۳۲ هزار خانواده بی‌سرپرست در خوزستان تحت پوشش بهزیستی هستند

مدیرکل بهزیستی استان خوزستان از تحت پوشش قرار گرفتن ۳۲ هزار خانواده بی سرپرست و بد سرپرست در سطح استان خبر داد. علیرضا صدیقی راد عصر امروز دوشنبه در حاشیه افتتاح مرکز مشاوره ژنتیکی به رویان آبادان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۶ هزار معلول به طور مستقیم و تحت عنوان هزینه نگهداری در منزل […]

مدیرکل بهزیستی استان خوزستان از تحت پوشش قرار گرفتن ۳۲ هزار خانواده بی سرپرست و بد سرپرست در سطح استان خبر داد. علیرضا صدیقی راد عصر امروز دوشنبه در حاشیه افتتاح مرکز مشاوره ژنتیکی به رویان آبادان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۶ هزار معلول به طور مستقیم و تحت عنوان هزینه نگهداری در منزل از ما مستمری می گیرند و حدود ۷۶ هزار معلول دیگر نیز از سایر خدمات سازمان بهزیستی بهره می برند.

IMG06340727

وی با اشاره به مشارکت خوب سازمانهای مردم نهاد و موسسات خیریه با سازمان بهزیستی و قدردانی از همراهی آنان افزود: در زمان حاضر حدود ۱۵۰ کودک بی سرپرست توسط موسسات خیریه و در قالب ۱۲ خانه کودکان زیر سن دبستان و بالای ۶ سال نگهداری می شوند. مدیرکل بهزیستی استان خوزستان با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان در سراسر استان خوزستان جشن های گلریزان توسط ادارات بهزیستی برگزار و کمکهای نقدی خوبی نیز از سوی خیران ارائه شد، گفت: از تمامی خیران می خواهیم تا نیازمندان را دریابند و از طریق موسسات فعال در این زمینه به یاری و کمک خانواده های تحت پوشش سازمان بهزیستی بیایند. صدیقی راد با اشاره به رقم بالای ۶ هزار و ۷۰۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی آبادان ابراز امیدواری کرد تا افراد خیر در شهرستان به یاری آنها بیایند.

وجود ۱۲۹ مرکز توانبخشی در سطح استان

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در سطح استان ۱۲۹ مرکز توانبخشی فعال داریم که از این تعداد ۲۹ مرکز آن به صورت شبانه روزی کار نگهداری از کودکان معلول ایزوله را به انجام می رسانند. صدیقی راد با اشاره به صدور مجوز همکاری پزشکان، روانپزشکان و روانشناسان همکار با سازمان بهزیستی برای همکاری با مراکز نگهداری کودکان معلول افزود: از آنجایی که تعداد زیادی از کودکانی که در این مراکز نگهداری می شوند، مجهول الهویه (بی سرپرست) هستند لذا سازمان بهزیستی با پرداخت یارانه به مدیران این گونه مراکز کار نگهداری از این کودکان را به آنان می سپارد. مدیرکل بهزیستی استان خوزستان با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی خدمات گسترده ای را در حوزه خدمات پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی به انجام می رساند، تصریح کرد: با توجه به خدمات قابل ارائه در سه حوزه تخصصی توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری از آسیبها، سازمان بهزیستی بیش از ۱۵۰ وظیفه تعریف شده را به انجام می رساند. وی یادآور شد: به دنبال آن هستیم تا در سه سطح پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثه اقداماتی را به انجام برسانیم، برای این منظور در ابتدا تلاشمان بر آن است که معلولیت رخ ندهد، اگر این اتفاق افتاد از طریق مباحث درمانی آن را پیگیری می کنیم و در نهایت چنانچه درمان نیز اثر بخش نبود با راه اندازی مراکز نگهداری و خدمات توانبخشی به کودکان خدمات ارائه می کنیم.

گسترش طرحهای غربالگری شنوایی سنجی و بینایی سنجی

مدیرکل بهزیستی استان خوزستان گفت: در زمینه پیشگیری از معلولیت ها دو طرح بزرگ غربالگری شنوایی سنجی و بینایی سنجی را در دست انجام داریم، در طرح غربالگری شنوایی سنجی تمامی نوزادان در همان بدو تولد در زایشگاهها و بیمارستانها از طریق دستگاههای شنوایی سنجی که در اختیار داریم آزمایش می شوند و در صورت تشخیص وجود مشکل در شنوایی آنها به مراکز بالاتر ارجاع داده می شوند. صدیقی راد با اشاره به راه اندازی مرکز «کاشت حلزون» برای نخستین بار در شهر اهواز افزود: در این مراکز با انجام عمل کاشت حلزون بر روی کودکان زیر سه سال شنوایی را به آنان بر می گردانیم، در زمان حاضر این اقدام در استان خوزستان در دست انجام است. انجام ۱۲۵ عمل کاشت حلزون به گفته وی، سال گذشته ۱۲۵ کودک با انجام عمل های کاشت حلزون شنوایی خود را به طور مجدد بازیافتند و این اقدامی شایسته است که طی چند سال اخیر در خوزستان انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی استان خوزستان از گسترش مباحث غربالگری شنوایی سنجی و بینایی سنجی را سطح استان به عنوان دو هدف اصلی و مهم اداره کل بهزیستی در سال جاری نام برد و اضافه کرد: تمامی تلاشمان در راستای جلوگیری از ابتلای کودکان به نابینایی و ناشنوایی است. صدیقی راد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم اعلام میزان اعتبارات تخصیصی سال جاری این اداره کل تصریح کرد: اگر چه بخشی از اعتبار ما ملی و بخشی دیگر استانی است اما عمده اعتبارات ما جاریست یعنی آنکه بر اساس طرحها و برنامه ها تامین و تخصیص داده می شوند. وی با تاکید بر پرداختن به موضوع مشاوره پیش از ازدواج گفت: چنانچه پس از طی مراحل اولیه مشاوره نیاز به انجام آزمایشات ژنیتکی در مراحل بالاتر و یا درمان وجود داشته باشد، هزینه درمانی آنان توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود ضمن آنکه توصیه های لازم در موارد ابتلا به بیماریهای خاص نیز به زوجین ارائه می شود.