وزیر بهداشت در روستای “ابوشانک” آبادان دست به تیغ شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه سفرش به خوزستان صبح امروز با حضور در یکی از مناطق محروم آبادان لباس سبز پوشید و برای جراحی چشم چند تن از اهالی “ابوشانک” به کاروان خیریه نورآوران سلامت پیوست. دکتر سیدحسن هاشمی صبح امروز به کاروان خیریه نورآوران سلامت که حدود سه ماه است در […]

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه سفرش به خوزستان صبح امروز با حضور در یکی از مناطق محروم آبادان لباس سبز پوشید و برای جراحی چشم چند تن از اهالی “ابوشانک” به کاروان خیریه نورآوران سلامت پیوست. دکتر سیدحسن هاشمی صبح امروز به کاروان خیریه نورآوران سلامت که حدود سه ماه است در منطقه “ابوشانک” از مناطق محروم آبادان مسقتر شده، پیوست و بیماران چشمی را تحت عمل جراحی قرار داد.

دکتر حسین حسنی، مدیرعامل خیریه نوراوران سلامت با اشاره به فعالیت این خیریه از بهمن سال 89، گفت: امسال ششمین سال فعالیت خیریه نورآوران سلامت است و پزشکان متخصص خیر و نوع‌دوست تاکنون به مناطق محروم 23 استان کشور خدمات چشم‌پزشکی و دندانپزشکی را ارایه داده اند. به گفته وی، به دنبال فعالیت پزشکان خیر در مجموعه نورآوران، تا کنون 123 هزار نفر درمان‌های چشمی، 57 هزار نفر درمان‌های دندانپزشکی و 23 هزار نفر نیز فرم عینک کاملا رایگان دریافت کرده اند. مدیرعامل خیریه نوراوران سلامت همچنین گفت: شمار اعمال جراحی کاتاراکت خیرین نورآوران در مناطق محروم از 7000 مورد تجاوز کرده است.

وی با تاکید بر رایگان بودن هزینه‌های ویزیت و اعمال انجام شده توسط خیریه نورآوران سلامت افزود: حتی از دفترچه‌های بیمه نیز استفاده نمی‌شود و دفترچه‌های روستایی تنها برای شناسایی هویت بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدیرعامل خیریه نورآوران سلامت با بیان اینکه هسته اولیه این خیریه توسط سه، چهار نفر در سال 89 گذاشته شد، افزود: اکنون بیش از 1000 متخصص جزو تیم خیریه نورآوران سلامت هستند که حتی یک ریال هم دریافتی ندارند. برخی‌ها نیز با هزینه‌های شخصی خود در سفر به مناطق محروم استان‌های مختلف این خیریه را همراهی می‌کنند. حسنی افزود: از سال 92 شعبه شرق کشور این خیریه نیز فعال شد. پزشکان متخصص خیر هرکدام در زمینه‌های تخصصی خود این خیریه را همراهی می‌کنند. وی با بیان اینکه در ادامه روند حرکت جهادی اوایل انقلاب تصمیم گرفته شد که این خیریه به مردم محروم خدمات چشم‌پزشکی و دندانپزشکی را ارائه کند، افزود: بنا بر بررسی‌های انجام شده مشخص شد که بهترین شکل ارائه خدمت به مردم این مناطق، ارائه خدمات به شکل سیار است تا به این ترتیب خدمات گرانقیمت دندانپزشکی و چشم‌پزشکی در اختیار کسانی که هم بضاعت مالی ندارند و هم پای رفتن به شهر را ندارند، ارائه شود.

مدیرعامل خیریه نورآوران سلامت در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آنکه آیا در نظر ندارید خدمات دیگری را به مجموعه خیریه نورآوران سلامت اضافه کنید؟ افزود: اخیرا به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که ماموگرافی نیز یکی دیگر از خدمات مورد نیاز جهت ارائه در مناطق محروم است چراکه مشخص شده سرطان پستان زمانی در زنان روستایی شناسایی می‌شود که متاسفانه در مراحل پیشرفته قرار گرفته است و در اغلب موارد نمی‌توان برای آنها کاری انجام داد به همین جهت تصمیم گرفته‌ایم خدمات مامو گرافی و سونوگرافی به مجموعه خدمات این خیریه اضافه کنیم. اقدامات مربوط به آزمایش آن در چند منطقه محروم از جمله کیاسر مازندران، فریدون‌شهر اصفهان، یکی از مناطق محروم سبزوار و سمنان نیز انجام شده است. حسنی با اشاره به استقرار خیریه نورآوران سلامت از 15 آذر در منطقه ابوشانک آبادان گفت: مجموعه متخصصان تا 15 اسفندماه در ابوشانک حضور خواهند داشت. دکتر هاشمی نیز قبل از صدارت وزارت بهداشت در هر دوره حدود یک هفته مجموعه نورآوران سلامت را همراهی می‌کردند، اما در دوران صدارت به دلیل مشغله کاری، در هر دوره یک روز را به این مجموعه اختصاص داده و اتاق عمل چشم را هدایت می‌کنند.

وی با تاکید بر آنکه مجموعه نورآوران سلامت سعی کرده از تبلیغ پرهیز کند، افزود: خیرین ما اینچنین می‌خواهند. هدف آن است که این فرهنگ در جامعه نهادینه شود و تخصص‌ها و حرفه‌های دیگر نیز از این کار تاسی بگیرند. مدیرعامل خیریه نورآوران سلامت افزود: به همین جهت آمادگی خود را برای تاسیس شعبه نورآوران سلامت در منطقه جنوب و غرب کشور اعلام می‌کنیم. در این راستا دست متخصصان این مناطق را می‌بوسیم و هرگونه کمکی که از دستمان برآید، برای ایجاد این شعب انجام خواهیم داد. حسنی از اقدام جدید نورآوران سلامت برای حاشیه شهرهای بزرگ خبر داد و گفت: اخیرا کامیونت‌های ایسوزو در نظر گرفته شده که یک مورد برای چشم‌پزشکی و یک مورد نیز برای دندانپزشکی مدنظر قرار گرفته است تا خدمات را برای شهرهای بزرگ و از جمله تهران داشته باشیم. در تهران این کانکس‌ها را می‌توانید در مجموعه بهزیستی یافت‌آباد مشاهده کنید.

وی ضمن فعالیت متخصصان نورآوران سلامت از 15 آذرماه تاکنون در منطقه ابوشانک آبادان گفت: از زمان حضور متخصصان در این منطقه 5718 درمان چشم، 2720 درمان دندانپزشکی و 280 عمل انجام شده است. همچنین 180 نفر نیز در نوبت عمل قرار دارند. 1200 تن نیز عینک دریافت کرده‌اند و همین تعداد هم منتظر دریافت فرم عینک هستند. مدیرعامل خیریه نورآوران سلامت در پایان صحبت‌هایش به همکاری فرمانداری‌ها و همچنین بومی‌های مناطق مختلف جهت استقرار کانکس‌ها و متخصصان خیریه نورآوران سلامت اشاره کرد و گفت: همکاری‌های محلی برای ارائه خدمات متخصصان خیر از اهمیت بسزایی برخوردار است و ما بابت این همکاری‌ها تشکر می‌کنیم