمایید، این اتفاق در حالی رخ می دهد که آزمایشگاه محل شما نیز می تواند آزمایش های مورد نظر پزشک معالج را انجام دهد.

یکی از بیماران در این باره می گوید: برای بیماری گوارشی به متخصص بیماری های گوارشی مراجعه کردم و او برای من چند آزمایش خون نوشت و تاکید کرد باید حتما به آزمایشگاهی که معرفی کرده بروم. او ادامه می دهد: خانه ما مرکز شهر است و آزمایشگاهی که دکتر معرفی کرد شمال شهر و من بعد از صرف کلی وقت و هزینه به آزمایشگاهی که ایشان معرفی کرده بود و بسیار هم گران بود رفتم اما بعد از اینکه آزمایش ها را به پزشک عمومی همیشگی ام نشان دادم، به من گفت آزمایش هایی ساده بودند که آزمایشگاه سر کوچه خودمان هم با هزینه کمتر قادر به انجام آن بود! این وضعیت شامل نسخه های دارویی نیز می شود، بطوریکه برخی از داروخانه ها به دلیل اینکه در موقعیت مکانی قرار گرفته اند که کمتر درآمد دارند، لذا، از چند پزشک می خواهند که بیمارانشان را تنها به داروخانه آنها ارجاع دهند و حتی داروهایی با برند خاص و موردنظر آن داروخانه را برای بیمار تجویز کند و در قبال آن، درصدی به پزشک پرداخت می کنند و البته در برخی مطب های پزشکی نیز دیده شده است که نماینده ای از داروخانه ی موجود در آن مجتمع پزشکی و شاید چند خیابانی آن طرف تر در مطب مستقر می شوند و با رصد نسخه بیمار، وی را به داروخانه مورد نظر راهنمایی می کند.

بروز چنین رفتارهایی از سوی معدود پزشکانی که در مسیر کسب درآمد قرار گرفته اند، انکار شدنی نیست. اما نکته مهم این است که اغلب شهروندان و بیماران، متوجه این موضوع نیستند و بی اعتنا از کنار آن عبور می کنند. در حالی که یک پزشک اجازه ندارد بیمارش را مجاب کند که دارو، آزمایش و سایر خدمات تشخیصی را از کدام مرکز تهیه کند. هرچند این ادعا که پزشکان با داروخانه ها، رادیولوژی ها، سونوگرافی ها، فیزیوتراپی ها و… تبانی می کنند و در ازای دریافت پورسانت، محصولات و خدمات آنها را برای بیمارشان تجویز می کنند، به راحتی قابل اثبات نیست، اما شاید خود شما و اطرافیان تان با مراجعه به یک پزشک متوجه شده باشید چنین چیزی واقعیت دارد… و حال این سوال تکراری مطرح می گردد که چه باید کرد؟ در هر حال اگر به اینگونه مسائل در جامعه پزشکی رسیدگی نشود مسلما حیثیت پزشکی لکه دار خواهد شد.