تناسب نرخ بیکاری با رشته های تحصیلی ! / عارف خصافی

چندی پیش آماری را مشاهده کردم که مرا به نگاشتن این مقاله واداشت که در زمینه انتخاب مناسب رشته تحصیلی برای موفقیت دانش آموزان که بطور خلاصه و مفید به بحث آن می پردازم تا بتواند مؤثر واقع شود . که اولویت اول آن انتخاب رشته تحصیلی اوست. در چنین شرایطی اگر دانش آموز بتواند […]

چندی پیش آماری را مشاهده کردم که مرا به نگاشتن این مقاله واداشت که در زمینه انتخاب مناسب رشته تحصیلی برای موفقیت دانش آموزان که بطور خلاصه و مفید به بحث آن می پردازم تا بتواند مؤثر واقع شود . که اولویت اول آن انتخاب رشته تحصیلی اوست. در چنین شرایطی اگر دانش آموز بتواند بصورت دقیق و با مشاوره صحیح رشته خود را طبق علاقه عقلی خود پیش ببرد خیلی از معضلاتی که امروزه شاهد آن هستیم از بین و یا به حداقل خواهد رسید .

جهت شفاف کردن بیان ، مثالی را عرض می کنم : اگر دانش آموز بخواهد به رشته دلخواه خود برسد، باید بتواند اولیای خود را متقاعد سازد، تا آنها را از انتخاب احساسی و عاطفی خارج کند و نیز مشقت رفت و آمد به محل تحصل را متحمل سازد . تا نگاه دور اندیشانه ای کسب نمایند.که با کمک هم کاریزم مفیدی برای فرزند خود شوند و نیز پتانسیل قوی برای برانگیختن فرزند خود جهت بروز علاقه در زمینه تحصیل مهیا سازند، .تا شاید بتوانند با امکانات حداقلی از قبیل کمک درسی و کلاسهای تقویتی برای او ایجاد کنند و محیطی زیبا با مراقبت های ویژه عاری از ضربه پذیری ایجاد کنند .

چنانچه دانش آموز بتواند رشته مورد نظر خود را بطور صحیح انتخاب نماید ،بخوبی می تواند از ظرفیت دانشگاه نیز برخودار گردد. تا دیگر در رشته علوم تجربی شاهد مازاد بودن دانش آموزان نباشیم.و یا اینکه صندلیهای خالی را در رشته های دیگر مانند علوم انسانی را مشاهده نکنیم ، که در آخر باعث بهم ریختگی در جذب نیروی کار منجر نشود ، و جامعه را با مشکل کاری، مواجه نکند .

در این زمینه لازم دانستم تا نمونه ی کوتاهی برای شفافیت موضوع ذکر کنم . و آن آمار بیکاری تحصیل کرده جامعه است . که در رشته علوم مدرک فوق دیپلم 5412نفر بیکار وجود دارد ،و در لیسانس 16353نفر بیکار در جامعه شاهد هستیم. و فوق لیسانس و دکترای حرفه ای 6781نفر بیکار می باشند، که در دکترای تخصصی 9نفر بیکار می رسند. و حال اگر به رشته های علوم وریاضی و کامپیوتر نگاهی داشته باشیم ، می بینیم که در فوق دیپلم 8126 نفر بیکار هستند و در لیسانس 58362نفر بیکار داریم. حال نیز در فوق لیسانس و دکترای حرفه ای 9607نفر می رسند . و در دکترای تخصصی 84نفر شاهدهستیم. لذا اگر انتخاب بر حسب صحیح و با مشاوره دقیق بهمراه فرهنگسازی گسترده صورت گیرد هرگز شاهد چنین رخدادی نخواهیم بود ، و جامعه ی ما با چنین معضلی روبرو نخواهد شد ، البته بحث دیگری نیز در این مقوله دخیل است و آن هم اقتصاد و تورم که در فرصت مناسب به بررسی آن خواهم پرداخت.

منبع آماری : مرکز آمار کشور ،انتشار در وزارت رفاه و تعاون .