روزانه 900 تن زباله به صورت غيربهداشتي در اهواز انباشته مي شود

رئيس اداره حفاظت محيط زيست اهواز از تخريب زمين زباله اهواز خبر داد و گفت: روزانه بيش از 900 تن زباله به صورت غيربهداشتي در اهواز انباشته مي شود. علي بني عگبه در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: سلول قديمي پسماند اهواز به نسبت پر شده ، و به تازگي در اين سلول انفجاري […]

رئيس اداره حفاظت محيط زيست اهواز از تخريب زمين زباله اهواز خبر داد و گفت: روزانه بيش از 900 تن زباله به صورت غيربهداشتي در اهواز انباشته مي شود. علي بني عگبه در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: سلول قديمي پسماند اهواز به نسبت پر شده ، و به تازگي در اين سلول انفجاري اتفاق افتاده كه منجر به تخريب آن شده بنابراين، هم اكنون امكان دفن زباله در اين محل وجود ندارد. در مدفن پسماندهاي شهري اهواز در منطقه ‘صفيره’ كه در 30 كيلومتري جاده اهواز– ماهشهر قرار دارد پسماند ها به روش نيمه هوازي دفن مي شوند. در اين روش بايد زباله هاي غير قابل بازيافت در سايت، در زميني به ابعاد 350 متر در 150 متر موسوم به ‘سلول’ دفن و با يك لايه خاك پوشانده شوند.

82065497-70707479

بني عگبه همچنين گفت: به دليل دفن غيراصولي پسماند در سلول قديمي، گازهاي سمي در آن محبوس شده و منجر به انفجارهايي شده كه آخرين انفجار مربوط به اواخر پارسال بوده است. وي افزود: براي مهار آتش سوزي در محل دفن پسماند، شهرداري اهواز ناچار به خاكريزي در سلول و توقف دفن زباله در آن شده است. به گفته وي، در سلول هاي دفن زباله لوله گذاري هايي براي خروج گاز پيش بيني شده بود كه به دليل انفجارهاي ناشي از دفن غيراصولي، اين لوله گذاري ها از بين رفته است و در صورت دفن، آتش سوزي و انفجار در سلول تداوم خواهد داشت. بني عگبه با بيان اينكه سلول جديد دفن هنوز آماده نشده گفت: شهرداري وعده كرده كه تا دو ماه ديگر اين سلول آماده شود.

وي اظهاركرد: از زمان آتش سوزي در سلول قديمي، دفن زباله به روش نيمه هوازي ‘فوكوئوكا’ كامل تعطيل شده است به عبارتي زباله هاي شهري در محوطه مدفن، روي هم انباشته مي شوند كه اين روش غيربهداشتي و غيراصولي است و وضعيت در اين محل بسيار نامناسب است. وي افزود: در مورد آتش سوزي در محل دفن زباله اخطاريه هايي براي شهرداري اهواز صادر، و مشكل دفن غيراصولي پسماند نيز در كارگروه مديريت پسماند استانداري خوزستان طرح شده و قرار است شهرداري هر چه زودتر سلول جديد دفن را آماده سازي كند.

رئيس محيط زيست اهواز اظهار كرد: نزديك ترين محل مسكوني به مدفن پسماند، روستاي ‘صفيره’ است كه 2.5 كيلومتر با آن فاصله دارد و ايجاد آتش سوزي و دود در مدفن زباله اين روستا را تحت تاثير قرار مي دهد.

سرپرست معاونت خدمات شهري شهردار اهواز نيز با تاييد خبر پر شدن سلول قديمي پسماند اهواز گفت: عمر اين سلول به اتمام رسيده و انفجار نيز در آن اتفاق افتاده كه باعث آسيب رسيدن سلول شده است. عليرضا حلاج انباشتن زباله در مدفن پسماند صفيره را رد كرد و افزود: پسماندها به صورت معمولي و در سطح دفن، و روي آن با خاك و آهك پوشانده مي شود. به گفته وي، در مدت زمان كوتاهي در زمان بارندگي زباله ها روي هم انباشته مي شد. وي اظهار كرد: روزانه 900 تن تا يك هزار تن زباله در مدفن پسماند دفن مي شود. حلاج تاكيد كرد: سلول جديد پسماند در حال آماده سازي است كه حدود سه ماه ديگر (پايان تير امسال) تكميل مي شود. با تعطيل شدن مدفن قديمي پسماندهاي اهواز در سال 91 در منطقه ‘برومي’، مدفن جديد در منطقه ‘صفيره’ راه اندازي شد. با توجه به بالابودن سطح آب هاي زيرزميني در اهواز روش دفن در ارتفاع، يا روش ژاپني موسوم به ‘فوكوئوكا’ براي دفن بهداشتي پسماند به عنوان الگو قرار گرفته است. اين روش براي جلوگيري از آسيب بيشتر به محيط زيست انتخاب شده است. در اين روش زباله هاي غير قابل بازيافت در سايت، در سلول هاي شيب دار به ابعاد 350 متر در 150 متر دفن و با يك لايه خاك پوشانده مي شوند. تصفيه شيرابه زباله به صورت بيولوژيكي ، هدايت و جمع آوري گاز توليدي، قابليت استحصال انرژي و نيز تثبيت پسماندهاي دفني پس از دو سال از اهداف اين روش بوده كه تاكنون محقق نشده است.