مهاجرت 40 درصد نخبگان از کشور در برخی رشته‌ها

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان این که اشتغال، مهمترین عامل مهاجرت نخبگان است، گفت: نسبت خروج نخبگان در رشته‌ های کم خروج حدود 30 و در رشته‌ های پرخروج حدود 40 درصد است. به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ، دکتر سیدحسن حسینی امروز که در نشست خبری فعالیت‌ […]

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان این که اشتغال، مهمترین عامل مهاجرت نخبگان است، گفت: نسبت خروج نخبگان در رشته‌ های کم خروج حدود 30 و در رشته‌ های پرخروج حدود 40 درصد است.

9301x30x0x40040

به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ، دکتر سیدحسن حسینی امروز که در نشست خبری فعالیت‌ ها و برنامه های بنیاد ملی نخبگان سخن می‌ گفت با اشاره به این که آمارهای متفاوتی در موضوع فرار مغزها یا فرار ژن‌ ها وجود دارد، تصریح کرد: در سال 92-91 بررسی ای در زمینه فرار مغزها صورت گرفت که طی آن مشخص شد که نرخ فرار مغزها در برخی رشته‌ ها طبیعی است اما در برخی رشته‌ ها همچون ریاضی، فیزیک و برخی رشته‌ های مهندسی مهاجرت زیاد است. به عنوان نمونه ما در علوم پزشکی مهاجرت نداریم و یا در علوم انسانی مهاجرت بسیار پایین است.

وی، مساله اصلی مهاجرت نخبگان را اشتغال آنها عنوان کرد و گفت: بر این اساس توجه به کسب و کار و حمایت جدی از شرکت های دانش بنیان از اولویت های اصلی معاونت علمی به شمار می رود.حسینی، یکی از دغدغه‌ های مهم در بحث فرار مغزها را دغدغه برگشت آنها عنوان کرد و گفت:‌ در حال حاضر، آمار دقیقی در زمینه میزان برگشت نخبگان وجود ندارد.معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان از برنامه بورس تعدادی از نخبگان و استعدادهای برتر به خارج از کشور خبر داد و گفت: در این زمینه، پیش‌نویس طرحی در حال تهیه است که تعدادی از نخبگان و استعدادهای برتر با بورس دولت و یا بورس بنیاد ملی نخبگان به خارج از کشور بروند.

وی در ادامه سخنانش به موضوع ثبت اختراعات در بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 100 هزار اختراع ثبت شده در کشور وجود دارد که 10 هزار اختراع در بنیاد جهت بررسی تشکیل پرونده دادند. از این میزان دو هزار اختراع موفق به دریافت سطح سه بنیاد شده‌اند و از این دو هزار اختراع نیز 13 اختراع توانسته‌اند وارد سطح دو بنیاد شوند و در نهایت تنها یک اختراع از 13 اختراع توانسته است اختراع سطح یک را به دست آورد.حسینی در بخش دیگری از سخنانش از انعقاد تفاهم‌نامه بنیاد ملی نخبگان با دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، بنیاد از جشنواره اختراعات دانشگاه آزاد حمایت خواهد داشت. همچنین در موضوع جذب نخبگان به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز تسهیلاتی صورت می‌گیرد.