بررسی دلایل تنگی نفس مردم اهواز پشت درهای بسته!

عضو تیم تحقیقاتی منشأیابی علت ایجاد مشکلات تنفسی در اهواز گفت: تنها اجازه داریم که بگوییم کارهایی در حال انجام است. دکتر نوراله معلمی د در خصوص نتیجه بررسی منشأیابی علت ایجاد مشکلات تنفسی مردم اهواز پس از نخستین باران فصل پاییز در جلسه هفته گذشته در استانداری خوزستان، اظهار کرد: در این جلسه تنها […]

عضو تیم تحقیقاتی منشأیابی علت ایجاد مشکلات تنفسی در اهواز گفت: تنها اجازه داریم که بگوییم کارهایی در حال انجام است. دکتر نوراله معلمی د در خصوص نتیجه بررسی منشأیابی علت ایجاد مشکلات تنفسی مردم اهواز پس از نخستین باران فصل پاییز در جلسه هفته گذشته در استانداری خوزستان، اظهار کرد: در این جلسه تنها خبرنگار صداوسیما حاضر بود و به دیگر خبرنگاران اجازه ورود داده نشد؛ همچنین تأکید شد موضوع‌های مطرح‌شده در جلسه به خبرنگاران منتقل نشود و به همین جهت تنها در این حد می‌توان گفت که کارها در حال انجام و پیگیری برای منشأیابی علت ایجاد اختلالات تنفسی پس از نخستین بارش پاییزی در اهواز، در جریان است و اطلاعات دیگری نمی‌توان ارائه داد.

000

وی افزود: پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه شهید چمران اهواز در این خصوص در چهار محور تعریف شده است؛ بررسی سالیانه فنولوژی گونه گیاهی کنوکارپوس، مقایسه دانه گرده کنوکارپوس با دانه گرده دیگر گیاهانی که در اهواز کشت می‌شود، بررسی ترکیب ریزگردها و نوع رس موجود در گردوغبار و بررسی این‌که آیا ساقه، تنه و یا بخش‌های دیگر گونه گیاهی کنوکارپوس می‌تواند موادی را تولید کند که اثر رشد یا کاهنده در گیاه داشته باشد، چهار محور پژوهشی است که در دانشگاه در حال انجام است.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: در بخش تنفسی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تحقیقاتی انجام خواهد داد؛ همچنین قرار است دانشگاه علوم پزشکی جلب حمایت از انجام این تحقیقات را پیگیری کند و از تهران نیز بودجه‌ای برای این تحقیقات در نظر گرفته شده است. استانداری نیز اعلام کرده که با تمام قدرت حمایت و در صورت نیاز به اعتبار، آن را تأمین می‌کند. معلمی با بیان این‌که اکنون کار آغاز شده و در حال انجام است، عنوان کرد: این تحقیقات می‌تواند برای منشأ‌یابی علت مشکلات تنفسی پس از نخستین باران و برطرف‌کردن علت یا علل آن امیدوارکننده باشد.

در سه سال گذشته پس از نخستین بارش فصل پاییز هزاران نفر از مردم اهواز دچار مشکلات حاد تنفسی و در مراکز درمان بستر شدند اما با گذشت سه سال هنوز علت این عارضه از سوی مسئولان اعلام نشده و هر سال عامل جدیدی به‌عنوان فرضیه مطرح می‌شود. سال گذشته دانشگاه شهید چمران پیشنهاد تشکیل یک تیم تحقیقاتی مشترک با دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز برای منشأیابی این عارضه را ارائه داد تا شاید مردم از این سردرگمی خارج شوند اما مشخص نیست بنا به چه مصلحتی جلسات این تحقیقات پشت درهای بسته و با بایکوت خبری برگزار می‌شود!